וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

קפה ומעשים טובים

רחל אינגבר

19.3.2007 / 11:53

תעשיית הקפה שימשה במשך עשרות שנים כדוגמא קיצונית וכואבת לסחר לא הוגן. מגמות ירוקות נושבות בין המטעים בשנים האחרונות ובעקבותיהם מגיע הקפה האורגני ההוגן ואפילו הכשר

בגלל שאנחנו מוקפים כל כך הרבה צרות, רובנו צולחים את היומיום בחברת צרותינו הפרטיות בלבד, בידיעה שגם ככה לא נוכל להציל את העולם. מסתבר שבכל זאת אפשר לרכוש איזה ס"מ אלטרואיסטי בגן העדן הגלובלי כמעט בלי מאמץ .

יוזמה חדשה בארה"ב מאפשרת עזרה אקולוגית, חברתית ואפילו דתית ליקום ודייריו בקנייה פשוטה אחת. האתר "Press Release" מדווח שהחל מאמצע חודש מרץ יוכלו לקוחות רשתות מוצרי האופנה והבית, T.J MAXX וMARSHALLS, מהגדולות בארה"ב, לרכוש קפה גורמה אורגני כשר אשר זה גם לתו של מסחר הוגן במחיר הנחשב נמוך ושווה לכל נפש - 5.99 דולר לאריזת 284 גרם.

מטרת חברת קפה העילית "נקטר החיים" היא לקרב את ההמונים לבשורת הקפה הידידותי לסביבה ולחקלאי העולם השלישי. כאמור זה גם טוב ליהודים. קפה הוא המוצר המזוהה ביותר כיום עם סחר הוגן, מאחר שהוא הראשון שנצרך בעולם בצורה זו. הוא כמובן גם היה אחד מתחומי סחר הכי פחות הוגנים במשך מאות ועשרות שנים. סחר הוגן פירושו הענקת חיים טובים יותר לחקלאים ומשפחותיהם במדינות מתפתחות, באמצעות מחירים הוגנים ולא מנצלים על תוצרתם. התמורה הכספית ההולמת מאפשרת את פיתוח הכלכלה והקהילה ובמקביל את שימור רמת יבולי הקפה הגבוהה.

מרטין ג'נינגס, שותף בחברה ומומחה לקלייה, רקח 5 תערובות מזני ערביקה מאזורי גידול קפה איכותיים כמו פרו ופפואה גיניאה. הוא מבהיר שמדובר בקפה מאיכות גבוהה ביותר, שהערך המוסף של האחריות החברתית לזכויות אדם לא גורע מיוקרתו, אלא להפך. החברה מאמינה שכשהציבור הרחב יכיר ויידע שקפה אורגני מסחר הוגן טוב לא פחות מכל קפה גורמה אחר, הוא יבחר בראשון.

יצאו צדיקים

בהתאם לצריכה הגוברת בארה"ב (מכירות של 50 מליון דולר ב-2000 עלו ל-500 מליון בסוף 2005) , כמות ייבוא הקפה בסחר הוגן גדלה מאז 1999 בממוצע של 75 אחוזים מידי שנה. בישראל יש ניצנים של מודעות, אך כמו שאומר אבי לוי מארגון "פעולה ירוקה" הפועלת לשינוי חברתי וסביבתי, אנחנו ניזונים מטרנדים עולמיים ומאמצים אותם, אבל לרוב זה קורה באיחור אופנתי.
בקרב רשתות הקפה הגדולות, רק רשת אילן'ס מגישה אספרסו הוגן מפולים שהיא מייבאת בעצמה, ומוכרת חלק מתערובות הקפה במשקל העונות על אותו עקרון, במחירים ממוצעים (12.6-20.9 ¤ ל-100 גרם).

שאר המקומות בהם ניתן למצוא קפה כזה הם לרוב מקומות שמשווקים את התוצרת של "פעולה ירוקה". מדובר בקפה אורגני, 100 אחוז ערביקה, עם אישור של גוף הסחר ההוגן הבינלאומי. הוא מיובא מקואופרטיב חקלאים קולומביאני, המאפשר לחבריו, חקלאים אינדיאנים, לממן מערכת בריאות בסיסית. חנויות כמו קום איל פו, שבדומה לנזכרות מעלה מוכרת את הקפה בסניפי האופנה שלה, טחנת הקפה בי-ם, טבע ספורט קסטל, קואופ אורגני פרדס חנה וסלון מזל בת"א מוכרות אריזות ואקום שמכילות 250 גרם במחירים סבירים שנעים בין 32 ל-37 ¤.

מאחר שישראל לא נחשבת מדינת עולם שלישי ולא יכולה לקבל תו בינלאומי מאושר למרות שחיים בתחומיה נזקקים וחלשים רבים, סחר הוגן אומר מבחינת "פעולה ירוקה" גם כלכלה סולידרית שפירושה שיווק הוגן, שכר ותנאי עבודה הולמים, שיוויון מגדרי ושמירה על הסביבה. כדי להעצים כלכלית אוכלוסיות מקופחות, בנוסף לקפה, משווק הארגון מוצרים כמו צמחי תבלין, סבון, שמן זית שנכבש מעבר לקו הירוק וסילאן המופק מענבים.
המודעות לנושא קיימת בארץ מזה שנתיים, והחלה בעקבות תסכול הפעילים שניסיונם לשנות באמצעות מחאות כשל, ומצאו פתרון פרקטי.

כדי לקדם עוד את הדברים, נעשים מאמצים לשווק קפה הוגן לחנויות, מוכרים ומגישים אותו באירועים מיוחדים שמתקיימים בבתי קפה וכן בפסטיבלי מוזיקה עם אג'נדה חברתית כמו פסטיבל בשקל. לוי מקווה שכבר בקרוב, במקביל לגאוות המותגים האמריקאית-ישראלית, יתפתח גם דמיון צרכני ערכי שמתגאה ברכישת מוצרים שיכולים להועיל בעוד כמה מישורים.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully