וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

יוון על לבן: היינות היווניים שגם הישראלים יאהבו

מירה איתן

עודכן לאחרונה: 20.8.2024 / 12:17

הצבתם של זני ענבים מקומיים במרכז הבמה מחייה מחדש את אחת מתעשיות היין העתיקות והמפוארות בעולם. מירה איתן צופה שבקרוב גם אתם תתאהבו בלבנים מיוון

בווידאו: חופשה יוונית - זיו ריינשטיין עורך וואלה תיירות עם המלצות לחופשה באיי יוון/צילום: זיו ריינשטיין ואולפן וואלה!

אם יש מקום שבא לי להיות בו עכשיו זה יוון. בכל מקום ביוון, באתונה, בצפון, בפלפונז או באיים. כל טיול שעשיתי במדינה הזו עשה לי טוב על הלב. אבל מאז תחילת המלחמה הארורה, אני לא מצליחה להביא את עצמי לעזוב את הארץ, וכשאני רואה את המחירים המטורפים יורדת לי טיפת החשק הקטנה ביותר.

לכן, מצאתי דרך להיות הכי קרובה ליוון שאני יכולה, יינות יווניים. שלושה יינות לבנים, קלילים ורעננים, מיקבים משפחתיים, מזני ענבים מקומיים, שייפו לזמן מה את המציאות העגומה.

השם יוון נקשר אצלי למונחים כמו: תרבות, אמנות, אדריכלות, שמש, חופים, ים כחול וצלול, נופים פראיים, כפרים לבנים ציוריים, טברנות שוקקות חיים, מוזיקה, אוזו, ציפורו, רצינה, סלט יווני, גירוס, מוסקה ויין. יוון היא מדינה בעלת היסטוריית ייצור יין בת אלפי שנים, המשלבת ישן וחדש, מודרני ומסורתי, וזני ענבים מקומיים.

זה רק עניין של זמן עד שהיינות היווניים יתחבבו על הקהל הישראלי ויהפכו לאופנתיים. היינות היווניים הקלילים, המינרליים והרעננים משתלבים מעולה עם הקולינריה היוונית הים תיכונית הכוללת ירקות, שמן זית, בשר ודגים, המאפיינים גם את הקולינריה הישראלית.

יקב ארגירוס, סנטוריני, הדליה. יח"צ,
כרם בסנטוריני/יח"צ

תחייה מחודשת של ייננות מקומית

היסטוריית היין היוונית דומה במקצת להיסטוריית היין שלנו. במיתולוגיה היוונית, כמו במקורות שלנו, היין היה חשוב מאוד והוקצה לו גם אל משלו: דיוניסוס. יוון היא בין המדינות הראשונות שהפיקה יין בכמויות מסחריות, אך את תור הזהב שלה הביא לקיצו השלטון העותומאני שאסר על ייצור ושתיית משקאות אלכוהוליים, ואחריו מלחמות עולם וצרות אחרות. רק בשנות ה-80 החלו היוונים להחיות מחדש את עולם היין שלהם והחזירו עטרה ליושנה.

הצבת הזנים היווניים הפחות מוכרים בקדמת הבמה היו חלק חשוב בתחייה מחדש של היינות המקומיים. חידוש זנים אלה הביא לזהות ייחודית ובלעדית מבלי הצורך להתחרות בזנים הקלאסיים המוכרים.

טעמתי שלושה יינות לבנים משלושה אזורי יין ביוון: סנטוריני, כרתים ומרכז יוון, כולם על טהרת הזנים המקומיים.

עוד בוואלה

גומרים את זה יפה: מהדורת סוף העולם של סנהדרינק

לכתבה המלאה
יקב לירארקיס, כרתים, יוון. יקב לירארקיס,
יקב לירארקיס, כרתים, יוון/יקב לירארקיס

אסטייט ארגירוס, אטלנטיס לבן 2022

היין מגיע מאחד ממחוזות היין הנחשבים והמרתקים ביוון, האי סנטוריני, ממנו מגיעים יינות לבנים יבשים ומינרליים, בעלי חמיצות גבוהה ולימונית, מבוססי הזן הנפלא אסירטיקו.

היקב המשפחתי נוסד בסנטוריני בשנת 1903 ע"י גיאורגיוס ארגירוס ומנוהל כיום על ידי יאניס ארגירוס, בן הדור השלישי במשפחה. היקב מתמחה בזני ענבים מקומיים, ובראשם אסירטיקו. היין שמבוסס על אסירטיקו בתוספת את'ירי ואיידאני, הוא כיף של יין לבן. צעיר ויבש, רענן, מינרלי, לימוני ומעט טרופי, עם חמיצות נאה ומאוזנת.

המחיר: 95 שקלים.

יקב ארגירוס, סנטוריני. יח"צ,
יקב ארגירוס, סנטוריני/יח"צ

בוטארי, כרתיקוס לבן 2023

בוטארי הוא יקב משפחתי שנוסד בשנת 1879 ע"י יאניס בוטארי ומאז נמצא בבעלות ובניהול המשפחה. זהו אחד מהיקבים הגדולים והחשובים ביוון, שמטפח מגוון גדול של זני ענבים מקומיים ובינלאומיים. הוא כולל 6 יקבים באזורי היין הנחשבים של יוון ובאיים, אחד מהם בכרתים, בו מיוצר היין הזה.

הוא נעשה מהזן המקומי וילאנה. ויש לו ניחוחות ארומטיים, פרי טרופי ופרחוניות בולטת, חמיצות מאוזנת ונעימה וסיומת כיפית.

המחיר: 60 שקלים.

יינות יוונים של שקד. יח"צ,
כרתיקוס, אטלנטיס, אלגוריה. זכרו את השמות/יח"צ

גריק וויין סלרס, אלגוריה אסירטיקו 2023

יקב משפחתי שנוסד בשנת 1879 על ידי ואסילי קורטאקיס, מראשוני הייננים היוונים בעלי הסמכה פורמלית. כיום נחשב היקב המשפחתי לאחד מיצרני היין הגדולים והחשובים ביוון, והוא מנוהל ע"י ואסילי קורטאקיס, בן הדור השלישי. בבעלותם מספר יקבים באזורים שונים ביוון, בהם יקב במרכז יוון.

גם כאן שולט האסירטיקו. ומפיק ניחוחות הדריים ומינרליים, איזון נאה ורעננות נהדרת.

המחיר: 55 שקלים.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully