וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ימי בציר: שנים רגילות? אין דבר כזה

מירה איתן, סנהדרינק

עודכן לאחרונה: 4.8.2021 / 17:04

חם לכם? תחשבו איזה חום עכשיו בכרם. האגרונום אודי גליקסמן מספר לנו על ימי הבציר - העונה הכי לוהטת בשנה

הבציר שהקדים קצת השנה, התחיל בסביבות אמצע יולי בכרמי יקב טפרברג. את האגרונום אודי גליקסמן, שמסתובב בין הכרמים ברחבי הארץ היה קצת קשה לתפוס בין כרם לכרם, אך לאחר מאמץ עיקש גם אותו עצרנו לרגע לשיחה.

עוד בסדרה: בציר 2021 ביקב רקנאטי, בציר 2021 ביקבי כרמל

בציר 2021 בכרמי יקב טפרברג. באדיבות היקב,
עוזרים לטבע לעשות את שלו/באדיבות היקב

היי אודי, איפה לא הצלחתי לתפוס אותך אתמול?

מנסים לשפר את הכמות, בלי לפגוע באיכות

"אתמול הייתי ברמת הגולן ובגליל העליון. שם נמצאים חלק מהכרמים שלנו וגם ניסוי מאוד מעניין. אנחנו משנים את שיטת ההדליה כדי לנסות לשפר את כמות היבול ללא פגיעה באיכות. אנחנו מרחיבים את נוף הגפן, פותחים אותו יותר וכך מחזקים את הגפן ומאפשרים לפרי להיות יותר מאוורר. הפרי צריך להיות לא חשוף ישירות לשמש ולחום, אך עדיין מאוורר, כדי לא להגיע לטעמים מבושלים ולאבד את האיכויות. וזה הולך יפה."

"התחלנו את הניסוי בכרם מבוא חורון, וקידמנו את זה במצפה רמון בשיתוף פעולה עם המכון לחקר המדבר של אוניברסיטת בן גוריון. ואכן השגנו שיפור מאוד משמעותי. עכשיו אנחנו פועלים כדי להתאים את המערכת לכרמים הקיימים, ומבצעים זאת בהיקפים מסחריים. בעצם, עוזרים לטבע לעשות את שלו. אנחנו צריכים את הפתרון כי מסתכלים קדימה על התחממות מזג האוויר ובעיות האקלים."

למה ואיך הפכת לאגרונום?

אני בא מבית חקלאי, נולדתי בקיבוץ, ותמיד הייתה אווירה שסובבת את החקלאות בבית. כשהגעתי לשלב של לבחור לימודים הבחירה הייתה מאוד מתבקשת, עם החיבור לחוץ, לטבע.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

איך הופכים אריזת פלסטיק לעציץ?

בשיתוף תאגיד המיחזור תמיר

איך אתה רואה את התפקיד שלך ביקב?

צריך מאוד להכיר את הכרם

תפקיד מרתק של המון עשייה, עם מגוון אתגרים. גם מבחינת מגוון זנים ואזורי גידול, עם פריסה רחבה של כרמים בכל הארץ, וכמובן עם הכורמים, כי בסוף אין יין בלי כורמים. כורמים טובים והיכולת שלהם בגידול זה לב העשייה והמפתח להכל."

"יש לנו מעל 30 זנים בתנאי גידול שונים, במאפיינים שונים ולמטרות שונות. לגדל אותם לשוק הרחב זה אתגר. אנחנו צריכים להביא את האיכויות והיבולים ולשמור על אחידות ועל בריאות הכרמים. זו מערכת מדהימה כי לכל כרם יש את האופי שלו ויש הבדלים בין החלקות. צריך מאוד להכיר את הכרם, וזה תהליך שמשתנה משנה לשנה. הכרמים הם כמו ילדים שמתבגרים ומשתנים. ומזג האוויר מוסיף לנו.

"אין כבר שנה רגילה, חם וקר, ופתאום הכל משתנה, הכל בתנודתיות. גם אם ממוצע הגשם לא נפגע לעתים יש עצירות גשמים מוקדמות, או פחות ימי גשם, אך מטחים יותר קשים שגורמים לסחיפת קרקע ופחות חדירה לקרקע. לכן אנחנו משאירים עשביה ביותר ויותר כרמים. זה עוזר גם לבריאות הכרם וגם נגד סחיפה. שינינו תפיסה מהפרדיגמות הישנות ומהקרקע החשופה והחקלאים גם כן מאמצים את הכיוון."

כרמי יקב טפרברג לפני הבציר. באדיבות היקב,
חם לכם? תחשבו כמה חם עכשיו בכרם/באדיבות היקב

מה הכלים שעומדים לרשותך?

"לרוב אני יוצא כל יום לכרמים, מסייר עם הכורם או בלעדיו, מתעדכן ממנו בפעילות שנעשית בכרם, מעדכן אותו בדברים שצריכים להיעשות וכיוונים שדורשים התייחסות, הכל לפי מטרת הכרם. במהלך העונה יש איתי טכנאי שמסתובב בכרמים ומבצע הערכת יבול לפי ההנחיה שלי, לפי זה מבצעים את תכנית דילול האשכולות במידה וצריך."

"כמו כן אנחנו מאוד מעורבים בנושא הפעלת בקרת ההשקיה, בודקים את פוטנציאל המים בצמח, ובהתאם לערכים שמקבלים, לצד שיקול הדעת האישי, מבצעים את תכנית ההשקיה בהתאם, כי בכל שלב גידול יש יעדים שונים. וכמובן התקשורת עם הייננים מבחינת התכנון, מבחינת מוצרים, סדרות, איזה חלקות מתאימות לאיזה יעדים, ואת זה מתרגמים בשטח להנחיות."

היכן נמצאים הכרמים של היקב?

"כרמי יקב טפרברג נמצאים כמעט בכל אזורי הארץ, מכרם רמון ועד מרכז צפון הגולן והגליל העליון, עם כל האמצע, שפלת יהודה, הרי יהודה, גליל תחתון, ושומרון ."

מה מאפיין את בציר 2021 עד כה?

מוקדם לראות מה יהיה בהמשך

"רמות יבול נמוכות. יצאנו מחורף חם לאביב קר, התהליך הזה גרם להתעוררות לקויה ולא אחידה, גם הפריחה יצאה דלילה. זה פגע יותר באזורים נמוכים חמים יותר, אבל יש גם פגיעה רחבה בכל הארץ. כרגע אנחנו בעיצומו של התהליך, אז מוקדם לראות מה יהיה ההמשך. אני מניח שגל החום יזרז הבשלות. ברוב הבצירים יש הפתעות גם לטובה אז נשמור על זה. בינתיים משקיעים המון עבודה לזהות כל חלקה ולעקוב אחרי הקצב שלה ולבצור כל חלקה בהבשלה האופטימלית."

יקב טפרברג, כרם קברנה סוביניון, עלמה, הגליל העליון. באדיבות היקב,
משקיעים עבודה בכל חלקה/באדיבות היקב

אפשר לצפות לזנים חדשים השנה?

"יש חלקה של דולצ'טו (זן ענבים מפיימונטה בצפון איטליה) שמגדלים בצפון. זן מעניין, יש לו אופי שצריך להבין, קצב משלו ומבנה משלו, תכונות פיזיולוגיות שצריך ללמוד. חלקה צעירה שהיה לה רק בציר ראשון, שבינתיים הביאה איכויות מרשימות יחסית לגילה הצעיר והאקלים החם. יש גם חלקה צעירה של סינסו, גם בתהליך בנייה. אני חושב על כל זני דרום צרפת וספרד או פורטוגל שיותר יתאימו לנו ולאופי האקלימי המסתמן."

מה האזור או הכרם הכי מאתגרים או אהובים עליך?

"כולם היו בניי. לכל כרם יש את החוויות, הסיפוקים ולעתים גם האכזבות שלו."

מה הזן האהוב עליך?

"אני מאוד נהנה לעבוד עם מרסלאן, אני חושב שהוא מאוד מתאים לנו, מביא איכויות יפות מאוד גם ביבולים יחסית גבוהים ושומר על אופי טוב במזג אוויר שלנו. הוא גם מאתגר בגידול, כי לעתים הוא פורץ ביבול גבוה, לכן כיום זומרים אותו בזמירה מאוחרת, שעושה אפקט שונה."

מה נאחל לך להמשך הבציר?

"שיהיה לנו בציר מוצלח, שיהיה מזג אוויר נוח לגפנים ונוח לכל העושים במלאכה. שיהיה לנו יין שנרצה לחזור אליו, לשבת אתו ולהעלות זיכרונות."

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully