וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בית פתוח: ביקור ביקב טפרברג

מירה איתן

עודכן לאחרונה: 28.7.2024 / 12:18

חבורת סנהדרינק ביקרה ביקב הוותיק שעבר לאחרונה למשכנו חדש, שמעה מהייננים על האתגרים של בציר 2024, וטעמה יינות מפתיעים ומהנים

רוצים לדעת מה קורה כשפקק שעם נשבר באמצע הפתיחה? איך פותחים בקבוק יין כמו שצריך? מה זה אומר שליין יש גוף מלא? למה מערסלים יין? האם כל היינות משתבחים עם השנים? כמה זמן להחזיק את היין במקרר אחרי שנפתח?

יקב טפרברג שינס מותניים לעזרת המתלבטים והמתחילים בעולם היין. באתר היקב ובפרופילים שלו ברשתות החברתית, תמצאו סרטונים חביבים שמנגישים את היין בקלילות.

אנחנו, סקרנים שכמונו, לא הסתפקנו בסרטונים, אז נסענו לביקור ביקב שנמצא מול קיבוץ צרעה, התרשמנו מהמבנה החדש, שהחליף את מתחם הקרוואנים בעל המראה הצבאי, וטעמנו יינות מפתיעים ומהנים, עם תמורה נהדרת למחירם.

המעבר למשכן החדש התרחש לפני כשנה וחצי. לא דבר של מה בכך כשמדברים על יקב בן חמישה דורות שהתחיל דרכו בירושלים העתיקה במאה ה-19.

מאידך, היקב הוותיק מצליח בשנים האחרונות להתחדש גם בסגנון היינות המיוצרים בו, יינות צעירים, נגישים ורעננים, בדיוק כמו שצריך באזור האקלימי החם שלנו. בימים אלה מתחילים בבניית מרכז מבקרים חדש, בתקווה שייפתח בשנת 2025.

ביקור ביקב טפרברג. שי ורד, מערכת וואלה
ביקור ביקב טפרברג/מערכת וואלה, שי ורד

חמישה דורות של יין ישראלי

חמישה דורות של יצירת יין ישראלי הנטוע בתרבות ובהיסטוריה של המדינה הביאו את היקב לחרות על דגלו את הרצון לייצר יין באהבה, יין שורשי ועכשווי שמעצים מפגשים חברתיים בין אנשים ומשפחות.

החזון החל בשנת 1830 כשאברהם, נער צעיר מאודסה, היגר לאוסטרליה, למד את סודות היין והחל במסע ארוך ורצוף תלאות במטרה להקים בית ויקב בארץ ישראל.

בשנת 1870 בנו של אברהם, זאב זיידה, הקים את היקב, בין חומות ירושלים, וקרא לו על שם המשפחה: טפרברג. בשנת 1905, בתקופה של קשיים ופרעות, ניהל את היקב בנו של זאב, מרדכי שמעון.

את הדור הרביעי ייצגו האחים יצחק ומנחם שהובילו את היקב והעבירו אותו לאזור מוצא, בשנת 1984 הגיע בן הדור החמישי, בן נינו של אברהם, מוטי טפרברג. איש חזון שמנהל את היקב ברמה גם היום עם ראש פתוח ומלא דמיון וחזון,

הוא משכלל את היקב ומוביל אותו לאיכויות היינניות והטכנולוגיות של המאה ה-21, תוך כדי שמירה על המסורת המשפחתית הוותיקה.

עוד בוואלה

"ניצור יין גם אם יירו עלינו, אבל אם לא יקנו אותו זה לא יעזור"

לכתבה המלאה
דני פרידנברג, יינן, יקב טפרברג. שי ורד, מערכת וואלה
דני פרידנברג, יינן, יקב טפרברג/מערכת וואלה, שי ורד

"בבציר האחרון יש לא מעט אתגרים"

יד ביד עם מוטי טפרברג, משנת 2002, מקדם את היקב גם היינן הראשי שיקי ראוכברגר, יינן ותיק וצנוע, עם ראש פתוח ויצירתי.

לצד שיקי מכהנים גם הייננים דני פרידנברג, משנת 2016, וצבי סקייטס משנת 2023, ולאחרונה הצטר, לצוות, היינן אבי וייס. כרמי היקב ממוקמים ברוב חלקי הארץ, מאלוני הבשן שברמת הגולן ועד מצפה רמון.

לאחר סיור ביקב, שמייצר כשישה מיליון בקבוקי יין בשנה, ערכו לנו הייננים שיקי ודני טעימת יין.

"בבציר האחרון יש לא מעט אתגרים" אמר לנו שיקי, "החורף האחרון היה חם, עם מעט מנות קור, כשחודש יוני הוכתר כחודש החם ביותר בהיסטוריה של חודשי הקיץ החמים. היום אנחנו משתדלים לטעת כרמים רחוק עד כמה שאפשר מכרמים נגועים, ומחפשים מקומות עם פוטנציאל של מיקרו אקלים קר, שיש בהם יותר סיכוי למנות קור בלילות. "

"שינינו את צורת ההדליה של הגפנים במטרה שתהיה לגפנים יותר הצללה. כמו כן יש גם מחשבה על זנים נוספים שגדלים טוב יותר באזורי אקלים חמים".

ביקור ביקב טפרברג. שי ורד, מערכת וואלה
חבורת סנהדרינק ביקב טפרברג/מערכת וואלה, שי ורד

יקב טפרברג, Inspire Art, סוביניון בלאן 2023

את היין הזה אהבתי כבר כשיצא עם מהלך חדשני במהדורה מוגבלת בסדרת Inspire Art בשיתוף פעולה עם אמן הגרפיטי הבינלאומי DEDE. על התוויות מככבים הפלסטרים האייקוניים של האמן, שמוכרים מרחובות תל אביב וערים נוספות בעולם.

היין חד ורענן, מינרלי עם מליחות קלילה, טעמי הדרים ופירות רעננים ותחושת סמיכות נעימה בפה. יין גסטרונומי מקסים. המחיר: 65 שקלים.

יין Inspire Art, יקב טפרברג. יקב טפרברג,
סדרת Inspire Art/יקב טפרברג

יקב טפרברג, Essence, פינו גרי 2023

יין ארומטי, שמציג פירותיות קלילה, מינרליות נעימה, גוף בינוני מורכב וחמיצות רעננה ומהנה. המחיר: 75 שקלים.

יקב טפרברג, Essence, רוזה 2023

ענבי קלאדוק, ברברה וגרנאש יצרו רוזה יבש, רענן וארומטי, פירותי ופרחוני, פריך ורך עם חמיצות מאוזנת ואלגנטית. המחיר: 75 שקלים.

יקב טפרברג, אסנס, רוזה. יח"צ,
פריך ורך/יח"צ

יקב טפרברג, Essence, קברנה סוביניון 2019

יין מרוכז ועשיר בניחוחות פירותיים, קפה קלוי, מנטה ואדמה. כבד במקצת בחך אם כי לא מדי, עם חמיצות נעימה ומתיקות קלילה. המחיר: 99 שקלים.

יקב טפרברג, Essence, מרלו 2020

מרלו מקסים וארומטי, פירות אדומים טריים משולבים בתיבול קל, טבק ואורנים. אחד מיינות המרלו הטובים שטעמתי לאחרונה. המחיר: 99 שקלים.

טפרברג, אסנס, מרלו. צילום מסך, מערכת וואלה
אחד הטובים/מערכת וואלה, צילום מסך

יקב טפרברג, Legacy, קברנה פרנק 2019

קברנה פרנק קלאסי, ניחוחות פרי, עץ וירקרקות קלילה ונעימה, מרקם קטיפתי ואלגנטי המלווה בחספוס קל ומהנה. יופי של יין שמעניין יהיה לטעום אותו שוב בעוד מספר שנים. המחיר: 185 שקלים.

יקב טפרברג, לגאסי פטיט סירה. יח"צ,
עוצמתי ומלא נכוחות/יח"צ

יקב טפרברג, Legacy, פטיט סירה 2020

יין עוצמתי, מאוזן ומלא נוכחות, פירות שחורים בשלים, קפה וקרמל, טבק, אדמה ועץ עשיר, המרקם רך וקטיפתי ונעים מאוד. גם היין הזה יהיה כנראה מצוין בעוד מספר שנים טובות. המחיר: 185 שקלים.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully