וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

עולים באומגה

18.6.2009 / 12:31

חומצת השומן הפופולרית אומגה 3 חיונית להתפתחות גוף האדם. 2 דגים בשבוע וכף שמן מועשר יתרמו לאיזון התפריט

ההתפתחויות המדעיות בשנים האחרונות מציבות את חומצות השומן מסוג אומגה 3 בחזית קידום הבריאות. חומצות שומן אלה חיוניות להתפתחות תקינה של גוף האדם, ובפרט של המוח והראייה. לכן, חשיבות הצריכה שלהן בקרב נשים בתקופות ההריון וההנקה וכן בקרב תינוקות וילדים, היא גבוהה (במהלך ההריון ולאחריו אף מומלץ ליטול תוסף אומגה 3 ממקור ימי). גם לאחר תקופות הגדילה, חומצות שומן אומגה 3 חיוניות לשמירה על בריאות כל מערכות הגוף מפני תהליכים דלקתיים מזיקים, ובפרט לשמירה על בריאות הלב.

חומצת שומן מסוג אומגה 3 ממקור צמחי מוגדרת כחומצת שומן חיונית. המנה היומית הממוצעת המומלצת עומדת על כ-1.35 גר' ליום למתבגרים ומבוגרים (ניתן להשיג ע"י כפית שמן פשתן) וכ-1 גר' לילדים מגיל שנה.
לגבי חומצות שומן אומגה 3 ממקור ימי – אין המלצות רשמיות. ההמלצה הכללית היא לצרוך 2 מנות דג בשבוע. המלצה נוספת היא שצריכת חומצת שומן 'ימית' תהווה עד 10% ממנת האומגה 3 ממקור צמחי היומית המומלצת (כ-100-135 מ"ג ליום, בממוצע).

וכל זה, למה בעצם?

ישנה חשיבות רבה לשיפור היחס בין חומצות השומן החיוניות מסוג אומגה 3 ואומגה 6 בתפריט (חומצות שומן אומגה 6 נמצאות בכמות רבה בשמנים כמו תירס, חמניות, סויה).
לפי מחקרים, בעבר, צרכו תזונה בה היחס בין חומצות השומן הללו היה 1 ל-1 בערך. לעומת זאת, בדפוסי התזונה המערביים, יחס זה עומד על 15 ל-1 עד ל- 20 ל-1, לטובת אומגה 6. יחס גבוה של אומגה-6 לאומגה-3 עלול לעודד את התפתחותן של מחלות רבות, כולל מחלת לב וכלי דם, מחלות דלקתיות ועוד. לכן, לשיפור יכולת ההגנה של הגוף, מומלץ להגביר את צריכת חומצות השומן מסוג אומגה 3 בתפריט.

המקורות העיקריים לצריכת אומגה 3 ממקור צמחי הם זרעי פשתן ושמן פשתן, שמן קנולה, אגוזי-מלך ועוד; בנוסף, המקורות העיקריים מהחי לאומגה 3 "ימי" הם דגי-ים כמו סלמון או הרינג ודגי בריכה מועשרים כמו לברק או בורי.
מוצרים המועשרים באומגה 3 ממקור צמחי, יכולים לסייע בשיפור היחס אומגה 3 לאומגה 6 והם חשובים בעיקר בקרב הממעטים בצריכת דגים. לדוגמא, שמן קנולה מועשר בשמן פשתן מכבישה קרה הוא עשיר באומגה 3 וכף וחצי ממנו מספקת 100% ממנת האומגה 3 ממקור צמחי היומית המומלצת.

המידע התקבל על ידי מרב מור-אופיר, תזונאית קלינית ויועצת מדעית לעץ הזית.

  • עוד באותו נושא:
  • שמן

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully