וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

שתו ותהנו

שי אילן

25.2.2008 / 15:36

שלושה ימים של טעימת יינות ישראלים לטובת אורחים מחו"ל והקהל הרחב. מחיר הכניסה הוא 49 שקל. תערוכת היין הבינלאומית השניה יוצאת לדרך

המגה אירוע של ענף היין יוצא מחר לדרך: "תערוכת היין הבינלאומית השנייה" תתקיים במרכז הירידים. אחרי פסטיבל הוינטאג', התערוכה של "סומלייה" ועוד כמה התכנסויות ענק, זו מתעתדת להיות התערוכה בה' הידיעה שמי שאינו שם לא זו בלבד שאינו קיים במונחים ארציים, אלא הוא מחמיץ את ההזדמנות לעשות לעצמו שם היכן שזה באמת חשוב – בשווקים המשתוקקים של אירופה, ארצות הברית ויפן.

הדגש של התערוכה הוא פוטנציאל הייצוא של ענף היין הישראלי, שקיבל את החשיפה האולטימטיבית באמצעות הסקירה שערך עיתונו של רוברט פרקר, הפרסום הנחשב בעולם, Wine Advocate לפני כחודשיים, ל-40 יקבים ישראליים. עורך הסקירה, מרק סקוויירס יהיה אורח התערוכה. יחד איתו מגיעים עוד שמנה וסלתא, כתבי יין נחשבים כרוברט מוריס, ג'פרי לינדנמוט, וכריסטיאן פלסלייר מ"לה פיגארו" וגם עדת קניינים של רשתות ענק.

טעימות וסדנאות

כולם מגיעים לכאן מתוך הנחה שישראל היא יצרנית יין מתפתחת עם נוכחות. אחרי הכול, יש כאן היום יותר מ-250 יקבים ומעל 2,000 מותגי יין שונים, רובם הופיעו בחמש השנים האחרונות. פריחה כזאת לא יכולה להיות על לא מאומה. יינות ישראליים זוכים בפרסים יוקרתיים בתערוכות, וחלק מהם כבר הגיעו לדרגה צנועה של ותיקות, כמו יקבי רמת הגולן, מרגלית וקסטל.

מי שיגיע לתערוכה וישלם 49 שקלים דמי כניסה יוכל לעבור בין הדוכנים, לטעום את מרכולתם של יקבים מקומיים ואת ההצעה של יבואנים ולהנהן בידענות תוך סחרור הכוס ומדי פעם להגיד משהו על טעמי פירות, חבית ומינרלים.

מי שרוצה להעמיק עוד יותר יוכל להשתתף בסדנאות, אליהן כדאי להירשם באתר התערוכה. בין הסדנאות פגישה עם ג'ורג' רידל, הבעלים של חברת הכוסות האגדית מאוסטריה, שידגים טעימה בכוסות ויסביר כיצד צורת הכוס משפיעה על הטעם. התענוג יעלה 425 שקלים, אבל היא כוללת כרטיס כניסה לתערוכה, 10 קופונים לטעימות וכוסות בשווי של 650 שקלים (איפה הטריק? אולי אין, למה להיות ציניים...) חייבים למהר להירשם לסדנה הזאת כי רק 300 בני אדם יוכלו להשתתף בה. היא תיערך ביום רביעי, ה-27.2 בשעה 18:00.

סדנה נוספת, מומלצת מאוד לטעמי, מהיכרות עם הנפשות היא מפגש שנועד ללמד התאמת יין לאוכל. את המפגש ינחו אביב משה מ"מסה", שאין צורך להציג, וחיים גן מ"איש הענבים", שמי שלא מכיר כדאי לו להתוודע אליו. משתתפי הסדנה ישלמו 220 ש"ח ובתמורה יקבלו לא רק ידע, אלא גם חמישה יינות וחמישה פריטי מזון שיותאמו להם.

גם בלי להשתתף בסדנאות, אני מסתכן בניחוש שהאירוע הזה יהיה לונה פארק למבוגרים חובבי יין וקולינריה. בזכות השפע הלא יאומן של ההצע, הגופים שהתגייסו כדי להפיק את האירוע הזה – ביניהם שלושה משרדי ממשלה, המכון הישראלי לייצוא, "איש הענבים" ועוד כהנה וכהנה, אין ספק שיהיה שמח.

משפרים ולומדים

אבל אי אפשר בלי אבל. תערוכות כאלה הן הזדמנות להעיף מבט מעל ולראות את המאקרו. ההשגים של תעשיית היין בישראל מרשימים – היא מייצרת כמות נאה, בציוד נאות, תוך שימוש בטכנולוגיה מתקדמת, אבל אסור שהיא תיסחף לאופוריה. כל עוד היינו קטנים ומכונסים, כל עוד הייצור היה בעיקר לצריכה מקומית ולשווקים כשרים, אפשר היה להתעלם מהפגמים ולפרגן לבינוניות, בתקווה להתפתחות הדרגתית. אבל המבט מבחוץ יחשוף, בלי ספק, את הפגמים הללו, והם לא מעטים.

מי שקרא את הסקירה של סקוויירס, ולא רק את הציונים זוכר שהוא דיבר על "תולעת בתפוח של יקבי הבוטיק בישראל". הדרישה העיקרית, אם כי לא היחידה מהיקבים בישראל היא להוריד מחירים, או להעלות את האיכות. מכלל היינות שעולים בארץ סביב 150 שקלים לבקבוק, רק מעטים מתבלטים, לדעתו, והוא צודק. בחמישים דולר אפשר לקנות הרבה מאוד יינות טובים יותר מרוב מה שלישראל יש להציע, בלי לנקוב בשמות. היין הישראלי הוא פרויקט בהתהוות, וחלק מהיקבים מתייחסים אליו באופן כזה, משפרים כל פעם מעט ולומדים מטעויות. אחרים מתייחסים באופן קצת נרקיסיסטי לצרכן הישראלי שהוא קצת בבחינת "קהל שבוי" של היקבים המקומיים. בחו"ל זה לא יצליח, כך שמוטב שהתערוכה גם תשדר צניעות.

israwinexpo2008 תערוכת היין הבינלאומית השניה. 26-28 בפברואר בגני התערוכה בתל אביב. מחיר כניסה - 49 שקל. יום ג' לקהל מקצועי. ימים ד' ו-ה' פתוח לקהל הרחב החל מ-16:00

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully