וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מדע אורגני

איתי להט

25.4.2007 / 13:46

שני מחקרים חדשים מנסים להכריע את המחלוקת בין הגידולים האורגניים לבין אלו הקונבנציונליים. האם סופו של ויכוח בהוכחה מדעית?

"התער של אואקם" הוא עיקרון פילוסופי המיוחס לוויליאם איש אוקאם, נזיר פרנציסקני אנגלי בן המאה ה-14. זהו כלל מנחה המשמש בעת מציאת הסבר לתופעות בתחומים שונים. כלל זה, מנוסח לרוב בעזרת המשפט: "אין להרבות בישויות יותר מכפי הצורך, כאשר קיימים הסברים שונים לאותה תופעה יש לבחור את הפשוט ביותר, אשר מערב את המספר המועט ביותר של מושגים". במילים אחרות, התער של אוקאם הוא כלי חד לסילוק הסברים מוטעים או מיותרים . אם תרצו, התער טוען כך: אם זה הולך כמו ברווז, מגעגע כברווז ונראה כברווז, הרי זה ברווז. לאונרדו דה וינצ'י אמר על זה: "פשטות היא התחכום האולטימטיבי".

ולמה אנחנו מעבירים אתכם במבואות לפילוסופיה בעוד במדור אוכל עסקינן? פשוט כי מעט אחרי שהוכרע הויכוח הממושך על התחממות גלובלית ותוצאותיה, כנראה שבא אל קיצו גם הויכוח על התוצרת האורגנית ויתרונותיה. שני הויכוחים אגב, נראים כמו ברווז, מגעגעים כברווז והולכים כברווז. לפעמים הגיון פשוט, הוא באמת פשוט.

האם סופה של מחלוקת?

התוצאות החד משמעיות מגיעות מאוניברסיטת ניוקאסל הבריטית. "אנחנו יכולים לומר באופן מוחלט כי תוצרת אורגנית היא מזינה יותר", מסרה דוקטור קריסטין ברנדט שעמדה בראש צוות המחקר לעיתונות. "אם אתם צורכים 400 גרם של פירות וירקות אורגניים ביום, הרי אתם מקבלים בממוצע כ- 20 אחוז יותר ערכים תזונתיים מאשר בפירות וירקות קונבנציונאליים".

המחקר המשותף למדענים בבריטניה, צרפת ופולין, בחן גזרים, תפוחים, עגבניות, תפוחי אדמה ואפרסקים כולם מתוצרת אורגנית, ומצא כי יש בהם ריכוזים גבוהים יותר של ויטמין C, וחומרים המסייעים במניעת התקפי לב וסרטן.

הממצאים האלה הם בניגוד לעמדות הרשמיות של כמעט כל ממשל על פני הגלובוס, כולל כמובן את ממשלת ישראל, שטענו עד היום בתוקף כי אין ממצאים מדעיים המוכיחים כי לתוצרת אורגנית יתרון על הקונבנציונאלית. כמו במקרה של הברווז וההתחממות הגלובלית, ממשלות מתגלות כמשוללות היגיון בריא וכזקוקות באופן דחוף לתער.

יותר ערכים תזונתיים

כשבדקו החוקרים עגבניות, הם גילו כי האורגניות מכילות יותר ויטמין C, בטא קרוטן, ופלבונואידים. גם התפוחים האורגניים הכילו יותר פנולים, פלבונואידים וויטמינים מאשר אצל התפוחים הלא אורגניים. המחקר הנוכחי משלים את תוצאותיו של מחקר אמריקאי שפורסם בשבוע שעבר ובדק את הקיווי האורגני. גם שם הממצאים העלו שהפרי האורגני מזין יותר ועשיר באנטי אוקסידנטים, מאשר אצל אחיו התאום המרושע והקונבנציונאלי.

המחקרים באים על רקע ויכוח מתמשך בין משרד הסביבה הבריטי, לחקלאים האורגניים במדינה. לטענת השר האנגלי לענייני סביבה דיוויד מילבנד, ירקות אורגניים הם רק עניין של אורח חיים. כמו גם גידול שלהם, במיוחד כשמדובר בעגבניות, חלב ועוף, יכול לגרום לנזק סביבתי גדול יותר מהאופציה הקונבנציונלית, עקב צריכת משאבים מזהמים יותר. לטענותיו אלה של השר מנסה לענות בימים אלה צוות מחקר גרמני, המפתח גלולה לניטרול פליטת גז המתאן מחיות משק, בעיקר פרות. בבריטניה למשל, הגז שהפרות מייצרות אחראי ל- 7% מגזי החממה הנפלטים מידי שנה במדינה. לשר ולשאר הממשלות המערביות, נשאר רק לעכל את תוצאות המחקר, רצוי ללא תוצר לוואי גזי.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully