וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הפרג הוא התירוץ הכי טוב שלכם לאכול אוזני המן

איתי להט

28.2.2007 / 23:43

מידי שנה חוזר הפרג לככב במתיקות וגרגיריות יוצאות דופן בליבה של אוזן ההמן. אם חשבתם שהבצק משמין, כדאי שתקראו מה יש בתוכו

שלושה פרחים אדומים ממלאים את השדות בתפר שבין החורף לאביב: ראשונה כלנית, אחריה הנורית ואחרון הפרג, הנפוץ במרכז הארץ וצפונה. קל מאוד לבלבל בין הפרג לכלנית, ההבדל הוא בעלי הכותרת – לכלנית 5 ומעלה בעוד לפרג ארבעה בלבד.

או קיי, אז איתרתם פרח פרג בשדה, מה עושים עכשיו? כלום, מדובר הרי בצמח מוגן, ואתם אם חשקה נפשכם בפרג לבישול, גשו וחפשו אותו בשוק או בחנויות.

עזבו חלב איכלו פרג!

בארץ קיימים שבעה עד שמונה מיני פרחים המשתייכים למשפחת הפרגים, כשהנפוץ ביניהם מכונה ה"אגסני". ולא, הוא רק קרוב המשפחה הפיכח של הפרג התרבותי. מהפרג ההוא שגדל בעיקר במזרח אסיה מפיקים בין השאר אופיום אבל גם מורפין, נרקוטין שהוא בעל השפעות דומות למורפין אך מתון יותר, קודאין המשמש בתרופות לדיכוי שיעול, פפוורין הפועל על שרירי המעיים ומשכך עוויתות וכאבי בטן, תבאין שהוא חומר הדומה למורפין אך רעיל ממנו בהרבה, נרצאין, ועוד.

אגב, הרשימה המרשימה הזו, היא אחת הסיבות שאפילו גידולו של הפרג התרבותי כצמח נוי אסור ברוב חלקי העולם וגם בארץ. זרעי הפרג שנועדו למאכל גדלים בדרך כלל על פרח בעל עלי כותרת לבנים או כחולים. הפרח על שימושיו הקולינאריים והרפואיים, היה עוד מוכר בימי יוון העתיקה בתקופתו של הומרוס. בשל השפעתו הנרקוטית, הוא סימל את אל השינה מורפיאוס, אותו רובנו דווקא מכירים ומוקירים מהמטריקס. כיום זני הפרג השונים שימושיים במגוון התחומים, מרוקחות ועד מזון.

מומחי המרכז הרפואי "אנטי אייג'ינג ישראל", מספרים כי הפרג הוא האלוף הטבעי והבלתי מעורער בתכולת סידן. ב-100 גרם פרג יש פי 15 מכמות הסידן בחלב, 1.446 מיליגרם סידן (התצרוכת היומית של סידן המומלצת לאדם היא בין 1.200-800 מיליגרם).

הפרג גם מכיל סיבים תזונתיים המסיעים לעיכול, יש בו אבץ הטוב לחיזוק השיער וזרע הגבר, והוא משופע בתיאמין ומגנזיום, המשפרים את מצב הרוח. יתכן שמצאנו את הסיבה שבגללה אוכלים היהודים פרג דווקא בחג הפורים? פשוט כי מוכרחים להיות שמח?

קלוריות שחורות

לא הכול יכול להיות טוב: גם סידן, גם השפעות נרקוטיות של אופוריה וגם חיזוק השיער, אבל מצד שני, מחיר קלורי כבד של 499 קלוריות ל- 100 גרם. אז מה עושים עם כל הקלוריות האלה?

בפרג משתמשים כמרכיב דומיננטי למילוי וגם לצורך עיטור מאכלים ומאפים, בעיקר של לחמים ולחמניות. גם גבינות קשות מקבלות לפעמים תוספת של גרגרי הפרג וכמובן עוגות שמרים ועוגיות כמו אוזני-המן בהם משנה הפרג את הטעם לחלוטין. לבישול ביתי מומלץ להשתמש בפרג טרי, ריכוז השומן גבוהה בו וטעמו בדרך כלל מתוק מאוד. לאחר טחינת פרג יש להשתמש בו במהירות אחרת הוא מתחיל להיות מר.

אך לא רק אוכל עושים מפרג, גם בקוסמטיקה הוא משמש כפילינג טבעי וניתן למצוא אותו בסבונים לפילינג גוף דק העושה פעולה נהדרת של ניקוי תאים מתים מהגוף ומהפנים. אז הפעם, דווקא ברוח הקוסמטית, הנה מתכון לפילינג פרג ביתי.

פילינג פרג בבית:

מתכון של המרכז הרפואי "אנטי אייג'ינג ישראל"

חומרים:
כף גדושה של דבש
3 כפיות זרעי פרג
כפית מיץ לימון

ההכנה:
מערבבים את כל החומרים ומורחים על הפנים. מעסים בתנועות סיבוביות בעדינות. משאירים על העור כ- 10 דקות ושוטפים במים פושרים. חשוב להשתמש בפילינג זה כאשר הוא טרי בלבד מפני שזרעי הפרג נוטים להתחמצן בתוך הלימון.

  • עוד באותו נושא:
  • פרג

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully