וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ימי בציר: שיחת נשים בין הגפנים

מירה איתן, סנהדרינק

עודכן לאחרונה: 1.8.2021 / 16:32

בעיצומו של יום עבודה בגליל העליון, האגרונומית מעיין חי, מיקב רקנאטי, מצאה כמה דקות פנויות כדי לספר לנו על העבודה שלה בבציר הנוכחי, על הציפיות שלה ממנו ועל אחוות נשים בין הכרמים

עונת בציר הענבים החלה ברוב חלקי הארץ ואיכות היין, כמו שאתם ודאי כבר יודעים, נקבעת ברובה בכרמים. אחד האתגרים הניצבים בפני העושים במלאכה הוא מציאת חומר הגלם הטוב ביותר וזיהוי המועד הטוב ביותר לבציר - ההחלטה הקריטית ביותר לה נדרשים הייננים ואנשי המחלקות החקלאיות.

המועד המדויק הוא הרגע, היום או השבוע, שבהם הענבים מגיעים לאיזון בין רמת הסוכר, החומצות וריכוז הפרי. ואם זה לא מספיק, מועדי ההבשלה משתנים בין אזורי גידול וחלקות שונות, בין זן ענבים אחד למשנהו ובין סגנונות היין השונים, שגם הם משפיעים על ההחלטות בכרם.

מדובר אם כן בתקופה עמוסה במיוחד עבור הייננים, המגדלים והאגרונומים. ואנחנו רוצים להודות באופן אישי לכל אחד ואחת מהם, שהתפנו לכמה דקות ומצאו זמן לענות לנו על כמה שאלות בנוגע לתקופה הקריטית הזו.

איפה תפסתי אותך?
"בגליל העליון, בחלקה מעל יפתח, יש פה כמה חלקות קברנה סוביניון שעושים בהן דילולי בוחל, כדי לייצר אחידות בהבשלה. אלה חלקות לא מושקות, השנה המשקעים נעצרו מוקדם, ולמרות זאת באופן מפתיע יש פה צימוח מאוד חזק, שביחוד נובע מיבול יותר נמוך השנה, שכנראה השאיר אנרגיה שהלכה לאשכולות."

מהו בעצם התפקיד שלך ביקב?
"יש לנו 22 כורמים בחמישה אזורי גידול שונים, ואני מלווה אותם פעם בשבוע, עוברת עם הכורם או בלעדיו על החלקה ונותנת הוראות לפי סיווג החלקה ולאן הענבים מיועדים. החוכמה והעניין בעבודה שלי זה לראות מה הטבע נתן באותה שנה ולעבוד עם זה. להגיע לרמת הדיוק הכי גבוהה שיכולים בתחום הגפן וגידולה.
עכשיו אנחנו בפיק של להביא את החלקות לבציר בצורה מיטבית, לא להרוס את העבודה שעשינו כל השנה. אני מתרוצצת בין החלקות לוודא שהדילולים, ההשקיה והריסוסים הכי נכונים. השאיפה היא להגיע לקו הסיום בצורה המיטבית."

אז מה את עושה כשאת קמה בבוקר?
"אני קמה מאוד מוקדם. החודש התחילו בצירים בזנים לבנים ורוזה. היום היה בציר גדול בקדמת צבי של מרסלאן לרוזה עם 80 פועלים בשטח. תפקידי לוודא שהדברים עובדים טוב, לעבור בכרמים עם הכורם לוודא שהכל מתבצע לפי התכנית שלנו ולהמשיך לעוד חלקה ולבדוק את מצב הענבים."

איך נהיית אגרונומית?
במקור תכננתי להיות ייננית. למדתי ביו-טכנולוגיה, עבדתי בזה ורציתי להתקדם לתואר שני במשהו שיותר קרוב לטבע, יותר יצירתי ואמנותי והגעתי לעולם היין. בתחילה עבדתי ביקב הרי גליל לראות שאני באמת אוהבת את התחום, ונסעתי לאדלייד שבאוסטרליה ללמוד תואר שני במדעי היין והכרם. חזרתי כעוזרת של הייננית נעמה סורקין ביקב דלתון ואחר כך בתור יועצת עם היינן איתי להט.

בזמנו התחלתי לייעץ ליקב רקנאטי בכרמים והם ביקשו ממני להצטרף במשרה מלאה. משרת היינן לא הייתה פנויה, אבל בכרמים היה צורך בעזרה. ואני מאוד שמחה על הבחירה שלי. בעבודה הזו מכירים את כל שבילי הארץ, פוגשים אנשים מחלקים שונים בארץ, סוגי טרואר שונים, וזה שומר על עניין כל הזמן. בשנים האחרונות יש יותר אגרונומיות בתחום היין וכיף לראות בו יותר נשים."

יש אחוות נשים?
"בהחלט, יש פגישות, ארוחות משותפות כשאנחנו עובדות באותם אזורים, לכל אחת יש מה להגיד, ויש גם התייעצויות ושאלות. כיף להתייעץ עם נשים. אין בושה לשאול שאלות, אפשר לראות את הדברים בצורה מורכבת, לחלוק את הדילמות. התאהבתי בעולם היין כי יש בו יותר חילופי מידע והתייעצויות, ופחות סודות. למרות שגם אם התייעצת, שום דבר לא יהיה אותו דבר".

מעיין חי, רקנאטי. באדיבות יקב רקנאטי,
מעיין חי, האגרונומית של יקב רקנאטי: "בעבודה הזאת מכירים את כל שבילי הארץ"/באדיבות יקב רקנאטי
קן לתנשמות ביקב אודם - רקנאטי. יח"צ,
קן לתנשמות בכרם אודם, רמת הגולן/יח"צ

רק שהטבע יעזור לשמור על האיכות

היכן נמצאים הכרמים של היקב?
"כרמי רקנאטי נמצאים בכל הארץ. ברמת ערד, לדוגמה, יש לנו חלקה בה נטועים זנים לבנים, באזור השפלה נמצא כרם הקריניאן פרא, ויש לנו מעוד כרמים נוספים ומשובחים בגליל התחתון, בגליל העליון וברמת הגולן, רוב הכרמים של היקב ממוקמים בגליל ובגולן."

הבציר החל בערד, עם סוביניון בלאן, מאז נבצרו חלקות נוספות ומחר ייבצר קריניאן פרא, חלקה לא מושקית עם יבול נמוך אך איכותי, גם כי לא היו מספיק משקעים בחורף."

מה מאפיין את בציר 2021 עד כה?
"בחלקות של צפון רמת הגולן והגליל העליון היו מנות קור טובות וכמות היבולים ממוצעת, אך בשאר הארץ היבולים נמוכים, בשל מנות קור נמוכות מהרגיל היבול הנמוך גורם להקדמת ההבשלה, כעשרה ימים עד שבועיים. יש יתרון מסוים לבציר המוקדם השנה, בציר מוקדם עוזר לנו להימנע מהחום של חודש ספטמבר. "

מה הזן הכי מאתגר?
"לקריניאן צריך לשים יותר לב, הוא רגיש לקימחון. השנה הייתה ממש נוחה מבחינת מחלות ומזיקים, אך אתגר הציפורים, שמופיעות יותר ויותר, בעיקר המיינות, זה סיפור די מלחיץ. הן מתחילות לעשות נזקים, פוצעות את הגרגר, אוכלות מהפרי. מספרן עולה וזה מתחיל להטריד. עוד אתגר, היו השנה הרבה מכרסמים, הם אוכלים את שורשי הגפנים הצעירות ויכולים להיות פוגעניים. בשל כך התקנו תיבות קינון לתנשמות, וזה קצת עוזר."

מה נאחל לך לבציר הזה?
שתישמר האיכות שכרגע הגענו אליה, שלא יהיו תופעות טבע נוראיות, כמו גלי חום. אין לנו שליטה על זה ומה שיהיה יהיה, ננסה להוציא את המיטב מהקיים."

sheen-shitof

מחיר חסר תקדים

המכשיר של הישראלים שהמציאו את מסירי השיער בהנחה בלעדית

בשיתוף Epilady
כרם מרסלאן, רקנאטי. בועז לביא,
כרם של מרסלאן, זן שברקנאטי מיטיבים להשתמש בו/בועז לביא

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully