וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בשדה ירוק

הילה אשכנזי וליטל אברהם. שיאמן, סין

24.11.2009 / 0:01

ירקות טריים, עוף מוקפץ ופולי סויה מבריקים מכפריות מככבים אצל הילה וליטל בצלחת הסינית השבועית

"אני ילדת טבע בנשמתי, בת הא-קה גאה". אמרה לנו לא מזמן חברתנו הסינית איימי בחיוך. "הא-קה מה?" שתינו הרמנו גבות. איימי הסבירה לנו שתשעים אחוזים מאוכלוסיית הסינים שייכים לקבוצה האתנית הגדולה בעולם שנקראת בני האן (Han). עשרת האחוזים הנותרים מוגדרים כבני מיעוטים ומתחלקים לעשרות קבוצות מגוונות. "אני שייכת לאנשי ההא-קה (Hak-kâ), קבוצת משנה של בני ההאן. יש לנו תרבות ושפה משלנו ואפילו מטבח כפרי מיוחד שמבוסס על חומרי גלם טריים. כל מה שגדל בשדה, מגיע אלינו לצלחת."

"המשפחה שלי גרה בכפר קטן בדרום סין, בין הרים ושדות אורז. אמא שלי מגדלת בוטנים למחייתה ומכינה מהם שמן אורגני מעולה. הלוואי שיכולתי לחזור לחיים הפשוטים האלו, לחיות בבית קטן משלי, לפתוח חלון ולראות נחל זורם ולא אתרי בניה מפוייחים". אז מה את עושה כאן, בעיר הענקית הזאת? שאלנו אותה. היא סיפרה לנו שכמו רוב הצעירים בסין, היא עברה לגור בעיר הגדולה לבדה כדי שתוכל למצוא עבודה טובה ולעזור למשפחתה להתפרנס בכבוד.
מסתבר שהפנטזיה הישראלית על בית פרטי עם גינת צמחי תבלין ונוף להרים, דומה מאד לחלומם של מיליוני צעירים סינים. ההבדל הוא שלרובם באמת מחכה חלקת אדמה בכפר שבו נולדו, אבל הם נאלצים לחיות ולעבוד בעיר. בכפר המרוחק לא ממש מחכה להם ההזדמנות להתעשר ועל פי המנהג הם חייבים לשלוח כסף להוריהם ולתמוך בהם לעת זקנתם.

ממטבחם של בני ההאקה

לשמחתנו הרבה איימי הזמינה אותנו לבית משפחתה. ההבטחה לטעום אוכל כפרי אמיתי וגם להשתתף בתהליך הבישול שיכנעו אותנו במהירות. לפני הארוחה איימי הסבירה לנו שהסוד בבישול ההאקאנזי הוא בעיקר הפשטות. "אני אוהבת לשמור על צורתם הטבעית וטעמם של חומרי הגלם. אצלנו משתמשים במעט מאוד תבלינים ומקפידים שזמן הבישול יהיה קצר. אצלי למטבח לא נכנסים חומרי טעם לא טבעיים ובמיוחד לא MSG (מונוסודיום גלוטומט)" היא הכריזה, אחרי שכבר שמעה לא פעם עד כמה אנחנו משתדלות להימנע מהחומר המלאכותי שנפוץ במטבחי סין. האמת היא שלא נזקקנו ליותר מדי פרטים, וברגע שהבנו שזו עומדת להיות ארוחה ביתית וקלה היא קנתה אותנו.

הארוחה המשפחתית הנעימה הביאה עימה טעמים וניחוחות מן השדה. טעמנו קוביות טופו רכות ונימוחות בפה, ממולאות בתערובת עדינה של בשר טחון ובצל ירוק, עלי בקצ'וי (המכונה כרוב סיני) מוקפצים, טריים ופריכים, מתובלים במעט רוטב סויה משובח וגם תבשיל מצוין של נתחי עוף ופולי סויה ירוקים ("אדממה" שבארץ משמשים כחטיף ולאו דווקא כחלק אינטגרלי מהארוחה). במקום מנות סיניות מתובלות בכבדות ומטוגנות בכמויות שמן אדירות, טעמנו הפעם ארוחה עדינה במיוחד שגרמה לבלוטות הטעם שלנו להרגיש קצת טבע.

הנה לפניכם המתכונים למנות הטעימות שאכלנו.

קוביות טופו ממולאות בשר

חומרים:
טופו מוצק חתוך לקוביות גדולות (כ- 500 גרם או 2 קופסאות)
בשר טחון (כ- 200 גרם, עוף או בקר על פי טעמכם האישי)
חופן בצל ירוק קצוץ דק
2 כפות רוטב סויה משובח
מעט שמן בוטנים לטיגון (או שמן טיגון רגיל)

אופן ההכנה:
1. מערבבים בקערה את הבשר הטחון והבצל והירוק. חורצים את קוביות הטופו במרכזן בעדינות וממלאים כל אחת במעט תערובת בשר בעזרת כפית.

2. מחממים את השמן בווק גדול ומוסיפים את קוביות הטופו, מטגנים מספר דקות עד להשחמת חלקן התחתון של הקוביות. הופכים כל קוביה בעדינות, מוסיפים לווק מעט מים ואת רוטב הסויה ומבשלים עוד כ-3 דקות.

תבשיל פולי סויה ירוקים ונתחי עוף

חומרים:
חבילת פולי סויה ירוקים טריים (אדממה), ללא התרמילים (2 כוסות מלאות של פולים ללא התרמילים)
כ-400 גרם נתחי עוף נקי, חתוך לרצועות (רצוי מחזה עוף)
חופן בצל ירוק, קצוץ דק
מעט ג'ינג'ר קלוף, קצוץ דק
3 שיני שום קצוצות דק
מעט שמן לטיגון

אופן ההכנה:
1. מטגנים שום וג'ינג'ר בווק גדול. מוסיפים את פולי הסויה, מטגנים כדקה ומוסיפים כ-2-3 כפות מים ומעט מלח.

2. מבשלים מספר דקות עד שהפולים מתרככים (אבל לא הופכים לרכים מדי!). מניחים בצד בקערת הגשה גדולה.

3. מטגנים את נתחי העוף בנפרד עם הבצל הירוק מספר דקות. מניחים את נתחי העוף מעל פולי הסויה, מזליפים מעט רוטב סויה משובח על המנה ומגישים בתוספת עלי בוקצ'וי מוקפצים (לא יותר מ-2 דקות על מנת לשמור על פריכותם).

4. לחוויה סינית כפרית אמיתית מומלץ להוסיף לארוחה אורז לבן מבושל.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully