וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

טעימה סדרתית: יקב בנימינה מאז ולעולם

מירה איתן

עודכן לאחרונה: 3.3.2024 / 11:51

כארבעים יינות הוצגו בטעימה החגיגית של היקב הוותיק. יינות עכשוויים ויינות מהעשור הראשון של שנות האלפיים. מירה איתן לא הספיקה לטעום את כולם, אבל היה לה הספק לא רע בכלל

תל אביב גרוב. יינות יקב בנימינה. רה דרייפוס,
יותר משבעים שנה של יין. יקב בנימינה/רה דרייפוס

טעימה של יינות יקב בנימינה 'מאז ועד עולם', שנערך במוסד היין הוותיק 'איש הענבים' גרמה לי להיזכר בהיסטוריה של אחד היקבים הוותיקים בארץ, שמאחוריו למעלה משבעים שנות פעילות. כ-40 יינות הוצגו בטעימה: החל מיינות הבסיס ועד ליינות היוקרתיים של יקב המערה. יינות עכשוויים ויינות מהעשור הראשון של שנות האלפיים, שרובם התיישנו היטב בדרך מעוררת כבוד.

סיפורו של היקב מתחיל אמנם בשנת 1952, אך שורשיו נטועים מוקדם יותר. בתקופת העלייה השלישית. בשנת 1925, זיהו פקידי הברון רוטשילד את הפוטנציאל הגלום בשדות היסמין באזור המושבה בנימינה והקימו במקום מפעל לבשמים. למרבית הצער, מיתון עולמי בשנת 1937 הוביל לסגירת המפעל, אך המקום לא נעזב, כי אם שימש את חברי ההגנה כמקום מחבוא וכסליק עד לקום המדינה. ואז, בשנת 1952 הגיע לישראל יינן בשם יוסף זלצר, שעלה מהונגריה, שיקם את המבנה והקים בו יקב בשם אליעז, על שם בנו של זלצר שנפל במלחמת השחרור.

יקב בנימינה, בציר. באדיבות היקב,
בציר ביקב בנימינה/באדיבות היקב

מרמת הגולן עד מצפה רמון

מאז, עבר היקב גלגולים רבים ונרכש על ידי גופים ומשקיעים שונים. בשנת 1994 רכשו אותו שני אנשי קולנוע ישראלים, אבי לרנר ודני דימבורט, ששינו את שמו ל-'יקב בנימינה'. השניים שכללו את ציוד היקב, הרחיבו אותו, הגדילו את נפח הייצור וגייסו את היינן עמרם סורסקי.

בתחילת שנות האלפיים עבר היקב להתמקד בייצור איכות על חשבון הכמות. מהפך גדול נוסף חל בשנת 2008, כשהיקב נרכש על ידי בעלי רשת 'חצי חינם', שהשקיעו משאבים רבים ביקב, בכרמים ובהון האנושי, במטרה להפוך אותו לאחד המובילים בעולם היין הישראלי.

כרמי היקב משתרעים בכל הארץ, מרמת הגולן והגליל העליון והתחתון, דרך הרי ירושלים ועד למצפה רמון. כיינן היקב משמש משנת 2020 יונתן שוטס. בטעימה הוצגו יינות מהסדרות: אבני החושן, צוקים, רזרב, Green Bin, יוגב, המושבה ופרסטיג'. וכמובן, יינות משלוחת הבוטיק של היקב, 'המערה'. לא טעמתי את כולם, אבל היה לי הספק לא רע בכלל.

עוד בוואלה!

דרום אדום או רוזה? שני בקבוקים שמציעים הרבה יותר מיין

לכתבה המלאה
כרם בן זמרה, יקב בנימינה. דייויד סילברמן,
כרמים בגליל העליון. יקב בנימינה/דייויד סילברמן

יקב בנימינה, אבני החושן

אבני החושן היא הסדרה היוקרתית של יקב בנימינה. יינות ייחודיים, שנעשים מהענבים האיכותיים ביותר של היקב. כל אחד מהם נקרא על שמה של אחת מ-12 אבני החושן של הכהן הגדול. באדומים: תרשיש, ספיר, יהלום ואודם, ובלבנים: ישפה ושוהם.

אבני החושן, תרשיש 2021: נעשה מענבי קברנה סוביניון מהגליל העליון. יין אלגנטי, עם ניחוחות של פרי יער שחור, מנטה ו-וניל, מבנה טוב ומורכב, רעננות וסיומת ארוכה ועשירה. אחיו הבוגר, אבני החושן, תרשיש 2008 שמר על המבנה הטוב ועדיין לא נס ליחו.

אבני החושן, יהלום 2021: מרלו, קברנה סוביניון, סירה ופטי ורדו מכרמים ברמת הגולן ומרום גליל, שחברו להם יחדיו ויצרו יין מאוזן, מורכב ומאופק במידה. יש לו ניחוחות של פרי יער, פלפל, קפה, אדמה ועשבי תיבול. מבנה עשיר ורענן וסיומת מושכת. אחיו הבוגר, אבני החושן, יהלום 2008 שמר על כבודו והתבגר בחן.

יקב בנימינה, אבני החושן, יהלום. יח"צ,
מאוזן, מורכב ומאופק/יח"צ

יקב בנימינה צוקים

סדרת צוקים מפנה את הזרקור לאזור יין פחות ידוע בישראל, אזור הגלבוע, שתנאיו הייחודיים, כמו למשל השילוב בין טמפרטורה גבוהה עם רוחות שמצננות את הגפנים במשך רוב שעות היממה, מניב יבול ייחודי שבא לידי ביטוי גם ביינות עצמם.

צוקים, רוסאן מרסאן 2021: שני זני עמק הרון הצרפתי התבגרו יחד ויצרו יין רענן, מבושם ועשיר בטעמים וניחוחות.

צוקים, מרסלאן מרלו פטי ורדו 2019: הזנים התבגרו יחדיו וחיבורם יצר יין קטיפתי ועשיר עם ניחוחות וטעמים של פרי אדום ותבלינים.

צוקים, גרנאשה טינטוררה 2020: יין בעל אופי ים תיכוני, עם ניחוחות של שזיפים, דובדבנים ופטל שחור, פלפל שחור, עשבי תיבול מקומיים ומתקתקות קלה ולא מעיקה של וניל. גוף בינוני, מרקם חלק וסיומת נעימה.

יקב בנימינה, צוקים, רוסאן מרסאן. יח"צ,
מבושם ועשיר/יח"צ

יקב בנימינה, רזרב

סדרת בנימינה רזרב היא סדרת הדגל, הנושאת את שמו של היקב. בסדרה יינות זניים, לבנים ואדומים, המגיעים רובם ככולם מכרמים בגליל העליון והתחתון.

רזרב, ויונייה 2021: יין לבן יבש, עם ניחוחות רעננים של פירות קיץ והדרים ומינרליות קלה.

רזרב, שיראז 2020: ניחוחות של פרי יער שחור בשל ופלפל לבן, שוקולד וקפה, תבלינים ועישון קל. הסיומת מאוזנת ודי ארוכה.

יקב בנימינה רזרב ויונייה. יח"צ,
ניחוחות של פירות קיץ והדרים ומינרליות קלה./יח"צ

יקב בנימינה, המושבה

סדרת המושבה נוצרה לרגל שנת ה-70 למדינת ישראל ולציון 95 שנה למושבה בנימינה.

המושבה, שרדונה 2022: יין לבן חד וארומטי, ניחוחות תפוח עץ ירוק, אגס ואשכולית. גוף קל וסיומת מאוזנת, רעננה ונעימה.

המושבה, גרנאש 2022: רוזה קליל ופירותי, בעל ניחוחות של תותים ופריחת הדרים, מתקתקות קלה ועדינה.

יקב בנימינה, המושבה, שרדונה. דייויד סילברמן,
חד וארומטי/דייויד סילברמן

יקב בנימינה, Green Bin

יינות Green Bin, הינם יינות ים תיכוניים נעימים לשתייה, המותאמים לאקלים החם שלנו, לאוכל המקומי ולאווירה הכללית.

גרין בין, רוזה 2022: רוזה מהנה מענבי גרנאש, עם ניחוחות של פרחים ופרי וטרי, וחמיצות רעננה ומאוזנת שהופכת את היין לגסטרונומי.

יקבי בנימינה, גרין בין, פורח ורענן. אפרת אשל,
ניחוחות של פרחים ופרי טרי/אפרת אשל

המערה

השלוחה הבוטיקית של יקב בנימינה. המקור לשם הוא מערת ענק שנחצבה בשלהי המאה ה-16, כחלק מפעולות הבנייה של השלטון העותומני בארץ, בלב הרי הכרמל. לאורך השנים שימשה לאחסון מוצרי מזון ולקראת סוף המאה ה-19 הוסב ייעודה למרתף יינות וברנדי, בשל תנאי הלחות והקירור האידיאלים במקום, ומכאן השם ליינות המתבגרים בה, 'יקב המערה'.

המערה גפנים בוגרות יקב בנימינה. יח"צ,
דוף מלא וסיומת ארוכה/יח"צ

המערה 2019 (מגנום): קברנה סוביניון, מרלו ומעט פטי ורדו מכרמים בוגרים בגליל העליון. ניחוחות אקספרסיביים למדי, פרי אדום עוצמתי ובשל, שוקולד, טבק ועור. גוף מלא, עשיר ומתובל וסיומת ארוכה ומושכת. האח הבוגר המערה 2008 הוכיח התבגרות בכבוד.

המערה, גפנים בוגרות 2018: ענבי קברנה סוביניון שנבצרו מכרם שניטע על אדמה בזלתית בתחילת שנות ה-80 בכרם בן זמרה. ניחוחות מורכבים ומרוכזים של פרי שחור, תבלינים, מנטה ומינרליות. יין מאוזן, מלא ובשל וסיומת ארוכה ואלגנטית. וגם פה האח הבוגר המערה גפנים בוגרות 2008 הראה כושר התיישנות והשתבחות נאה ביותר.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully