וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

לוקחים ביס

שחר בן-פורת

4.8.2009 / 13:03

תזונה נכונה אינה חד משמעית אלא תלויה באדם. התזונאית ענת יהלום מבקשת שתשימו לב לעונות השנה

"תמיד כששואלים אותי למה תזונה נכונה חשובה, אני שואלת 'חשובה למי?'", כך אומרת התזונאית ענת יהלום, המציגה דעה חדשנית וחשובה בכל הקשור לתזונה נכונה.

"כשאתה מדבר על בריא ונכון, לכל אחד יש את הבריא והנכון שלו. זה נכון שכל המכוניות צריכות דלק, אבל כל אחת צריכה דלק ברמת ניקיון אחר, יש לה מיכל אחר והיא נוסעת במהירות אחרת - ואנשים בוודאי שהם שונים אחד מהשני. למשל, דעה רווחת אומרת שחשוב לאכול ארוחת בוקר. אני תמיד שואלת למי זה חשוב? למורה שקמה בבוקר מוקדם לעבודה? לזמרת שעבדה בלילה וישנה ביום? לאימא שחצי לילה לא ישנה והיא רעבה? יש אנשים שזה הדלק שלהם כי המנוע שלהם כבר ריק בשעה הזו ויש אנשים שיצר האכילה שלהם יתעורר רק בצהריים. כל אחד צריך לצרוך את המזון שהכי קרוב לצרכים, לרצונות ולאפשרויות שלו.

אני חושבת שבאוכל יש 4 שאלות שתמיד צריך לשאול – כמה, למה, איך ומתי. התשובות הן אישיות ומגוונות, ותלויות בפרמטרים שונים".

אם התרגלנו לחשוב שתזונה נכונה היא אוסף של כללים מנוסחים היטב ונכונים לכל, יהלום משתייכת לזרם של תזונאיות השוברות את הסטיגמה הזו. עם זאת, גם היא מבינה שיש כללים שאי אפשר בלעדיהם. למשל שתייה. "אחרי השינה הגוף נחוץ לנוזלים. הטמפרטורה עולה בזמן שינה, הוא מאייד חלק מהנוזלים וזקוק להם כדי להפעיל מערכת עיכול, לחמצן את המוח ולהפעיל את מערכת הדם. אי שתייה בבוקר אחרי הפסקה של מעל 6-7 שעות יכולה להיות סכנה לכליות. כן, יש דברים הכרחיים, שהם חומרי הבניין של הגוף. חלבון, פחמימה, סוכר, שומן, קטניות, מזונות שמכילים סידן, מזון מגן עדן".

מזון מגן עדן?
"הכוונה לפרי מושלם כמו תפוח עץ, אבטיח, מלון. מזון מגן עדן זו השאלה ממושג תנכ"י, לפיה תפוח עץ היה ארוחה מושלמת. היום אנו יודעים שבתוך תפוח יש חומרים לא לגמרי טבעיים שאנו צורכים גם אותם. יש פגם, מאז שגורשנו מגן העדן, ואנו אוכלים כל מיני תחלואים. אבל אפשר לחיות יפה בישראל מפירות טריים, מוצרי חלב פשוטים ללא הרבה שומן, דגן השדה, קטניות ,עדשים, דברים שבעלויות יחסית נמוכות אתה יכול להפיק מהם ארוחה כמעט מושלמת. יש מודעות למזון קצת יותר איכותי ובריא".

אל תפגעו בצריכה

השיחה עם יהלום היא שיחה מרתקת, שכן ההקשבה לידע הרחב שלה מלמדת מאוד. "אומרים בנשימה אחת 'פירות וירקות' ואני אומרת שזה לא נכון. יש בלבול בתחום הזה. עגבניה זה פרי ואבוקדו זה אגוז בכלל.

"ירקות הם דבר מבורך בתנאי שהם גודלו על מים שמתאימים לגידול ירקות ולא מי קולחין או מי שופכין. פירות בכלל צריך לאכול במשורה. פירות הם ממתקים מהטבע, ובארץ שלנו נוטים לאכול פירות ללא הגבלה, אנשים עושים דיאטה בלי פחמימות אבל אוכלים הרבה פירות, והם לא מבינים שגם פרי זו פחמימה. קערת הפירות שיש על שולחן האוכל בבית הישראלי צריכה לעבור מהאופנה".

בכל הנוגע לצריכה של פירות וירקות, כדאי לשים לב לעונות השנה, מסבירה יהלום. "צריך לאכול פרי וירק בעונתם. האינדיקציה הכי טובה זה המחיר. ברגע שהוא גבוה, או שמדובר בפרי ביכורים או שהוא עבר אחסון ואחסנה, בד"כ בגז, על מנת לשמור מחיידקים וריקבון. על זה לא הייתי ממליצה, כי זה יקר ולא נותן את מה שצריך לתת. מה שזול, לעומת זה, לקנות, לנקות היטב בסבון מיוחד ולייבש טוב.

"בכלל, ירקות הם עסיס משובח לכל צלחת. אבל פירות לאכול רק בחלק הראשון של היום, רצוי כל פרי בפני עצמו. אבל כמובן להיות גמישים ולא להחזיק בשום דבר באופן קיצוני".

יש ירידה בצריכה של פירות וירקות בארץ?
"רק בגלל המחירים. פעם זה היה הבסיס, היום קונים ממש במשורה. אם יחילו על זה מיסים יהיו הרבה שיפסיקו לאכול את זה באופן מוחלט, או שיקנו ביחידות בודדות.
"יש פגיעה בשרשרת המזון וזה נותן את אותותיו על אנשים. לא סתם יש עלייה בתחלואה. אנשים לא מתים מרעב אלא מזינים את עצמם לא נכון".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully