וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

תנועת המתנגדים

18.6.2009 / 12:30

תרומתם של נוגדי החמצון לפעולות הגוף היא גדולה. פלפל אדום, תרד ושמן מועשר בויטמין E הם רק חלק מרשימת המומלצים לצריכה

נוגדי החמצון, רכיבי הבריאות החשובים של העשור האחרון, הם חומרים המונעים את תגובת החמצון של חומרים אחרים הנמצאים בסביבתם. המלחמה נגד תופעת החמצון, היא הכרחית מאחר שתגובות חמצון עלולות לייצר רדיקלים חופשיים. אלה הם חומרים לא יציבים שמתחילים תגובות שרשרת הפוגעות בתאי הגוף. הרדיקלים החופשיים נוצרים בגוף באופן טבעי, כתוצר לוואי של תהליכי החיים בהם מעורב חמצן. אמנם ללא חמצן אין אנו יכולים לשרוד, אבל לחמצן יש גם צד ניבזי: בצד חיוניותו הוא נוטה להגיב באופן כימי ולפגוע בתאים, בחלבונים, בשומנים חיוניים ובחומר התורשתי (דנ"א).

גם בסביבתנו נמצאים רדיקלים חופשיים מחמצנים: באוויר מזוהם, בעשן סיגריות, בעת קרינה, בפסולת רעילה ובחומרים כימיים שונים. בלי נטרולם של הרדיקלים על ידי נוגדי החמצון - תועצם "מתקפת" החמצון שלהם. נזקי חמצון מצטברים תורמים להאצת תהליכי הזדקנות ומחלות לב וכלי דם, סרטן, פגיעה בראייה, פגיעה בזיכרון, בתפקוד המוח ועוד.

אל המקורות

מאכלים צמחיים טבעיים הם מקור עשיר לנוגדי חמצון: ירקות, פירות, דגנים מלאים שלמים, קטניות, אגוזים וזרעים וכן ושמנים מכבישה קרה או שמנים מועשרים. אפשר למצוא שפע של נוגדי חמצון למשל, בירקות מחמשת הצבעים: אדום - עגבניה, תות, פלפל אדום ופלפל אדום חריף. כתום - גזר, בטטה. ירוק - חסה ועלים ירוקים נוספים, תרד וברוקולי. לבן- שום ובצל. סגול- כרוב סגול, חציל ובצל סגול.

מומלץ להקפיד ולשלב קטניות כמו: עדשים, שעועית, גרגרי חומוס, פול, סויה ואפונה. בנוסף, יש לצרוך דגנים מלאים שלמים כמו: חיטה, שעורה (גריסים), אורז מלא, שיבולת שועל וקינואה וכן אבוקדו, אגוזים ושקדים, זרעי פשתן וזרעי שומשום לא קלויים ולא מומלחים. כאשר באים לבחור שמן, כדאי לבחור בשמנים מכבישה קרה או בשמנים מועשרים בנוגדי חמצון.

לאור חשיבותם של נוגדי החמצון לבריאות האדם, ניתן למצוא היום בשוק, שמנים כמו שמן קנולה, המועשרים ב-4 נוגדי חמצון ממשפחת ויטמין E, כולל ויטמין E עצמו, שמוסיפים לשמן במהלך תהליך הייצור. נוגדי החמצון הללו תורמים להגנת הגוף ולשמירה על בריאות כלי הדם והלב.

מלבד תרומתם להפחתת תהליכי חמצון בגוף , לנוגדי החמצון חשיבות מיוחדת בעולם השמנים, כיוון שהם תורמים להגנה על השמן עצמו מפני חמצון וכך שומרים על איכותו במהלך האחסון, הבישול והטיגון.

המידע התקבל על ידי מרב מור-אופיר, תזונאית קלינית ויועצת מדעית לעץ-הזית.

  • עוד באותו נושא:
  • שמן

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully