וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

לא טרנדי, עקבי: ביקור ביקב קלו דה גת

מירה איתן

עודכן לאחרונה: 6.8.2024 / 10:39

אייל רותם מכיר את הכרמים שלו היטב ומייצר יינות שהוא אוהב לשתות, מבלי לנטות אחר אופנות. מירה איתן בטוחה שגם אתם תאהבו לשתות אותם

יקב קלו דה גת. מירה איתן, מערכת וואלה
יקב קלו דה גת/מערכת וואלה, מירה איתן

יקב קלו דה גת צופן בחובו מסתורין. היקב, ששמו לא ברור לכול, נמצא במורדות הרי יהודה, כשסביבו כרמים הנושקים לעמק איילון. הביקורים הם רק בתיאום מראש ומתייחסים אליהם ביראת כבוד, לאורך כל המסלול, מהענבים בכרם ועד לכוס היין. ביקרנו, שוחחנו עם חלק מהעושים במלאכה וטעמנו יינות עם סגנון ייחודי מובהק.

על הגבעות המשתפלות אל עמק איילון גידלו ענבים במשך אלפי שנים, תעיד על כך גת קדומה, בת למעלה מ-3000 שנים, שנמצאת בשטח היקב. בשנת 1998 קיבוץ הראל, והיינן האוטודידקט, שהוא גם יזם סדרתי, אייל רותם, שיפצו מבנה ערבי באזור ונטעו סביבו כרמים.

כמו האזור כולו, גם המבנה המרשים נושא עמו היסטוריה. הוא אפילו שימש כמפקדתו של יצחק רבין במבצע הראל. המבקר במקום נוחת בתוך אי של שלווה, על מרפסת המשקיפה על הכרם הצמוד אליה, כשרק קולות ציפורים, תרנגולים וטווסים מפלחים את השקט מפעם לפעם.

הביקור ביקב מתחיל במרכז המבקרים וכולל את סיפור ההיסטוריה של היקב, ביקור באזור הייצור עם הסברים על תהליכי התסיסה וייצור היין, סיור במרתף החביות ובאוסף ארכיון היקב, ולסיום טעימת יינות בליווי כיבוד טבעוני.

יקב קלו דה גת. מירה איתן, מערכת וואלה
מאחורי הסורגים. יקב קלו דה גת/מערכת וואלה, מירה איתן

עקביות ויכולת התיישנות

השם 'קלו דה גת' הוא משחק מילים בין צרפתית לעברית: קלו (clos) בצרפתית הוא כרם המגודר בחומת אבן והמילה גת מכוונת לגת העתיקה שבשטח היקב. לאחר בדיקה וניתוח קפדני של חלקות אדמה שונות, נטע איל רותם מבחר זני ענבים, אותם התאים אופטימלית לכל חלקה. זני הגפנים שניטעו מסביב ליקב כוללים: קברנה סוביניון, מרלו, פטי ורדו, סירה ושרדונה.

"הכרמים שלנו נמצאים מסביב ליקב, ואנחנו מגדלים בעצמנו את הענבים ובוצרים אותם ידנית" מספר לי גידי ווייט, שאת תפקידו אפשר להגדיר במילים 'עושה הכול ביקב, חוץ מיין'. "אנחנו מייצרים כמאה אלף בקבוקים בשנה ודוגלים במינימום התערבות בשטח ובתהליך."

"כל האנרגיה שלנו בכרמים, והטיפול בכרמים הופך ונהיה יותר ויותר ידידותי עם השנים, עם דילול ירוק ושימוש מופחת במערכת ההשקיה, ככל האפשר. ביקב נערכות תסיסות פתוחות עם שמרי בר בלבד, מאז ומתמיד. והכול מגיע מהטרואר המקומי. אני מאמין שמוניטין של יקב מגיע משני דברים: עקביות ויכולת התיישנות." מוסיף גידי.

איל רותם, ירושלמי שהגיעו לקיבוץ הראל בשנת 1998, הוא גם היינן וגם הכורם. אוטודידקט, ששהה במשך חמש שנים באוסטרליה, למד דווקא שם את השיטות של העולם הישן, ועושה מיקס של עולם ישן וחדש ביקב. נראה שרותם מכיר את כל הכרמים היטב ומייצר יינות שהוא אוהב לשתות, מבלי לנטות אחר טרנדים.

עוד בוואלה

יקב להט: הרמוניה ים-תיכונית

לכתבה המלאה
יקב קלו דה גת. מירה איתן, מערכת וואלה
מרתף החביות של יקב קלו דה גת/מערכת וואלה, מירה איתן

שנסון, הראל, קלו דה גת וסיקרא

אל הטעימה מצטרפת, עם לא מעט ידע, שרון צימרמן, הממונה על האירוח ביקב ומנהלת את מרכז המבקרים וההדרכות. ליקב ארבע סדרות:

שנסון: הסדרה הנמכרת ביותר במסעדות ובחנויות. שני יינות, שלא עוברים התבגרות בחביות, לבן ואדום, בלנדים צעירים ונגישים. המחיר: 109 שקלים.

הראל: סדרת יינות זניים, הקרויה על שם הקיבוץ, שנקרא על שם חטיבת הפלמ"ח. המחיר: 139-149 שקלים.

קלו דה גת: מורכבת ברובה מבלנדים עם "עבודה רצינית יותר עם חביות ויכולת התיישנות". המחיר: רוזה: 109 שקלים, שאר יינות הסדרה: 165-205 שקלים.

סיקרא: יינות שמייצרים רק בשנים שבהן הענבים מעולים בכל הפרמטרים. יינות זניים, שמתבגרים תמיד בחביות, לטווח ארוך, סביב 20 חודשים. המחיר: 255 - 275 שקלים.

יקב קלו דה גת. מירה איתן, מערכת וואלה
היינות של יקב קלו דה גת/מערכת וואלה, מירה איתן

קלו דה גת, סוביניון בלאן-סמיון 2022

השנה הוא הושק לראשונה, ובחביות מחכה אחיו הצעיר משנת בציר 2023 להשקה קרובה. היין שהה כשנה בחבית. "את הזנים הלבנים אנחנו מתסיסים תסיסה ראשונה ותסיסה מלולקטית בחבית, על השמרים, ללא התערבות נוספת".

יין מהנה ביותר, עם חספוס קל ומאידך שמנוניות קלה, יבש, עם גוף מאוזן וטיפה מרירות נעימה בסיום ונגיעות של וניל, עשבי תיבול, הדרים ותפוח ירוק. יין רענן, מדויק ונקי. המחיר: 165 שקלים. להשיג רק ביקב.

קלו דה גת, שרדונה 2023

היין, שבוקבק זה עתה ושהה שנה בחבית על שמריו, הוא שרדונה לא מתחנף, עם חומציות נהדרת, מלא אופי אך לא כבד, ניחוחות של הדרים ותיבול מתקתק משולבים בבריוש וחמאה וסיומת ארוכה ונעימה. קסם של יין. המחיר: 185 שקלים.

סיקרא, שרדונה 2019

100% שרדונה, 18 חודשים בחבית. יין אלגנטי ומורכב, איזון נאה בין הפרי לעץ, ניחוחות הדרים ותבלינים ובפה משהו מעושן שהופך אותו להיות עמוק יותר, רעננות עם חומציות טובה וסיומת ארוכה. יין גסטרונומי. המחיר: 255 שקלים.

יקב קלו דה גת. Raul CDG,
יקב קלו דה גת/Raul CDG

קלו דה גת, עמק איילון 2018

"אם היו שואלים אותי מה הכי מתאים להיות יין הדגל של היקב, זה כנראה יהיה היין הזה". זהו היין הראשון שנעשה ביקב וממשיכים אתו גם כיום. בלנד בורדו קלאסי מהזנים קברנה סוביניון, מרלו ופטי ורדו. 18 חודשים בחביות בורדולזיות חדשות.

יין מורכב ואלגנטי עם ניחוחות פרי אדום ועשבי תיבול המדברים את הטרואר המקומי, בפה גוף מלא וחספוס קל נעים והסיומת ארוכה ומתמשכת. יופי של יין. המחיר: 205 שקלים.

קלו דה גת, פינו 2018

ין קינוח מענבי מרלו שהיו 60 חודשים בחבית, שמחוזק בזיקוק ביתי. יין מיוחד, רענן ומאוזן, לא מתוק מדי, עם דבשיות קלה ופירות מתקתקים ואגוזיות מושכת. בסיום מרירות קלה נעימה. המחיר: 275 שקלים.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully