וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ירוקות, שחורות ומנומרות: 10 מתכונים נפלאים עם עדשים

בשיתוף סוגת

עודכן לאחרונה: 21.2.2022 / 9:04

יש לכם שקית עדשים בבית? לנו יש כמה טיפים ששווים זהב ו-10 מתכונים מעולים, שאת חלקם לא הייתם מאמינים שאפשר להכין מעדשים

רוטב בולונז  ללא בשר שהופך גם לפאי רועים. נמרוד סונדרס, סוגת
בסיס לאינסוף מנות. בולונז עדשים עשיר שיכול להיות גם בסיס לפשטידת פאי רועים/סוגת, נמרוד סונדרס

מבין כל סוגי הקטניות, עדשים הן אלו שנמצאות בשימוש הרב ביותר במטבח הביתי. אחד היתרונות הקולינריים שלהן, זה שהן זקוקות לבישול קצר בלבד. אבל אם תוסיפו לזה את מרקמן הבשרני וגודלן הקטן, שהופכים אותן לבסיס נפלא לשלל מנות, תקבלו מצרך חובה בכל בית.
,
ישנם סוגים שונים של עדשים הנבדלים זה מזה בגדלם ובצבעם. כולן בעלות ערך תזונתי גבוה, עשירות בחלבון, בסיבים ובברזל והן קלות יותר לעיכול מקטניות אחרות.

הפעם נתמקד בעדשים ירוקות המכונות גם חומות, עדשים שחורות הידועות בשמן בלוגה בגלל גודלן הקטן וצבען השחור המזכיר קוויאר ועדשים מנומרות המוכרות בשם עדשי פוי, על שם מחוז לה פוי (le Puy) שבצרפת, שם מקורן.

בניגוד לעדשים הכתומות המתפרקות בבישול ומתאימות יותר להסמכה של תבשילים ומרקים, שלושת סוגי העדשים האלה שומרות על צורתן בבישול ועם כל אחת מהן ניתן להשתמש בכל אחד מהמתכונים הבאים, לפי מה שיש לכם בבית.

לפני שמתחילים - טיפים לעבודה עם עדשים:

עדשים אין צורך להשרות. רק שוטפים ומבשלים, אבל השריה מתחילה הנבטה ובכך הופכת את החומרים המזינים שבקטנית לזמינים. לכן, אם זכרתם להשרות אותן לפני הבישול (אפילו רק לחצי שעה), תזכו בערכים תזונתיים גבוהים יותר.

הנבטה של עדשים. עדשים הן הקטנייה שהכי קל להנביט והתהליך הזה יזכה אתכם בערכים תזונתיים אפילו גבוהים יותר - משרים אותן ללילה שלם, מעבירים למסננת ומניחים אותה במקום קריר ומאוורר. תוך 12 שעות כבר תוכלו לראות בתוך המסננת תחילת הנבטה ואחרי עוד 12 שעות נוספות כבר ממש נביטה. רק הקפידו לטפטף עליהן מידי פעם מים שיישארו לחות. את העדשים המונבטות שומרים בכלי סגור במקרר וניתן לאכול ולהוסיף לסלטים גם ללא בישול או אחרי רתיחה קצרה במים.

עדשים שחורות ומנומרות מומלץ לבשל בכמה שפחות מים, כדי לשמור על צבען. כוס עדשים צריכה שתיים וחצי כוסות מים. מבשלים 20-30 דקות עד שהן מתרככות, אבל לא מדי.

מג'דרה אורז עם, עדשים וירוקים. נמרוד סונדרס,
מג'דרה/נמרוד סונדרס

מג'דרה של תמרה אהרוני

אחת ממנות העדשים הכי אהובות עלינו, היא המג'דרה - מנה המשלבת בין עדשים ואורז. מה הסוד למג'דרה טובה? התשובה פשוטה - המון המון בצל מטוגן. אל תתקמצנו עליו וטגנו אותו היטב ובסבלנות. במתכון של תמרה אהרוני יש גם שפע של עשבי תיבול.

הכנסו למתכון המלא למג'דרה של תמרה אהרוני

לביבות עדשים שחורות ותפוחי אדמה. נמרוד סונדרס, סוגת
לביבו עדשים ותפו"א/סוגת, נמרוד סונדרס

לביבות עדשים ותפוחי אדמה מ-5 מרכיבים

עוד דרך נפלאה לשלב עדשים היא בקציצות או לביבות. הפעם, לביבות עדשים שחורות ותפוחי אדמה של אורלי פלאי שנחטפות מהצלחת עוד לפני שמתיישבים לארוחה.

למתכון המלא ללביבות עדשים ותפוחי אדמה מ-5 מרכיבים

נאגטס עדשים שחורות ופטריות. אפיק גבאי,
נאגטס עדשים ופטריות/אפיק גבאי

נאגטס עדשים ופטריות

נאגטס בדרך כלל מקושרים אצלנו כנשנוש מושחת ומטוגן, אבל בגרסה של ענת לבל, מהבלוג טעימונת, הם מקבלים טוויסט מפתיע בזכות מילוי של עדשים ופטריות בשרניות. ציפוי קרסיפי ואפייה קצרה בתנור וקיבלתם נשנוש מושלם מינוס רגשות האשם. מניסיון שלנו, ילדים מתים עליהם.

למתכון המלא לנאגטס עדשים ופטריות

המבורגר עדשים ירוקות. צילום: אלון מסיקה סטיילינג: עינת ג'רשי, סוגת
המבורגר עדשים/סוגת, צילום: אלון מסיקה סטיילינג: עינת ג'רשי

המבורגר עדשים של אורי שביט

עוד קציצה מופלאה שאפשר להכין מעדשים היא ההמבורגר הזה. המבורגר טבעוני ועסיסי של אורי שביט בעלת הבלוג טבעוניות נהנות יותר, שישמח להיכנס ללחמנייה שלכם עם סלט כרוב וסלט חצילים ולהפוך לארוחה בריאה וטעימה.

למתכון המלא להמבורגר עדשים של אורי שביט

רוטב בולונז ללא בשר. נמרוד סונדרס, סוגת
בולונז מעדשים ללא בשר/סוגת, נמרוד סונדרס

בולונז עדשים שחורות

ואם המבורגר מעדשים, אז למה לא גם בולונז? מתכון לרוטב בולונז עשיר ללא בשר שטעים לאכול עם פסטה. אם מכינים כמות כפולה, למחרת הוא יכול לשמש גם כבסיס מאפה פאי רועים משגע עם פירה תפוחי אדמה. לזה אנחנו קוראים שתי ארוחות במנה באחת.

למתכון המלא לרוטב בולונז מעדשים, כולל מתכון לפאי רועים ללא בשר

לזניה עדשים מנומרות של עומר מילר. אלון מסיקה, סטיילינג: יעל מגן,
לזניה עדשים/אלון מסיקה, סטיילינג: יעל מגן

לזניה עדשים של השף עומר מילר

לפי אותו עיקרון של עדשים מבושלות ברוטב עגבניות כבסיס למנות שונות, ניתן להכין גם לזניה. במתכון של עומר מילר הוא משתמש בעדשים מנומרות, אך ניתן לבהחלט להשתמש גם בעדשים שחורות או ירוקות לפי מה שיש לכם בבית. יחד עם רוטב בשמל, מוצרלה וריקוטה זו הולכת להיות אחת הלזניות הכי טעימות שתכינו.

הכנסו למתכון המלא ללזניה עדשים של עומר מילר

מרק עדשים שחורות. אפיק גבאי,
מרק עדשים/אפיק גבאי

מרק עדשים

בימי החורף הקרירים, אין כמו לחמם ולהזין את הגוף עם מרק עדשים. מדובר במרק שלא נדרש עבורו זמן בישול רב ולסיר עם העדשים ניתן להכניס כמעט כל ירק שיש בבית. עדיין מעדיפים מתכון מסודר? ארז גולקו עם המתכון למרק העדשים שלו.

הכנסו למתכון המלא למרק עדשים של ארז גולקו

מרק עדס בחאמיד. דרור עינב, סוגת
עדס בחאמיד - מרק עדשים של נוף עתמאנה/סוגת, דרור עינב

עדס בחאמיד - מרק עדשים של נוף עתמאנה

גם לנוף עתמאנה יש מתכון מעולה למרק עדשים או בשמו הלבנטיני עדס בחאמיד -מרק עדשים סמיך וחמצמץ שנפוץ בארצות הלבנט. את העדשים מבשלים לרוב עם תפוחי אדמה ומנגולד או תרד ואת החמצמצות שלו הוא מקבל מתוספת של מיץ לימון טרי.

למתכון המלא למרק עדשים של נוף עתמאנה- עדס בחמיד

דאל עדשים שחורות של מסעדת טנדורי. צילום: בועז לביא, מערכת וואלה! NEWS
דאל עדשים/מערכת וואלה! NEWS, צילום: בועז לביא

דאל עדשים של רינה פושקרנה

אחד מתבשילי העדשים הכי מפורסמים הוא הדאל - תבשיל עדשים הודי עשיר בתבלינים וטעמים כמו שרק המטבח ההודי יודע ליצור. את המתכון לדאל הזה קיבלנו מרינה פושקרנה, מלכת המטבח ההודי ומדובר במעדן שאתם חייבים לאמץ באופן קבוע במטבח שלכם.

הכנסו למתכון המלא לדאל - תבשיל עדשים הודי של רינה פושקרנה

פלפלים ממולאים. אפרת ליכטנשטט,
פלפלים ממולאים/אפרת ליכטנשטט

פלפלים ממולאים אורז ועדשים של אפרת ליכטנשטט

את הפלפלים הממולאים בשר של סבתא, ממלאה אפרת ליכטנשטט מבלוג המתכונים המפורסם, מה את עושה כל היום, באורז ועדשים שחורות ומבשלת במקום ברוטב העגבניות הקלאסי, ברוטב פשוט וקל של רכז רימונים וסילאן. תכינו ותתנו לסבתא ותראו שגם היא תתאהב.

הכנסו למתכון המלא לפלפלים מולאים אורז ועדשים של אפרת ליכטנשטט

בשיתוף סוגת

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully