וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

פיתויים קטנים

איתי להט

1.2.2007 / 8:44

למרות שהתות נמצא איתנו רק כמה עשרות שנים, נדמה שהוא היה כאן מאז ומעולם, או לפחות מאז ימי חוה ואדם

"כשתבואי לשכב איתי/ תלבשי שמלה שחורה/ מאוירת בתותים/ ומגבעת שחורה/ מקושטת בתותים/ ותחזיקי סלסלת תותים/ ותמכרי לי תותים/ תגידי בקול דק ומתוק/ תותים תותים/ מי רוצה תותים/ אל תלבשי כלום מתחת לשמלה/ אחר כך/ חוטים יעלו אותך למעלה/ בלתי נראים או נראים/ ויורידו אותך/ ישר על הזין שלי" (יונה וולך, מתוך אור פרא).

יונה וולך עשתה בתות מעשה פיתוי ולא לחינם בחרה דווקא בו – קשה להתחרות בארוטיות של תות אדום שעסיסו ניגר על השפתיים, שבשרו נקרע בין השיניים. התות מאז ומעולם הוא פרי חושני ואהוב ברחבי העולם. את הסקס אפיל שלו הוא מקבל מצבעו האדום, מצורת הלב שלו ויש אומרים שגם שלעובדה שהוא הפרי היחיד שנושא את זרעיו באופן חיצוני וגלוי, יש יד בדבר.

מקורם של 600 מיני תות השדה הקיימים כיום מגיע מחמישה מיני בר ששיכים למשפחת הורדיים. אבל את התות הנפוץ בעולם, הציג לראשונה ב- 1862 הבוטנאי מייקל קינס, כששילב בין תכונות התות הלבן הגדול מצ'ילה, לתות וירג'יניה המתוק אותו גידלו אינדיאנים במשך מאות שנים.

למעשה, לתות השדה היסטוריה מתועדת של מעל ל- 2,000 שנה. יש אזכורים שלו בספרות רומאית וגם באסיה של העת העתיקה הכירו אותו היטב.

לארץ הגיעו תותים מתורבתים בשנות ה- 60 מקליפורניה, שהיא מגדלת התותים העיקרית בארצות הברית ומספקת 80% מהביקוש לתות באמריקה. לפני שתורבת התות והחל לגדול בחממות מבוקרת, הוא היה נותן פרי בחודש מרץ, אבל מאז שעשה את המעבר לבתי הניילון הוא מניב מדצמבר ועד יוני.

למרות גודלו הקטן, תות השדה מכיל באופן יחסי יותר ויטמין C מפירות ההדר. שמונה תותים עם או בלי קצפת, משאירים בתכולת ויטמין ה- C שלהם את התפוז הרחק מאחור. התות גם עשיר בויטמין A, באשלגן, ברזל והמון סידן. הוא גם נושא ויטמינים מקבוצת B ובכללם B12 והוא ודל בקלוריות: בממוצע 26 קלוריות ל-100 גרם תות-שדה.

מי שנמצא בסיכון לחלות במחלות לב וכלי דם, ישמח לגלות שמחקרים מצביעים על קשר מובהק בין תותים להפחתת החומצה האמינית שהיא גורם למחלות מסוג המדובר. זאת בשל ריכוזי החומצה הפולית הגבוהים שיש בו.


נהוג להשתמש בתותים לא רק בתזונה, אלא גם כמרקחות יופי. כך למשל מיץ או קרם תותים טרי, יכול לעשות פלאים בהלבנת שיניים ועור. אם תגרגרו מיץ תות למשך 5 דקות ולאחריו תשטפו במים חמים ומעט סודה לשתייה, תגלו את השפעתו המפליאה על צבע השיניים.

השפעתו הדומה על העור הייתה כבר ידועה מימים ימימה. מאדאם טאליין, דמות ידועה ביופייה מהמהפכה הצרפתית, נהגה לטבול באמבטיות תותים בכדי לשמור על בוהק ולובן עורה המיוחד. אתם מוזמנים לנסות את זה בבית.

התות של היום שונה משמעותית מתות הבר, לא רק שהוא עבר עשרות הכלאות, אלא הוא גם הספיק להתהנדס גנטית. למשל בעבר להקפיא תותים היה כמעט בלתי אפשרי – הם היו נרקבים במהירות בפריזר. היום ניתן להקפיא תותים לתקופה של עד עשרה חודשים, כאשר מקפידים על ייבוש נאות לפני ההקפאה. את היכולת לקפוא כראוי, קיבל התות המודרני בתוספת גן של דג, שמפתח חומר נגד קרישה.

למרות ההנדסה הגנטית ויכולתו לשאת רעלי ריסוס בנקבוביות עורו, התות עדיין משמש כתרופה עממית ללא מעט מחלות. ניתן למשל לטפל בו כמשלשל, כמונע צפדינה וכמטפל באבני כליה. השורשים והעלים טובים לטיפול בכאב שיניים, באקזמה ובכיבי עור. אבל לא כולם נהנים ממנו, ישנם לא מעט אנשים שרגישים לתות שדה ומפתחים אליו אלרגיה. רפואה עממית טוענת כי חליטה של הפרי יכולה למנוע תגובה אלרגית, אבל אנחנו עדיין מעדיפים אותו קר עם גלידה וקצפת.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully