וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

עושים שוק: שוקי חג המולד באירופה

דני עוזיאל

17.12.2012 / 13:02

אחד מסממניה היפים ביותר של העונה הנוכחית באירופה הוא שוק חג המולד. אל תבנו על עגבניות ומלפפונים. פה תמצאו מאפים מתוקים, יינות חמים ומתובלים, וגם – כן כן - קרמבואים

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
שוק חג המולד בברלין/מערכת וואלה!, צילום מסך

פתיחתם של שוקי חג המולד מסמנת במדינות רבות באירופה את בואו של החג הכי אהוד בשנה. רוב שוקי חג המולד נפתחים כחודש לפני החג, כלומר בסוף נובמבר. שורשיו של המנהג נעוצים בשלהי ימי הביניים, במדינות דוברות גרמנית. בערים רבות הקימו שווקים מיוחדים בתקופה שקדמה לחג, על מנת למכור מוצרים ייחודיים לו. מכאן נדדה התרבות למקומות אחרים באירופה. לצרפת, למשל, הגיעו השווקים דרך מחוז אלזס, בשל קרבתו התרבותית והגיאוגרפית לגרמניה. הצרפתים התקנאו באלזסים, וכך התפשט המנהג לכל רחבי צרפת.

שוק חג מולד טיפוסי מתמקם בדרך כלל בכיכר מרכזית, או במדרחוב. יש בו שורות דוכנים, ובהם שלל מוצרים הקשורים לחג. תמצאו רק הבדלים דקים בין השווקים השונים, המשקפים תרבות מקומית ומוצרים ייחודיים לאזור. כמובן שהדוכנים המעניינים ביותר הם כמעט תמיד דוכני המזון, המשקפים במידה רבה את הקולינריה המקומית. בשטרסבורג, ה"מ?כּה" של כל שוקי חג המולד בצרפת, ניתן לקנות מעדני כבד אווז. בפריז - מרק בצל. בפרייבורג שבדרום-מערב גרמניה יש מעדן דמוי סופגניה בשם ש?טר?יב?ל?י. בפראג, הלהיט המרכזי הוא מאפה דמוי טבעת גדולה, ושמו Trdelník. ובברלין ישנם דוכני מלפפונים חמוצים מאזור השפרייוולד, אשר זוכים לאזכורים רבים בסרט הנפלא "להתראות לנין".

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
דוכן יין חם בעיירה בווארית/מערכת וואלה!, צילום מסך

דצמבר הוא חודש קר. לכן, ראשית יש להתחמם. אחד המכנים המשותפים לכל שוקי חג המולד הוא היין האדום החם. בגרמניה ובאלזס קוראים לו Glühwein, בצרפת vin chaud ובצ'כיה Svařené víno. מדובר ביין אדום, שמחומם בעדינות עם תבלינים שונים. מקבלים אותו בספל זכוכית או חרס, אבל דווקא הצרפתים האנינים מסתפקים בכוס קלקר כשהם שותים אותו. בימים כתיקונם, המשקה הזה אינו מרשים במיוחד. אבל בחורף, כשאתם בחוץ, אין משקה נפלא ומחמם כמותו. והנה, חידוש: באחרונה נתקלתי בשוק חג המולד בפריז בבירה חמה. יצרנית בירות בלגית מסוימת אף מייצרת בירה מיוחדת להגשה חמה. טעמתי, ובתור חובב בירה נלהב - נעלבתי קשות. שומר נפשו ירחק.

ברוב שוקי חג המולד ניתן למצוא משקאות אלכוהוליים מעניינים נוספים, בהם כאלו שפותחו כנראה בתעשיית הטילים הסובייטית. למשל המשקה בעל השם הציורי Ochsenblutt (דם שוורים). למרבה הפלא, מכינים אותו דווקא מיין לבן חם, ודבש. זכור לי היטב כאב הראש שחטפתי אחרי ששתיתי כוס אחת ממנו. חומר גרוע לא פחות נקרא Feuerzangebowle (קערת לשון אש). מכינים אותו מתערובת של יין אדום חם מתובל, שלתוכו מתיכים גוש סוכר באמצעות רום בוער. אפקט הבערה של הסוכר והרום מעניק למשקה את שמו, ותהליך הכנתו יהפוך למסמר כל מסיבה. אני שמח לדווח, ששגם מהדבר הזה חטפתי כאב ראש מרשים. בכל מקרה, לחובבי האלכוהול מובטח בילוי יפה.

אחרי שהתחממנו מעט, אפשר לאכול משהו. חובבי הבשר תמיד ימצאו בשטח גריל כלשהו, עם מבחר נקניקיות ובשרים מעוררי תיאבון. נקניקיות מסוגים שונים ניתן למצוא בכל שוק. בצ'כיה יימצא תמיד דוכן, שיציע לחמניות עם שינקן פראג. מומלץ להתבונן בתהליך צליית הבשר לפני האכילה ואחריה. בעצם, ניתן לבלות יום שלם ליד מתקן הצלייה המהפנט הזה.
הצמחונים יתנחמו במאכלי תפוחי אדמה שונים, או במאכלי קדרה למיניהם. בגרמניה - כמעט בכל מקום תמצאו דוכן המגיש לביבות תפו"א נהדרות. את הלביבות ניתן לקבל עם תוספת של שמנת חמוצה בתור מנה עיקרית, או עם מחית תפוחי עץ, בתור מעין מנה אחרונה.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

הטיפול שמאריך את חייהם של חולי סרטן ריאה

בשיתוף העמותה הישראלית לסרטן ריאה
אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
דוכני עוגות ועוגיות לחג/מערכת וואלה!, צילום מסך

את הביקור בשוק נסיים עם משהו מתוק. הבעיה היא, שהמבחר עצום ומושך עין, וקשה מאוד לבחור. כדי להקל על תהליך הבחירה, נתחיל מהפחות מומלצים. יש באירופה משפחה שלמה של עוגות ומאפי חג מולד, המתובלים בג'ינג'ר ודבש. בת המשפחה המזעזעת ביותר במשפחת עוגות חג המולד היא עוגת הלבקוכן (Lebkuchen), שמוצאה במחוז פרנקוניה בבוואריה. במקרים רבים, מדובר במוצר יוקרתי, המגיע בקופסאות פח מהודרות, אבל כל המאמץ אינו מצליח לכסות על טעמם הנורא של הדבש והג'ינג'ר. מומלץ רק לחובבי הז'אנר.

דומים אך לא זהים הם לחמי הפירות. ישנם סגנונות שונים של מאפים כאלה. הם נראים יפים מאוד, אבל בסופו של דבר, טעמם מזכיר קצת את עוגיות חג המולד. מעל לחמי הפירות, מבחינה אבולוציונית, מצויים הפירות המסוכרים. בגרמניה הם עשויים להיות בסדר עד בסדר-פלוס. בצרפת הם יהיו נחמדים מאוד. הנציג הבולט במשפחה זו הוא התפוח האדום על מקל. מוצר חביב מאוד נוסף הוא שיפוד פירות טבולים בשוקולד.

אבל למה לעסוק בבסדר או בנחמד? בואו נתקדם ללהיטים האמיתיים: סופגניות, או דמויי סופגניות, המגיעים במבחר טעמים וצורות. מהסופגניה העגולה, הזהה לחלוטין לסופגניה שלנו, ועד אותו שטריבלי דרום גרמני, שאותו מכינים באמצעות זילוף איטי של בצק סופגניות דליל אל תוך שמן טיגון, כך שבפנים נוצר מעין קן. טיפ: כדאי להימנע מהסופגניות במילוי ריבת שזיפים. זו ריבה שנוטה להיות מרירה. אגב, דוכנים רבים מציעים מבצעים שונים של סופגניות, וכדאי להתייחס אליהם ברצינות. תזכרו את זה כשלא תוכלו להסתפק רק באחת.

ממדינת המחוז סקסוניה בגרמניה מגיע מאפה שקדים ופירות יבשים מופלא בשם שטולן (Stollen). זהו מאפה כבד ודחוס, אך יחד עם זאת עסיסי מאוד. אופים אותו לעיתים מספר שבועות לפני חג המולד, עוטפים במעטפת עבה של חמאה ואבקת סוכר, ושומרים במקום קריר, כך שטעמיו מתפתחים עד לבוא החג. לעומת זאת, בשוקי חג המולד בצרפת מוכרים מבחר מאפים שניתן למצוא גם בשאר ימות השנה. זכור לי לטובה במיוחד מאפה תפוחים שקניתי פעם בשוק בנורמנדי. באלזס נתקלתי גם בעוגיות קוקוס. כן כן, אותן יציקות שאוכלים אצלנו בפסח, רק טעימות יותר. בצרפת מכינים אותן במספר סגנונות, והעוגייה הטובה ביותר שטעמתי נאפתה עם ליקר קסיס, שהעניק לה צבע סגול מוזר.

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
ממתק ממכר. קרמבו צרפתי/מערכת וואלה!, צילום מסך

למרבה הפלא, הפסגה הקולינרית המפתיעה של שוקי חג המולד הם הקרמבואים. האירופאים הצליחו להפוך את אותו ממתק מוכר, עם ציפוי שוקולד צמקאו ומילוי קצף ביצים, למעדן מלכים. גם כאן המגוון גדול, אבל הסוגים שעשויים משוקולד לבן מעניינים במיוחד.

בכל מקרה, את הביקור בשוק חג המולד נסיים בכוס נוספת של יין חם. אין כמו יין חם לפני החזרה אל קרקע המציאות.

שווקי חג המולד באירופה. דניאל עוזיאל,
עוגת שטולן/דניאל עוזיאל

עוגת שטולן

חומרים לשתי עוגות:

325 גרם צימוקים מושרים ללילה ברום
300 גרם פרי מסוכר, חתוך לקוביות (רצוי תפוז, אבל אפשר גם פירות אחרים)
250 גרם שקדים מקולפים וקצוצים גס
400 גרם חמאה רכה
כף גרידת קליפת לימון
רבע ליטר חלב
35 גרם שמרים יבשים
900 גרם קמח

לציפוי:
חמאה מומסת למריחה
כוס אבקת סוכר
שקית סוכר וניל, מעורבבת עם 3 כפות סוכר רגיל


אופן ההכנה:
1. שמים בקערה את כל מרכיבי הבצק היבשים ומערבבים היטב. מוסיפים את החמאה ואת החלב ולשים היטב לבצק אחיד ומעט דביק. אם הבצק יבש מדי, מוסיפים מעט חלב. יוצרים כדור בצק, מכסים את הקערה בניילון מניחים לתפוח כשעה.

2. מחלקים את הבצק לשני חלקים שווים בגודלם, לשים שוב ומתפיחים שעה נוספת.

3. מרדדים את שני גושי הבצק לצורה אליפטית, בעובי של כסנטימטר. מקפלים צד אחד לשני שליש מרוחב האליפסה, ואת הצד השני לשני שליש מהרוחב. אמורה להיווצר כיכר ארוכה ורדודה, עם תפר לאורכה.

4. מרפדים תבנית אפייה עמוקה בנייר אפייה. מניחים בה את שתי הכיכרות ומצמידים אותן לשפות התבנית, כדי שישמרו על צורתן בזמן האפייה. מורחים באמצעות מברשת את הכיכרות במים חמים.

5. מניחים לכיכרות לתפוח שעה נוספת.

6. מחממים מראש תנור ל-200 מעלות. מכניסים את התבנית למדף האמצעי בתנור. מנמיכים את החום ל-180 מעלות ואופים כשעה. בודקים כל הזמן שהעוגות לא נחרכות. מוציאים ומניחים להתקרר.

7. מורחים את הכיכרות בנדיבות בחמאה מומסת, ובוזקים את תערובת הסוכר וסוכר הווניל. מורחים שוב בחמאה, ומכסים בשכבה עבה של אבקת סוכר. השכפ"צ הזה אמור לשמור על פנים העוגה טרי ורך לאורך זמן.

8. עוטפים היטב בניילון נצמד, ושומרים במקום קריר, או במקרר, מספר ימים.


דני עוזיאל הוא חובב אוכל וגסטרונומיה וכותב את הבלוג שפונדרה

עוגת השטולן של מיקי שמו
מכינים יין חם בבית
מתכון לעוגיות ג'ינג'רברד לכריסמס

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    5
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully