וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

טבעונים בתפריט

אורן גולדפינגר

14.10.2009 / 0:01

כשמגיע הרגע לאכול בחוץ הופכת הטבעונות לבעיה. לא כשדואגים לעשות שיעורי בית קודם ויודעים להתחמק מבעיות

שנינו, אשתי ואני, אוהבים לאכול. ולפעמים יותר כיף לאכול בחוץ. לקראת הארוחה מתלבשים יפה, יוצאים מהבית, יושבים במסעדה אהובה ומתפנקים. הכי כיף כשטורחים בשבילנו. יציאה לארוחה היא בדרך כלל אירוע משמח. אין כמו לשבת עם האהובים עליך מול שולחן עמוס בצלחות מלאות אוכל טעים. ואם הילד שקט, רגוע ונותן לאכול – הכל מושלם.

אבל כשאנחנו יוצאים לאכול, בהנחה ובא לנו משהו קצת יותר מושקע מחומוס, יש צורך בהכנה מראש: להיכנס לאתרי אינטרנט של מסעדות, לעבור על התפריטים ולסמן מנות שנראות לנו. בנוסף, יש צורך לבדוק גם במסעדה שהאוכל לא מכיל ביצים, או מבושל בציר בשר או דגים, או מטוגן בחמאה. אחרי שצלחנו את כל המכשולים האלה, ואת היחס המזלזל של המלצרים והשפים, יושבים לאכול. זה אולי נשמע ניג'וס, כל ההתעסקות הזו, אבל יש בזה כיף. וזה חוסך עוגמת נפש ובזבוז כסף. אגב, עבודת ההכנה טובה לא רק לטבעונים, אלא גם לאנשים שמנסים לחסוך. כך ניתן להתאים את הארוחה לתקציב.

הנה כמה מהמוקשים שיכולים לגרום לאי נעימות אצל טבעונים, איך מאתרים אותם מראש, וכמה המלצות למנות טבעוניות טעימות.

אוכל אסייתי

ציר דגים הוא חומר נפוץ מאד במטבחים אסייתיים, ויש לבדוק לפני ההזמנה אם המנה לא בושלה בציר. כמו כן, במנות כמו פאד תאי (אטריות) נהוג להוסיף שבבי ביצה. יש לבקש מראש את המנה ללא ביצה.

פסטה

פסטה טרייה מכילה ביצים, ולכן טבעונים צריכים לבחור מסעדה שמגישה פסטה קנויה. ברוב המקרים הארוחה תהיה טעימה, אך אין מה להשוות בין פסטה טרייה לזו התעשייתית, ולכן מדובר בפשרה. הרטבים המומלצים הם על בסיס שמן זית או עגבניות.

פיצה

אפשר לבקש את הפיצה שלכם בלי גבינה, וברוב המקומות מעניקים תוספת אחת חינם במקום. כדאי לבדוק שהבצק לא מכיל חלב וביצים. אגב, גם פיצה ללא גבינה, כשהיא עשויה נכון ועשירה בתוספות, היא טעימה מאוד.

sheen-shitof

בדקו התאמה לטיפול

פיתוח ישראלי: פתרון מדעי לאקנה בגוף עם מעל 90% הצלחה

בשיתוף מעבדות רבקה זיידה

המבורגר

יש מבחר לא רע של המבורגרים צמחוניים בחוץ, על בסיס טופו, עדשים מונבטים, פטריות, אגוזים ושאר ירקות. רצוי לבדוק שהבורגר אינו מכיל ביצים, ויש לדעת שברוב המקומות הוא מוכן על אותה פלטה יחד עם הבשריים. למי שלא נגעל, מצפה מנה עסיסית וטעימה.

פלאפל

על פי רוב, מנה טבעונית ואופציה זולה, משביעה ומנחמת, אך יש הטוענים כי מקומות מסוימים מוסיפים ביצים לתערובת. אפשר לשאול, אך לרוב תיתקלו בשאלה "למה להכניס ביצים בפלאפל?"

חומוס

מנה טבעונית למהדרין והאוכל המנחם האולטימטיבי, יחד עם פיתות וחמוצים. לבקש ללא ביצה ולבוא עם מכנסיים מעט גדולים, שיהיה מקום לכרס.

סושי

אנשים נוהגים להתייחס לסושי צמחוני בזלזול, אך זו טעות. כי גם ללא דג וללא טמאגו (חביתה יפנית), אפשר לעשות סושי טעים. כשיש אורז, אצות וירקות טריים אין צורך ביותר מזה. קצת רוטב סויה, ג'ינג'ר כבוש, וואסבי ואנחנו מסודרים.

אוכל הודי

כשהולכים לאכול אוכל הודי, יש לבדוק שהיא לא מבושל או מטוגן בגהי (חמאה מזוקקת), ושהרטבים לא מכילים יוגורט. ואז אפשר להתחיל עם סמוסה כמנת פתיחה, ולעבור למסאלה דוסה (קרפ ענקי ממולא בפירה תפוח אדמה מתובל) או אוטאפה (מעין חביתה עשויה אורז ועדשים), ולנגב את הצ'אפטי עם צ'אטני ירוק (עשבי תיבול) או כתום (מנגו).

קינוחים

אמנם במסעדות כשרות הקינוחים כשרים פרווה ולפיכך נטולי חלב, אבל לרוב מכילים ביצים. תמיד לבדוק.

גלידה

עד לא מזמן, היו 2 סוגים של גלידה – חלבית וסורבה. היום בהרבה גלידריות ניתן למצוא גלידות סויה במגוון טעמים, שטבעונים יכולים ללקק ללא חשש. לגבי הוופל, לעומת זאת, כדאי לבדוק שהוא לא מכיל ביצים.

סלט

לרוב, סלטים מכילים גבינות, ביצים קשות, ואף נתחי עוף. רוב סלטי הבריאות מכילים גבינות כמו פטה ובולגרית. את הסלט כדאי לבקש ללא גבינה וביצה, ולבדוק אם הרוטב אינו מכיל חלב.

מרק

גם מרק צמחוני תמים למראה כמו שעועית או עדשים עלול להתבשל עם אבקת מרק בשרית או ציר בשר, בעיקר במסעדות פועלים, לכן כדאי לשאול אם המרק צמחוני.

מונעים תסכול

בנקודה זו עלי לציין שלא מדובר בפרנויה, אף על פי שלקורא הממוצע זה עשוי להיראות כך (עד לרמת הסלט והמרק ירדת?), אלא בניסיון שנקנה בהרבה חוויות מתסכלות, שבמקרה הטוב מקורן בחוסר הבנה של צרכי הטבעוני, ובמקרה הרע - בחוסר אכפתיות.

ועכשיו, אחרי שלמדנו ממה להיזהר, הגיע הזמן לדבר ביזנס - מה יש לאכול? הנה כמה מנות טבעוניות וטבעוניות פרנדלי לאכול:

הבורגר הקלאסי של "בודהה בורגר'ס"

עשוי מעדשים, פטריות, אגוזים ושאר דברים טובים שנדחסים לקציצה גדולה המוגשת בלחמניה מקמח מלא עם רטבים טבעוניים. יש גם בורגר פלאפל ובורגר שווארמה.

רחוב יהודה הלוי 21. 03-5101222/333. רחוב אבן גבירול 86, תל אביב. 03-5223040

בורגר צמחוני של "אגאדיר"

בורגר פטריות וקינואה עסיסי, שגם קרניבורים אוהבים (יש כמה שמעדיפים את הבורגר הזה על פני הבשרי). יחד עם צ'יפס ובירה זו אחלה ארוחה.

רחוב נחלת בנימין 2, רחוב התערוכה 3, תל אביב; רחוב המנופים 9, הרצליה פיתוח; רחוב לזרוב 33, רשל"צ; רחוב קאמן 10, אילת; רחוב דוד פינסקי 6, חיפה. *5690.

רול צמחוני של "סופר סושי"

קומבינציה טעימה וקלילה גם בלי דג וביצה.

רחוב אידלסון 10; רחוב אבן גבירול 72; רחוב דיזנגוף 79, תל אביב. 1-700-70-71-61

חומוס "אבו דאבי"

עם גרגרים, משוואשה או משולש, זוהי מנת החומוס הכי נדיבה בתל אביב. מיטיבי הלסת יקבלו תוספת וקפה קטן ללא חיוב.

רחוב קינג ג'ורג' 81, תל-אביב. 03-5259090.

תפוח אדמה של "תפודה"

תפוח אדמה ענקי המוגש בלווית רטבים כמו קרם פלפלים או שעועית צ'ילי. מנה גדולה שמחזיקה אותך שבע לשעות רבות. בתפודה, אם לא תאכל את הקליפה (שהיא מאד בריאה) לא תקבל עוגיית שיבולת שועל.

רחוב יהודה הלוי 44, תל אביב. 03-6868668.

מסאלה דוסה של "מהרג'ה" ברמלה

במהרג'ה מכינים את הקרפ בגודל רבע שולחן בערך, וזו מנה שלמרות גודלה, אין מצב שאני חולק אותה עם עוד מישהו.

רחוב הרצל 95, רמלה. 08-9223534.

טאלי של "24 רופי"

מגש ענק של אורז (אפשר לבחור מלא או לבן), תבשילי עדשים וירקות וצ'אפטי. אפשר לקנח עם צ'אי וכדור תמרים. להצטייד בהרבה מים, זה חריף.

רחוב שוקן 16, תל אביב. 03-6818066.

הפסטה של "פנה פסטה & בר"

בוחרים סוג פסטה, רוטב ותוספות ומרכיבים מנה אישית לפי הטעם. המומלצת שלי היא פנה מקמח מלא ברוטב פסטו עם פטריות וזיתים.

רחוב בוגרשוב 21, תל אביב. 03-5281957.

פיצה אנטיפסטי של "ביתא פיצה ופסטה"

לטבעונים זו הפיצה המשתלמת ביותר, שכן מגוון הירקות שמקבלים עליה הוא גדול. פיצה קריספית וטעימה ללא גבינה.

רחוב לילינבלום 21; התערוכה 3, נמל תל אביב. 057-5000-500.

גלידת סויה של "הסיציליאנית"

בטעם שוקולד, קפה, יוגורט, וניל, רום צימוקים ושאר טעמים מתחלפים. תענוג קר ומרענן בכל יום ובכל עונה.

רחוב אבן גבירול 63, תל אביב. 03-6962458.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully