וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

סיירת אגוז: ליקרים מובחרים בטעמי פיצוחים

קובי קלייטמן

עודכן לאחרונה: 23.7.2024 / 16:11

קובי קלייטמן מפצח את הסודות שמאחורי הליקרים בטעם אגוזים

עוגת מון בלאן. יח"צ,
עוגת מון בלאן/יח"צ

לאחרונה התעסקתי הרבה באגוזים (ואל תנסו לתרגם את זה לאנגלית מדוברת). בעיקר התנסיתי בהכנה של מון בלאן. מותג יוקרתי, נכון! אבל אני לא מתכוון למותג האופנה אלא לעוגה שקרויה ע"ש ההר השני בגובהו באירופה ובכתיב צרפתי: Mont Blanc, כדי לכבד את ההר עטוי השלג הומצאה עוגה על שמו אי שם במאה ה-19.

מאז זכתה העוגה לוורסיות שונות, למשל, אם תאכלו עוגה כזו ביפן, שם פגשתי אותה לראשונה, תזכו כנראה גם לעיטורי עלעלי זהב טהור. אולם סימן ההיכר של העוגה נותר ללא שינוי, זילוף עדין של קרם ערמונים המדמה את פסגות ההר, מעודן וטעים להפליא.

המחשבות על העוגה האגוזית הובילו אותי אל ליקרים מערמונים, בישראל מצאתי רק אחד כזה. לעומת זאת ליקרים מאגוזים אחרים מוכרים היטב בעולם, וגם בישראל. למה הם מתאימים? לסיום כל ארוחה או ככה סתם, וכמובן כמרכיב בקוקטיילים.

הליקר היחיד שמצאתי בישראל העשוי מערמונים הוא ליקר צרפתי של קבוצת חברות בשם VEDRENNE הפועלת מאז 1923, ומייצרת אותו מערמונים שיהא מקבלת מחברה שמגדלת 20 זנים שונים של ערמונים. טעמתי ונשביתי. אני מאוד אוהב ערמונים.

אילו עוד ליקרים מאגוזים מצאתי? מה רע בשקדים, אגוזי מלך ואגוזי לוז?

ערמונים. ShutterStock
אופיום לערמונים/ShutterStock

ליקר אמרטו

ליקר קלאסי שמקורו ב-Saronno בצפון איטליה. ליקר שמשלב מתיקות ומרירות נפלאות שעשוי משקדים מרים או מתוקים, קרמל, עשבים ועוד. כשיימאס לכם רק לשתותו אותו, שלבו אותו בהכנה של עוגיות אמרטי.

עוד בוואלה!

ביקור ביקב פלם. "אנחנו ערב בציר היסטורי"

לכתבה המלאה
שקדים. ShutterStock
שקדים מרים או מתוקים/ShutterStock

ליקר פרנג'ליקו

ליקר העשוי ממיצוי של אגוזי לוז וניל, שוקולד, קפה, עשבים. מקורו באזור פיימונטה שבצפון איטליה. את הבקבוק אי אפשר לפספס מהסיבה הפשוטה שהוא נראה כמו גופו של נזיר שלמותניו קשור חבל. הנזיר או שמא הליקר איתנו מאז 1978 ונראה שלא נח לרגע.

אגוזי לוז. ShutterStock
קשים לפיצוח/ShutterStock

ליקר א-גו-גו

נחזור רגע למחוזות האמרטו כי כדאי לציין גם את ליקר דיסארונו (Disaronno) מאותו אזור באיטליה, וגם טענה כי הוא היה האמרטו המקורי שהומצא במאה ה-16.

עד לשנת 2001 קראו לו Amaretto di Saronno ע"ש המקום בו מיוצר אלא שמסיבות שיווקיות והדמיון לאמרטו, הוחלט לשנות את שמו לדיסארונו.

הוא עשוי ממיצוי שמן של גלעיני משמש. הכול נראה מאוד דומה, השקדים, הצבע, אלא שהשם שונה, הריב עתיק יומין והטעם גם פה נעים לחיך כפי שפריחת השקד נעימה לעין לאלו שאינם אלרגיים.

ליקר דיסרונו וולווט. דיסרונו,
ליקר דיסרונו וולווט/דיסרונו

רוצים עוד? סעו לאיטליה

ישנם באיטליה עוד ליקרים כמו נוצ'יו (Nocio) מאיזור אמיליה רומנה, שעשוי מאגוזי מלך ירוקים בוסריים בשילוב עם אלכוהול, סוכר ותבלינים כמו קינמון וציפורן. ובנוסף ליקר נוצ'לו (Nocello) שעשוי תערובת של אגוזי לוז ומלך.

תמצאו שם גם ליקרים בשם Padre peppe שעשוי מאגוזי מלך ירוקים, ו-Ratafia העשוי שקדים מרים בו ניתן לטבול בהנאה ביסקוויטים שנאפים עם הליקר. את ה-Ratifa ניתן למצוא גם בקטלוניה שבספרד ובדרום צרפת. אגב, גם ליקב בנימינה וליקב מורד הישראלים יש ליקר בטעם אמרטו.

יקב בנימינה, ליקר אמרטו. צילום מסך, מערכת וואלה
יקב בנימינה, ליקר אמרטו/מערכת וואלה, צילום מסך

אגוזים מסביב לעולם

אם תרחיקו לארה"ב, שם תוכלו למצוא ליקר פקאן המערב פקאנים קלויים בעשייתו ובצידה השני של מפת העולם גם באוסטרליה ליקרים של חברת Castle Glen Australia משקדים, קוקוס (כן, גם הוא אגוז), אגוזי לוז ושוקולד, אגוזי לוז, מקדמיה ופקאן עם אגוזי לוז.

אני מקווה ששמתם לב למוטיב אגוזי הלוז החוזר מסביב לגלובוס, כנראה שהם טובים לעוד משהו חוץ מהכנת נוטלה ומזון לסנאים. אז בפעם הבאה שאתם חושבים על אגוזים, לכו להוציא משהו מארון המשקאות ופנקו את עצמכם בכמה לגימות מענגות.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully