פיקוד העורף הגל השקט

הגדרת ישובים להתרעה
      הגדרת צליל התרעה

      נושאים חמים

      הכל על הטחול

      אחרי שתטחנו נשנושים מול המשחקים האולימפיים תזדקקו לכמה טיפים על תזונה נכונה ואין כמו הסינים לעצות בתחום. פנינו לדיאטנית ליאורה חוברה מחברת רב המכר "הדיאטה הסינית להרזיה ולבריאות"

      הפגודות הסיניות, הדרקונים ומיליארדי הסינים שניבטים אלינו מכל פינה עושים חשק להכיר קצת יותר את האומה המארחת את האולימפיאדה. גם בנושא האוכל יש לנו הרבה מה ללמוד מהסינים. חכמת התזונה סינית גדולה ורחבה, אבל אם תרצו טעימה על קצה המזלג, כדאי לכם להכיר את הטחול על פי הרפואה הסינית.

      חולשת טחול בהגדרת הרפואה הסינית היא אולי הסינדרום השכיח ביותר המצוי במדינות המערב. הטחול על פי הסינים הוא האיבר המרכזי המשפיע על עיכול, מטבוליזם, מנגנון שובע ורעב, צורך במתוק והשמנה. טחול חזק, שעושה את עבודתו נאמנה, מיצר מהמזון צ'י (שהיא אנרגיה בסינית) המשמש אותנו בפעילות היום יום. אבל כשהטחול נרדם בשמירה ונחלש, הוא מיצר מהמזון ליחה במקום צ'י.

      הליחה הסינית תבוא לידי ביטוי במערכת הנשימה (כמו שאנחנו מכירים אצלנו במערב) אבל גם ברקמת השומן (כן, לפי הרפואה הסינית שומן = ליחה) הליחה פוגעת בטחול עצמו אשר נחלש יותר ושוב מיצר ליחה. מן מעגל סגור שלילי המחמיר את עצמו. טחול חלש יגרום לצורך מוגבר במזון בכלל ובמתוק בפרט, להשמנה ולפגיעה בפעילות מערכת העיכול שתתבטא בנפיחות, כאבי בטן וכו'.

      אז בואו נלמד מהסינים איך לחזק איך הטחול:

      מה הטחול אוהב לאכול?

      1. קודם כל כדאי להוציא מהתפריט את כל המזונות שפוגעים בטחול. הכוונה לסוכר לבן, קמח לבן וכל מזון המכיל אותם; מזון שומני כמו מטוגנים, בצק עלים, מרגרינה, חטיפים שומניים וכו'; מזונות מעובדים כמו ארוחות מוכנות, נקניקים ונקניקיות, שניצלים קפואים; ואפילו מזונות בטמפרטורה קרה בשעות הבוקר המוקדמות או בשעות הערב המאוחרות כי ידידנו הטחול סובל מקור.

      2. בשלב הבא נכניס לתפריט מזונות מחזקי טחול – כאן יבואו לעזרתנו כל הירקות הכתומים, לחם מקמח מלא (ורצוי שיהיה ללא שמרים) , שיבולת שועל (לאוהבי הדייסה והגרנולה), דגנים מלאים, מוצרי חלב צאן, תבלינים כמו קינמון, הל, ציפורן, זנגוויל, כורכום וכמון וגם כוס תה ירוק לאחר הארוחה.

      לטחול חשובים גם הרגלי האכילה שלנו:

      3. מאוד חשוב ללעוס היטב - רובינו אוכלים מהר ולא לועסים היטב את המזון. שכחנו כי אחד התפקידים של השיניים בפה הוא ללעוס את המזון ולהפוך אותו נוח יותר להמשך פעולת העיכול. אכילה של מזון שאינו לעוס היטב מקשה על הטחול ומחלישה אותו.

      4. ראיתם איך סינים אוכלים? הם יושבים בנחת והארוחה היא מעין טכס. צריך להקדיש לאכילה את הזמן הדרוש לה. בזמן זה ליהנות, לשים לב לתחושת המזון עצמו בפה ולהתענג עליו. אכילה בזמן של עייפות, או כאשר ענייני היום יום טורדים את מנוחתנו; הסחת הדעת בזמן האכילה על ידי נהיגה, התבוננות בטלוויזיה, שטיפת כלים, קריאה או כל פעולה אחרת מחלישה את הטחול וגורמת בסופו של דבר לאכילה נוספת. אפשר בהחלט לאכול בצוותא עם משפחה או חברים.

      5. וגם להקפיד על ארוחות קטנות לאורך היום – המיתוס הרווח שיש לאכול 3 ארוחות ביום ולא לאכול בין הארוחות ממש לא תופס אצל הסינים. לדעתם שיטה זו דווקא מחלישה את הטחול.

      טיפ אחרון

      6. ועוד טיפ אחרון שקשה מאוד לביצוע לתושבי המערב – השתדלו להפסיק לאכול שעתיים לפני השינה. בעידן שלאחר המצאת החשמל, הטלוויזיה והאינטרנט – המטבח הפך לזירת פעילות לילית. שינה לא איכותית, צרבות, בעיות עיכול ותחושת כובד לפני השינה וגם עם הקימה בבוקר - כל אלה נובעים מהעמסה על מערכת העיכול בשעות לילה מאוחרות. בשעות אלה מערכת העיכול אמורה לעכל את המזון שנאכל במשך היום, בנחת וללא הפרעות של מזון נוסף. פעולה תקינה תביא לתחושה נינוחה ולהמשך פעילות תקינה של מערכת העיכול בבוקר.אנשים שמקפידים על כלל זה מספרים כי שנתם טובה יותר וגם הקימה בבוקר קלה ונעימה.

      ואל תשכחו את הפתגם הסיני העתיק - אם תאכל מעט, תחוש את מזונך; אם תאכל הרבה, תחוש את קיבתך...


      * ליאורה חוברה דיאטנית קלינית.Sc. M ומטפלת בתזונה סינית וצמחי מרפא. מחברת רב המכר "הדיאטה הסינית להרזיה ולבריאות" בהוצאת כנרת