וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

יצא הסוד, נשאר היין

9.12.2006 / 10:08

לא רק הכרמים, גם שוק היין נכנס לתרדמת חורף. הייננים דווקא מרוצים מכך שהישראלי מבין יותר מה מוזגים לו ומוכן לשלם יותר על בקבוק

תערוכת הסומליה שהתקיימה בתחילת נובמבר בהיכל התרבות עוררה הרבה התרגשות בקרב בעלי היקבים שהציגו בה. התערוכה היתה נחמדה, ביקרו בה כמה שפים מוכרים, וגם הקהל היה מגוון. אבל בסך הכל ניתן להגדיר את האווירה ששררה במקום כמנומנמת. ממש לא התסיסה הסוערת של לפני שנים ספורות, שהגיעה לשיאה בעידן בועת ההיי-טק.

האם ענף היין נכנס לתקופת שפל משלו? לא ממש, לפחות לפי מה שאומרים גורמים בענף. מבחינתם, פשוט מדובר בתהליך התבגרות שעבר על חובבי היין.
"הגענו ליציבות של בגרות: פחות טרנדים של זנים ויותר ביטחון עצמי של יקבים. הניסוי והטעייה מניב פירות", קובע חיים גן, יינן ושותף במרכז ההדרכות איש הענבים.
"בארץ יש גרעין של 5,000 אנשים שבאמת מתעניינים ביין", אומר גן, "לגבי כל השאר, אין עלייה בצריכה אלא בהשקעה לבקבוק. אנשים כבר לא קונים יין מתוק לקידוש, הם משקיעים ביין שולחן טוב".

רוב הכרמים לא נפגעו במלחמה

לדברי גן, גם החשש מנזק ארוך טווח ליקבי הצפון בשל מלחמת לבנון השנייה די התבדה. "היתה הפוגה קצרה במכירות - אנשים היו במילואים, היו פחות סוכני יין, פחות מסעדות וחנויות פעילות. אבל הספיקו להגיע לבציר בזמן, ורוב הכרמים לא נפגעו, למעט כמה שנרמסו על ידי טנקים של צה"ל. היו אפילו ייננים שעבדו בזמן המלחמה כשהם לבושים בשכפ"ץ, למשל ביקב הרי גליל".

סקר שערכו יקבי רמת הגולן מאשש את התזה של גן לגבי התבגרות חובב היין המקומי. מהסקר עולה שבשנה האחרונה צמח שוק היין ב-18 אחוז. עוד התברר שההשקעה מצד הצרכן הממוצע עומדת עתה על 40-70 שקל לבקבוק.

הסומליה ובעל בית הספר למלצרים, יוסי בן אודיס, מבחין גם הוא בשינוי המגמות. "באמת היתה עלייה דרמטית בצריכת היין לפני כמה שנים, אבל הטרנד של היין ירד במקביל להתפוצצות בועת ההיי-טק", הוא מאשר. "היתה תקופה שנפתחו המון יקבי בוטיק קטנים, אבל השנה אני יודע על לפחות חמישה יקבים שלא יוציאו יין משיקולים כלכליים. בעלי יקבים גילו שלפתוח יקב זה לא רק לדעת להכין יין, זה גם לדעת לשווק".

זה הזמן להשיג יין טוב במחיר סביר

לדברי בן אודיס, כדי להתמודד כראוי מול היקבים הגדולים חלק מיקבי הבוטיק משווק בלעדית למסעדות, יש שעברו ליצוא, והרוב התאגדו למכירה דרך גופים גדולים כמו חברת הכרם.
בינתיים, אם הסרט הטרי "שנה מופלאה" לא יצליח לעורר אותה התלהבות שעורר לפני כשנתיים "דרכים צדדיות", היין כנראה ימשיך להילגם במתינות, כפי שהיה לפני כעשור. המשמעות היא שזה הזמן להשיג יין טוב במחיר סביר. אפשר לנסוע ישירות ליקבים קטנים ולקנות מהם.

הבייבי החדש של חינאווי

ואיך השינויים בהרגלי השתייה משפיעים על מסעדות העיר? אלון גונן מאל בריו (נח מוזס 22, טל' 6960512), למשל, עדיין מאמין שיין מוכר ויוצר אווירה. לאחרונה פתחו הוא ושותפו, אורי כהן, חנות יין בתוך המסעדה. השניים מאמצים יקבים קטנים ולא מוכרים, ואפשר להזמין חלק ניכר מהיינות בגביע מ-25 שקל. בין היקבים הקטנים: ענתות, רימון, עמרם, שריגים, וגם יקבים מוכרים יותר, כמו ססלוב, אמפורה, קסטל ושאטו גולן.

מי שעוד סבורים שיין הוא לא טרנד בלבד הם השותפים ברשת ג'ורג' חינאווי - More Wine, שבעוד כחודשיים יפתחו סניף בקרליבך 25. בחנות תמצאו גם יינות מאיטליה, צרפת, ספרד ואוסטרליה. "אמנם יש פחות רעש סביב היין, אבל אנשים גם שותים מים ולא עושים רעש. זה חלק מהחיים", אומר אנדריי חינאווי, אחד השותפים. "היום גם לארוחת ערב סבירה באמצע השבוע רוצים יין איכותי. הלקוחות מבינים בטעם, הם כבר לא מחפשים מותגים".

גם במסעדות ותיקות ויציבות בעיר המגמה נמשכת. אירועים של יין נערכים בין השאר ב-MEAT BAR (שד' חן 52, טל' 6956276). במסעדה מציעים תפריט חדש של יין הנמכר גם בכוסות, כולל יינות ישראליים ודרום אפריקאיים (מ-21 שקל לכוס סוביניון בלאן 2005 של רמת הגולן).

בכרמלה בנחלה (התבור 46, טל' 5161417) יינות הבוטיק הישראליים הם חלק מהתפריט. על מגש עץ מונחים שלושה קראפים (שליש בקבוק) של 250 מ"ל, ומגיש אותם סומליה המעניק הסבר על כל יין. המחיר: 130-180 שקל למגש.

נראה שאפילו השגרירות האמריקאית קלטה את החיבה הגוברת שלנו לשיכר משובח. במהלך דצמבר ימכרו חלק מחנויות היין בארצנו יינות אמריקאיים במחירים מוזלים. ככה שאם לא יוצא לכם לקפוץ לנאפה ואלי, תוכלו לפחות לדמיין שאתם באחד הכרמים בקליפורניה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully