וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

דרינק אחד כתום, נגד כל החום

מירה איתן

עודכן לאחרונה: 16.7.2024 / 14:12

אפרול שפריץ. כולנו נהנים ממנו אבל מה באמת אנחנו יודעים עליו? מירה איתן עם כל הפרטים ועם מתכון מנצח לאירוח ביתי

Aperol Spritz הוא קוקטייל שהפך לתופעה תרבותית המגלמת בתוכה את רוח החיים האיטלקית ושם נרדף למושג האיטלקי 'לה דולצ'ה ויטה'.

הקוקטייל החביב, עם הצבע הזרחני המפתה והטעם הנגיש האהוב על רבים, מציג היסטוריה עשירה, פשטות ואותנטיות, שהתחבבו על צרכנים ברחבי העולם.

בארץ הכרנו אותו לפני כעשור, אך אם נלך שנים רבות אחורה נמצא עוד כמה פרטים מעניינים סביב הקוקטייל הזה וסביב המילה שפריץ בכלל.

בישראל של שנות ה-60 של המאה הקודמת, נהגו יוצאי מזרח אירופה להכין משקה שפריץ מיין לבן, לרוב כרמל הוק של יקבי כרמל, המעורבב עם סודה מסיפון או מסיפולוקס, למי שעדיין זוכר מה זה.

מסורת המשקה הגיעה בעיקר מרומניה, מולדובה והונגריה. גרסה נוספת הייתה מגרמניה. בגרמנית פירוש המילה שפריץ הוא נתז, כשהכוונה ליין הנתזים שנוצר מתסיסה של תוספת פחמן דו חמצני.

קיימות לא מעט אגדות על הולדת השפריץ. לדברי חוקרת המשקאות רבקה פפלר המקור הוא בחיילים אוסטרים שהוצבו בצפון איטליה שנהגו לדלל את היין האדום שלהם במים. מאוחר יותר המים הוחלפו בסודה.

ונציה - מקום תחילתה של המורשת המשפחתית. יח"צ,
ונציה, צפון איטליה. כאן התחיל הכול?/יח"צ

המקור: צפון איטליה

היסטוריונים טוענים כי המשקה החל דרכו באזור ונטו שבצפון איטליה וזכה לפופולריות רבה כאפריטיף מרענן בתחילת המאה ה-20.

הקוקטייל הפך עם השנים למזוהה עם אורח החיים התוסס והצבעוני של העם האיטלקי. גרסה נוספת ומקובלת יותר טוענת כי הקוקטייל נוצר כדי להפוך את ליקר האפרול המריר לקל וטעים יותר.

אפרול. יח"צ,
רק להוסיף יין מבעבע וסודה/יח"צ

הבסיס: אפרול

Aperol הומצא בשנת 1919 על ידי האחים ברביירי בפאדובה שבאיטליה ושווק בתחילה, כמו משקאות מרירים אחרים, כחומר מרפא.

די מהר הוא הפך למרכיב פופולרי בקוקטיילים בשל פרופיל הטעמים המאוזן הייחודי שלו. השילוב של התערובת הסודית של אפרול, של צמחים בוטניים כמו ג'נטיאן, ריבס וצ'ינצ'ונה, בתוספת פרוסקו וסודה יצרו טעמים הרמוניים מפתים.

יש הטוענים כי המשקה נוצר בהשראת קוקטייל ה'שפריצר', שהיה נהוג באוסטריה ובגרמניה, ערבוב של יין לבן ומי סודה. בקוקטייל האיטלקי הוחלף היין באפרול עם תוספת שפריץ של פרוסקו תוסס ונגיעת סודה.

וכיום אפשר למצוא את הקוקטייל הקלאסי, הפשוט והמרענן הזה בברים ובמסעדות בכל רחבי העולם. ההתאמה לימי הקיץ החמים, הטעמים המרים מתוקים שלו, הנגישות והקלות בה הוא מוכן וכן בשל היותו דל אלכוהול הפכו אותו לפופולרי בכל מקום

אפרול. יח"צ,
אפשר למצוא אותו בכל מקום/יח"צ

פשוט כמו 1,2,3

עם התפתחות עולם הקוקטיילים נוצרו גרסאות נוספות לקוקטייל, אם כי הבסיס הקלאסי נשאר בעינו, אפרול, פרוסקו וסודה.

יש המוסיפים שפריץ של מיץ אשכוליות או תפוזים, והפרוסקו מוחלף לעתים בקאווה או שמפניה. גם הקישוטים קיבלו לעתים נופך שונה, פרוסות הדרים, עשבי תיבול ועוד.

אפרול שפריץ מוכר היום בעולם כולו כמשקה המושלם לאירוח קיצי, וכקוקטייל קל ונגיש המתאים גם למי שאינו צרכן אלכוהול.

מסייעת לפופולריות שלו העובדה שקל מאוד לזכור איך מכינים אותו. לפי המתכון הבינלאומי היחס של המרכיבים הוא 1:2:3. שלושה חלקים של יין תוסס, שני חלקים של אפרול וחלק אחד של סודה.

להכנת משקה עשבוני מריר יותר אפשר להחליף את האפרול בקמפרי, ולהכנת משקה מתוק יותר ניתן להחליף את האפרול בוורמוט מתוק או באמארו.

באזור אמיליה רומאנה יש שמציעים את השפריץ עם למברוסקו קר ואמארו, מיץ אשכוליות וזיתי קסטלווטרנו מלוחים.

אפרול. יח"צ,
מושלם לאירוח קיצי/יח"צ

אפרול שפריץ: המתכון

מה צריך:
60 מ"ל אפרול
120מ"ל פרוסקו או יין מבעבע לבן יבש אחר
30 מ"ל סודה
קליפה, פרוסה או פלח תפוז
קרח

מה עושים:
ממלאים את כוס השפריץ בקרח, מוזגים את האפרול, מוסיפים את היין המבעבע, סוגרים בנגיעה של סודה, מקשטים בפלח תפוז ומערבבים קלות עם כפית ארוכה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully