וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בציר 2021: התחיל בטפטוף, ייגמר בטירוף

מירה איתן, סנהדרינק

עודכן לאחרונה: 3.8.2021 / 18:18

יקבי כרמל חוגגים השנה 139 שנות בציר. איש הכרמים של היקב, דרור דותן, מספר לנו על מה שקורה עכשיו בכרמים ועל הטרפת הצפויה לו בסוף העונה

עונת בציר הענבים החלה ברוב חלקי הארץ ואיכות היין, כמו שאתם ודאי כבר יודעים, נקבעת ברובה בכרמים. אחד האתגרים הניצבים בפני העושים במלאכה הוא מציאת חומר הגלם הטוב ביותר וזיהוי המועד הטוב ביותר לבציר. ההחלטה הקריטית ביותר לה נדרשים הייננים ואנשי המחלקות החקלאיות. המועד המדויק הוא הרגע, היום או השבוע, שבהם הענבים מגיעים לאיזון בין רמת הסוכר, החומצות וריכוז הפרי. ואם זה לא מספיק, מועדי ההבשלה משתנים בין אזורי גידול וחלקות שונות, בין זן ענבים אחד למשנהו ובין סגנונות היין השונים, שגם הם משפיעים על ההחלטות בכרם.

מדובר אם כן עמוסה במיוחד עבור הייננים, המגדלים והאגרונומים. ואנחנו רוצים להודות באופן אישי לכל אחד ואחת מהם, שהתפנו לכמה דקות ומצאו זמן לענות לנו על כמה שאלות בנוגע לתקופה הקריטית הזו.

יקבי כרמל: כרמים בכל רחבי הארץ

הכרמים של יקבי כרמל נמצאים בכל הארץ, החל מהאזורים הדרומיים ביותר בהם מגדלים ענבים ועד לצפון רמת הגולן. דרור דותן הוא אגרונום המשמש בשנים האחרונות כמנהל המחלקה החקלאית של יקבי כרמל ויתיר, המחלקה שאחראית על מימוש תפיסות העולם החקלאיות של היקב ומחברת בין צרכי היקב לבין הכורמים, ועוסקת גם במחקר ופיתוח. בסוף הכל מתחיל בכרם.

דרור דותן, אגרונום יקבי כרמל. שי נצר,
"את הפירות נתחיל לראות רק מהשנה הבאה". דרור דותן, יקבי כרמל/שי נצר

בוקר טוב דרור, איפה תפסתי אותך הבוקר?

"אני חוזר מביקור אצל אחד הכורמים מהם אנחנו קונים ענבים. אמנם ליקב כרמים בכל חלקי הארץ, אך אף פעם זה לא מספיק. השנה קצת מורכבת ואנחנו מחפשים לקנות עוד ענבים. משנת 2019 יש לנו נטיעות רבות, אך את הפירות נתחיל לראות רק משנה הבאה. אנחנו עובדים מסביב לשעון ומורגשת חדוות עשייה מאוד משמעותית והרבה חשיבה. אנחנו מרגישים חלק מצמיחה וגדילה משמעותית, שהתחילה כבר לפני שנת הקורונה וקיבלה דחיפה מסוימת גם בשנת הקורונה ויש הרבה פנים מחייכות."

sheen-shitof

עוד בוואלה!

תרפיית מציאות מדומה: טיפול להתמודדות עם חרדה

בשיתוף zap doctors

איך הפכת לאגרונום?

"אני מגיע ממושב חקלאי. עסקתי בחקלאות מאז שהייתי נער. התכנית הייתה ללמוד בפקולטה החקלאית ולחזור לעבוד בשדות, באזור אופקים ולעסוק בחיים עצמם. אבל הפקולטה זה מקום שמחנך לתפיסה עולמית, למחקרים על בעיות המזון בעולם ואיך לסייע למקומות נידחים, וזה שינה קצת את התכנית. לקראת התואר הראשון עבדתי ביקב יתיר כעבודת סטודנט, ומתוך הלימודים הוחלט לעשות שם מחקר על מודל להשקיה של כרמל באזור יער יתיר, ועשיתי את המחקר בלימודי התואר השני. וכך מצאתי עצמי בענף אחר מתפוחי האדמה שאליהם חשבתי לחזור."

בציר 2021 ביקבי כרמל. רועי אליהו,
"הבציר התחיל בטפטופים" דרור דותן, יקבי כרמל/רועי אליהו

מה הכלים שעומדים לרשותך?

"קודם כל אני צריך לישון טוב בלילה"

"קודם כל אני צריך לישון בלילה, זה לא תמיד קורה, במיוחד בתקופת הבציר. הכלים הכי משמעותיים שיש לי הם האגרונומים במחלקה שלי. הם העיניים, הידיים והסנסורים להערכת המצב. אני מאוד מעריך אותם והדעה המקצועית שלהם חשובה לי ביותר. כשאני קם בבוקר אני בודק קודם איפה הם כדי להבין מהם איפה יש בעיות ומה צריך כבר לבצור."

מה מאפיין את בציר 2021 עד כה?

"אנחנו צופים שיהיה בציר מוטרף"

"הבציר התחיל בטפטופים ואנחנו צופים שיהיה בציר מוטרף, בעיקר כי בספטמבר אין כמעט ימי עבודה. בינתיים נראה שהבציר מקדים יחסית לעומת שנים קודמות. כרמים ראשונים נבצרו כבר באמצע יולי. זה קצת טריקי, החורף החם פגע לנו קצת ביבולים, היבול נמוך יותר ומטבע הדברים ההבשלה מהירה יותר. רואים את ההשפעה של חוסר בימים קרים באזורים מסוימים כמו אזור המרכז ושפלת יהודה. בנקודת הזמן הזאת, עד עכשיו, היו אביב וקיץ מאוד נוחים. עונת הקיץ הייתה נהדרת, כמעט ולא היה שרב, ואם היה זה לא היה בתקופות הקריטיות."

מה הציפיות מהבציר?

"מהבציר הזה לא מצפים ליבולי שיא. האתגר המשמעותי הוא הדיוק, לבצור בזמן, כדי לקבל את הכמויות האידיאליות והאיכותיות בזמן הנכון. ליקב יש מנעד זנים גדול מאוד, כרגע אין לנו זנים חדשים נוספים."

בציר 2021 ביקבי כרמל. דרור דותן,
"לא מצפים ליבולי שיא." דרור דותן, יקבי כרמל/דרור דותן

איזה אזור גידול הכי מאתגר מבחינתך?

"בעבר מאוד התמקדנו באזורי הפרמיום שלנו, זה הכי נוח וזה גם סקסי. היום אנחנו מבינים שיקב גדול ותעשייתי, צריך להתמקצע גם בכרמים כמותיים וגם באיכותיים, ולהיפגש שם במקומות האופטימליים. היום המחלקה, מבחינה מקצועית, מתמקדת בפתרונות למקסם את הפוטנציאל של הכרמים באזורי המרכז, עמק חפר, לטרון, זיכרון יעקב, ומידי פעם מוצאים שם פנינים יפות מאוד."

והזן הכי מאתגר?

"קריניאן הוא עדיין הזן המאתגר ביותר בעיני"

כי כמו שכולם יודעים היום אוהבים לקחת אותו למקומות האקזוטיים והמיוחדים. מצד שני הלב והבסיס שלנו בנוי עליו, והוא צריך לנצח בשני הכיוונים. צריך להיות מדויק בתיאום ציפיות עם הכורם, ולקחת אותו לכיוון הנכון לשתי המטרות."

מהו הזן הכי אהוב עליך?

"אני מאוד אוהב את השרדונה של הרי ירושלים, משתי סיבות. קודם כל צמחתי שם מבחינה מקצועית, וזה הזן הראשון שאני בדרך כלל טועם. הוא זה שמאותת לי על תחילת הבציר. כשטועמים את הענבים האלה יודעים שזה כבר פה, שהרגע הגיע.

מה נאחל לך בבציר זה?

לזכור שבסוף זה נגמר. שנדע ונצליח לדייק ולבצור בצורה אופטימלית, גם לכורמים וגם ליקב. חשוב שנסיים במצב של Win win''. ואפשר לעשות את זה. זה היופי של הענף שלנו.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully