וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ימי בציר: ירידה בכמויות, עליה באיכות

מירה איתן, סנהדרינק

עודכן לאחרונה: 31.8.2021 / 11:23

אגרונומים, כורמים ומנהלי מחלקות חקלאיות, כבר מודים בפה מלא שבציר 2021 הוא לא עוד בציר שגרתי. ביררנו עם שיקי ראוכברגר, יינן יקב טפרברג, עד כמה המצב באמת חמור ושמענו ממנו איך הוא והצוות שלו מתמודדים עם המצב

בשבועות האחרונים שוחחתי וראיינתי מספר לא מבוטל של אגרונומים, כורמים ומנהלי מחלקות חקלאיות של יקבים על הבציר הנוכחי. היום אנחנו כבר יכולים להגיד שמדובר בבציר לא שגרתי. לעומת כל שנה שבה כל העוסקים במלאכת הייצור היין אומרים שזה "הבציר הכי טוב", השנה כולם מודים שהעסק קצת שונה, במקומות מסוימים גם בעייתי. בציר מוקדם עם יבולים קטנים מאוד. פניתי לשיקי ראוכברגר, יינן יקב טפרברג, לשמוע ממנו את הזווית הייננית כדי להבין איך כל זה מתבטא באזורים השונים בנקודת הזמן הנוכחית. איך מתמודדים עם העניין, מה נפגע יותר ומה פחות והאם ניתן לשפר את התוצאות ביקב.

ירידות דרמטיות ביבולים

"מבחינה כמותית אמנם יש ירידות דרמטיות ביבול בכרמים, אך אנחנו מקבלים יינות עם איכות גבוהה יותר. בגלל החום שהאיץ את ההבשלה ובגלל הבציר המוקדם אנחנו בוצרים את הענבים עם רמות חמיצות גבוהות יותר, מה שמוסיף מאוד לאיכות."

"אין ספק שאזורים שונים בארץ מגיבים לתוצאות הבציר בצורה שונה" אומר שיקי. "בצפון רמת הגולן, משם אני מגיע עכשיו, בכרמי הקברנה סוביניון והדולצ'טו, לא רואים שום ירידה ביבולים או שינוי מבחינה איכותית". שם לא הורגש כל כך החורף החם ושעות הקור היו בסך הכל טובות. "הסיפור של הירידה ביבולים הרבה יותר מורכב מדיבור על חורף חם ונראות שעות קור. מצד אחד היה חורף חם ומצד שני בזמן התעוררות הגפנים היה אביב קריר. זה אמנם עזר לאי כניסה לתרדמה איטית ועמוקה, אך מאידך גרם לבעיות בחנטה. ויש כרמים שהאיכויות בהן טובות יותר. ניכרת ירידה במשקל האשכול, שזה נובע מחנטה פחות טובה באביב ולכן מקבלים אשכולות קטנים יותר".

"מצד שני, בגלל החום הכבד ששרר לפני ארבעה שבועות וגרם להקדמת ההבשלה, הגיע מצב שמבחינה כמותית אמנם יש ירידות דרמטיות ביבול בכרמים, אך אנחנו מקבלים יינות עם איכות גבוהה יותר. בגלל החום שהאיץ את ההבשלה ובגלל הבציר המוקדם אנחנו בוצרים את הענבים עם רמות חמיצות גבוהות יותר, מה שמוסיף מאוד לאיכות. רואים את זה גם בגלבוע וגם במצפה רמון ובעוד אזורים רבים. גם צבע הענבים טוב יותר, השנה הצבעים מדהימים. וניכרת גם פחות התבטאות ויראלית. את הירידה ביבולים ולצדה עליה באיכויות רואים גם בזנים הלבנים וגם באדומים".

יקב טפרברג. שני בריל,
צוות הייננים של יקב טפרברג. במרכז: שיקי רואכברגר/שני בריל

איך מתמודדים עם מצב כזה?

"אנחנו עובדים כבר שנים על שיטות גידול חדשניות בארץ מבחינת צורות הדליה. אחד הדברים שהפתיעו אותי כיינן צעיר, הוא שבכל הארץ מגדלים באותה צורה. כשמסתובבים בעולם יש גיוון ענק בין צורות ההדליה. כיום, אנחנו עובדים על פיתוח צורות הדליה שנכונות לנו יותר. צורות שישמרו גם על המיכון, עם פחות חשיפת של האשכולות לקרינה ישירה ויותר הצללה, ויש תוצאות מאוד יפות בכרמים. אני בדיוק נמצא כרגע בכרם בעמק קדש, מסתכל על ההדליה עם פחות חשיפה וההבדלים ממש דרמטיים".

עוד בוואלה! סנהדרינק

ימי בציר: שנים רגילות? אין דבר כזה

לכתבה המלאה
בציר 2021 בכרמי יקב טפרברג. באדיבות היקב,
שיטות גידול חדשניות בארץ מבחינת צורות הדליה/באדיבות היקב

ומה עושים ביקב, אחרי הבציר?

"האופי של היינות משתנה לפי רמות ההבשלה. היום רוצים לקבל יותר רעננות ביינות, לכן שמים דגש יותר על ה- PH, על החמיצות, ובציר מוקדם עוזר לרמת חמיצות גבוהה יותר. גם הייצור משתנה, החביות פחות דומיננטיות. ויש כלים נוספים כדי לעזור למצב, גם בכרם וגם ביקב".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully