וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

יותר מדי צרפתים

תמר ביאליק

17.10.2007 / 6:36

האם העולם זקוק לעוד ספר בישול שמגיש מתכונים מהקלאסיקה של המטבח המוערך בעולם? דוח קריאת ביאליק מסופק

זה רק הגיוני שכל בשלן חובב שמבקש לבנות לעצמו ספריית בישול ביתית רצינית ירצה לקשט את המדף שלו בספר מתכונים צרפתיים קלאסיים. המטבח הצרפתי הוא המטבח המפורסם והנערץ ביותר בעולם, ואין ספק שמנות רבות ממנו הפכו לנצחיות ועומדות מעל לכל אופנה וטרנד. קיש לורן, טארט טאטן, מרק בצל ואפילו סלט ירוק עם אגוזים – ממש בלתי אפשרי לדמיין את הגסטרונומיה העולמית בלי כל אלו.

המטבח הצרפתי - מושג הכולל בתוכו בעצם עשרות מטבחים כפריים ומחוזיים לצד המטבח העילי של המסעדות המכוכבות – אינו בשום אופן רק מנות מפורסמות – הוא גם טכניקות בישול מוקפדות וקלאסיות שהשתכללו במהלך הדורות לכדי שלמות. טכניקות הגיוניות ובסיסיות שפשוט אי אפשר לדמיין בישול בלעדיהן. גם מי שמחפש כל חייו קיצורי דרך, ראוי שלפחות יכיר את הדרך הנכונה, המקורית ו"האמיתית" לעשות את הדברים.

כל זה יפה וטוב, ואין ספק שהיוזמה של "על השולחן" להביא לספריית הבישול העברית ספר קנוני המאפשר "לערוך היכרות מחודשת עם המנות הפופולאריות ביותר בעולם...ולאמץ שיטות בישול פשוטות אך חיוניות..." (כך על פי ההודעה לעיתונות) היא ברוכה.

שאלת מיליון הפראנק היא כמובן האם הספר אכן עומד בכבוד ביומרה המכובדת הזאת והאם באמת נחוץ עוד ספר בישול כזה? הרי יש כבר כמה וכמה ספרי בישול בעברית המביאים את יסודות המטבח הצרפתי. כזה הוא המדריך עב הכרס של הקורדון בלו וכזה הוא ספרו הוותיק של אהרוני "במטבח הצרפתי".

"מבשלים בצרפתית", אמנם מהודר, אך נדמה לי שלמרות חינו הוא איננו מוסיף הרבה על ההיצע הקיים. חלק מהמתכונים בספר מפורטים מאוד ומוגשים לצד תמונות קטנות ומועילות המדגימות את שלבי הבישול השונים – אלה נוחים ומוצלחים לעבודה ונעים לצאת בחברתם להרפתקה צרפתית קטנה. לעומתם יש לא מעט מתכונים המוגשים באופן ספרטני וחסכני, מבולבל ובעצם כמעט ולא שמיש לנטולי ידע מוקדם.

הצד הוויזואלי של הספר, אמנם ענייני ונעים לעין, אך אינו נושא עמו בשורה וצורם שאין קרדיט בעברית לצלמים, לכותבים ולמסגננים של המהדורה המקורית. בכלל, נראה שהעריכה לא קפדנית מספיק ובין הדפים השתרבבו להן גם שגיאות הגהה בלתי אופייניות לבית ההוצאה, שמקלקלות גם הן את הרושם הטוב שעושה הספר הזה במבט ראשון.

מצד שני, ברגעיו הטובים, כלומר במתכונים היותר מפורטים וברורים, הספר בהחלט עושה את העבודה ומגיש כמה מן המתכונים האהובים ביותר בעולם בצורה בהירה ונוחה לעבודה, המבטיחה תוצאות מושלמות שיגררו קריאות "או- לה-לה" רבות.

שורה תחתונה

למי: למעוניינים להבין מהו מטבח צרפתי, מבלי לסבך מדי את הראש

ידידותי למשתמש: לפרקים

חדש תחת השמש: ממש לא וזו גם לא הכוונה. פה תמצאו אסופה
נבחרת של קלאסיקות לצד טכניקות שימושיות

מתכון מנצח: פיסאלדייר – מאפה בצל, אנשובי וזיתים מניס (עמוד 44)

"מבשלים בצרפתית", הספריה העולמית של על השולחן, תרגום ועריכה גסטרונומית: ז'אנה גור, שיר הלפרין, עריכה: אורלי פלאי-בורנשטיין. הוצאת כנרת זמורה ביתן דביר, על השולחן מרכז גסטרונומי. מחיר: 98 ש"ח.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully