וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

זקק אותי

17.3.2011 / 10:47

יום סנט פטריק האירי הוא תירוץ טוב להבין איך מכינים ויסקי אירי, במה הוא בכלל שונה מזה הסקוטי, ואיזה ויסקי תוכלו להשיג בארץ

יח"צ - חד פעמי

יום חגו של הפטרון האירי פטריק הקדוש, שהפיץ את הנצרות באירלנד חל היום, 17 במרץ. כמיטב המסורת שיובאה מהאי הירוק לישראל, חגיגת ליל סנט פטריקס, כולה בסימן חגיגה ושתיה לשוכרה ממיטב האלכוהול האירי. שניה לפני שהאלכוהול עולה לראש, כדאי להכיר את מורשת וויסקי המפוארת וארוכת השנים שאינה מוערכת דיה ביחס למורשת הסקוטית.

הסקוטים לעולם לא יודו בכך, אבל את הוויסקי המזוהה עמם כל כך, הם למדו לייצר דווקא מהאירים. למעשה, הפעם הראשונה בה הוזכר המשקה אי פעם הייתה בכתביהם של נזירים משנת 1405, שזיקקו אותו באירלנד.

עד סוף המאה ה-19 תעשיית הוויסקי פרחה באירלנד במזקקות רבות, גדולות כקטנות. המתחרים הסקוטים נחשבו דאז סוג ב'. המשקה האירי נתפס מורכב יותר בטעמו והיווה את הבחירה המועדפת גם על ארצות הברית. על מנת להתנער משמו הרע של הוויסקי השכן, המזקקות האיריות והאמריקאיות קראו לוויסקי שלהן whiskey עם e בניגוד ל whisky הסקוטי.

במהלך המאה ה-20 האיזון השתנה בחדות. בזמן חוקי היובש הברחת וויסקי סקוטי דווקא, דרך קנדה לארה"ב הייתה פשוטה יותר. הדבר הביא לאובדן פלח קונים גדול וסגירת מזקקות קטנות באירלנד. אלה ששרדו, כשלו לקרוא את המפה ונתפסו לא מוכנים לעומת המזקקות הסקוטיות. כשהגיע השפל הכלכלי הגדול, האמברגו שהוטל על רפובליקת אירלנד הצעירה ומלחמת העולם השנייה גרמו להרס נוסף בתעשיית הוויסקי. המצב הביא לאיחוד בחלק מהמזקקות באי, שבסופו של דבר פרחו מחדש דווקא בז'אנר הוויסקי הקליל יותר, מסוג בלנדד.

ככלל הוויסקי האירי הפופולרי מחולק לשני סוגים עיקריים:
1. סינגל מאלט וויסקי - מיוצר מ-100% לתת שעורה. ההבדל העיקרי בינו לבין הסינגל מאלט הסקוטי היא אופן שריפת הלתת. באירלנד רוב המזקקות משתמשות בפחמי עץ המעניקים טעם עדין לוויסקי ולא בכבול, המעניק טעם כבד ומעושן המאפיין מאלט סקוטי. בנוסף, מאלט אירי מזוקק שלוש פעמים ולא פעמיים כנהוג בסקוטלנד ועל כן מרקמו החלק.

2. בלנדד וויסקי תערובת של סינגל מאלט יחד עם גריין וויסקי מסוג פשוט ותעשייתי, סוג הוויסקי האירי הפופולרי מבין השניים ובעל טעמים עדינים יותר.

בארץ ישנם חמישה מותגי וויסקי אירי שתפסו במיוחד ומצויים ברובם הגורף של הפאבים והחנויות:

בושמילס
מאז 1608 מיוצר וויסקי בלנדד של בושמילס לפי אותן שיטות מתכונים. שמו נגזר מנהר הבוש העובר בסמוך למזקקה. לבושמילס מספר מותגי ויסקי: בושמילס אוריגינל, בושמילס בלאקבוש, סינגל מאלט 16 וסינגל מאלט 10. 100-420 שקלים.


ג'יימסון
וויסקי ג'יימסון מוביל את טבלת המכירות של הוויסקי האירי בעולם ולא בכדי. הצלחתו נובעת מטעם רך וקל לעיכול ללוגם וויסקי לראשונה והופכת אותו ל"בריזר" של עולם הוויסקי. מיוצר בזיקוק משולש על פי מסורת ארוכת השנים של יוצרו, ג'ון ג'יימסון. המשקה בעל הגוון הזהוב מומלץ למי שלא טעם וויסקי מימיו ומחפש לנסות טעם קליל במחיר זול יחסית. 145 שקלים.

פאדי
וויסקי בלנדד זה החל את דרכו במזקקת קורק שבאירלנד. הוא קרוי על שמו של סוכן מכירות אירי אגדי, פאדי פלהרטי, ששיווק את הוויסקי בקורק בשיטת מכירות חדשנית דאז, כשהציע טעימות חינם לבאי הפאבים. לאחר שנים, כהכרת תודה, הוחלט לקרוא לוויסקי על שמו. גם כאן מתבצע זיקוק משולש המביא ליצירת תערובת מעודנת. הוויסקי מתיישן בחביות עד כ- 7 שנים, מה שמעשיר את מרקמו ומעניק לו רכות משולבות בארומות של תבלינים, וניל ודבש מתקתק. 210 שקלים.

קילבייגן
מיושן בקפידה בחביות עץ אלון. הוויסקי האירי היחידי המזוקק פעמיים בלבד. הדבר המסייע לו לשמור על חלקות ובמקביל הוא אינו מאבד מטעמו הראשוני. הוויסקי מאופיין בטעמי טופי, צימוקים וקרמל עם רמיזות פלפל, בסיומת של עץ וניל קלוי. 110 שקלים.

טולמור דיו 700 TULLAMORE DEW
הבלנדד של טולמור הוא הוויסקי האירי הנמכר בעולם מיד אחרי ג'יימסון. מקור שמו בכך שזוקק לראשונה ב-1829 בעיירה קטנה בלב אירלנד בשם טולמור, ה- DEW מגיע מראשי התיבות של בעלי המזקקה הראשונים והאחראי להפיכתה ליצרנית וויסקי פופולארית, דניאל אי. וויליאמס. הוויסקי עובר זיקוק משולש שמתבצע בדודי נחושת ומורכב מוויסקי דגנים (60%) ווויסקי מאלט אירי (40%) שניהם בני שלוש שנים ויותר. הווויסקי בעל הגוון הענברי נעים וחלק ועם זאת מכיל טעמים וניחוחות עשירים כמו תבלינים, לימון וניחוחות עדינים של עץ. 154 שקלים.

לא מכאן

באירלנד עצמה, מפת הוויסקי שונה לחלוטין. רוברט סגל, מבעלי הפאבים מולי בלומס וליאו בלומס, מספר כי הוויסקי הנמכר ביותר באירלנד הוא דווקא כזה שלא הגיע לארץ. הסיבה שהוא לא נמכר כאן כיוון שכאסטרטגיה שיווקית לא דוחפים אותו", מסביר סגל, שבפאבים האיריים שלו 'פאוורס' מופיע בתפריט לצד וויסקי מיובאים נוספים שאינם נפוצים בארץ. "לקוחות רבים שמגיעים אליי רוצים לטעום דברים חדשים. אמנם יותר קל להתחיל לשתות וויסקי בלנדד, אבל אנחנו מציעים גם מבחר של וויסקי מאלט שלא נמכרים בארץ וגם לזה יש מענה".

כך למשל נמכרים בפאבים של סגל וויסקי 'רד ברסט' , סינגל מאלט בסגנון הישן מורכב עם טעמים שומניים, הנמכר כאן ב-60 שקלים לכוס במולי/ליאו בלומס ומיובא בייבוא אישי ע"י סגל. הסיבה למחירים הגבוהים בוויסקי שאינם מיובאים במסות גדולות היא לרוב בשל המיסוי הגבוה.

כעת לא נותר אלא לצאת ולדגום את המשקה, שמעצם 40 אחוזי האלכוהול שהוא מכיל, יסייע במהרה במצוות השתייה.


עריכה: נועה רוזנפלד

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully