וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

קפה בהמתנה: האם היוזמה תעבוד בישראל?

יוזמה שהחלה בנאפולי והתפשטה למקומות נוספים בעולם נוחתת גם אצלנו: קפה בהמתנה. קונים כוס למעוטי יכולת, שמקבלים אותה בלי שאלות וחקירות. האם זה יצליח גם אצלנו?

בימים האחרונים שטפה את הרשתות החברתיות יוזמה אירופאית, שבתרגום לעברית נקראת "קפה בהמתנה". התרגום המעשי ליוזמה קורא לרכישת פריטים "בהמתנה" בבתי קפה, שלאחר מכן יוגשו לאנשים, אשר ידם אינה משגת לקנות אותם. היוזמה המקורית החלה בעיר נאפולי שבאיטליה, והתפשטה משם לערים וארצות נוספות באירופה. כעת היא נחתה גם בישראל.

את הכפפה הישראלית לפעולה בנושא הרימו שני אנשים, שאין ביניהם קשר: איתי אדם ודוד שייר. השניים התרגשו מהיוזמה, אחרי שקראו עליה ברשת, והם מנסים לעודד אותה גם בבתי הקפה של ישראל. אדם יצר יחד עם מעצב שעובד עימו כרזה מיוחדת לבתי קפה, המכבדים את המנהג החדש, כך שאלה המחפשים לתרום או לקבל את העזרה, יוכלו להתמצא ביתר קלות בין מגוון בתי הקפה הקיימים.

בגישה שונה נקט שייר, גנן ובעל מבשלת הבירה "העץ הבודד". שייר הקים קבוצת "קפה בהמתנה" בפייסבוק, וניגש לבתי קפה, על מנת למצוא משתפי פעולה אפשריים למיזם. "קראתי על התנועה הזאת, שמתפשטת בעיקר ברחבי אירופה אך גם בעולם", הוא מספר, "והרעיון מצא חן בעיני. אדם נכנס לבית קפה ויש לו אופציה, בלי חובה או שום התחייבות, לקנות עוד כוס קפה, שתהיה בהמתנה במקום. מצא חן בעיני שמישהו שאין לו את הכסף לקנות קפה, יכול להיכנס לאותו מקום, לשאול אם יש קפה בהמתנה, ובלי שאלות וחקירות הוא יכול לקבל כוס קפה חינם".

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
קפה בהמתנה/מערכת וואלה!, צילום מסך

איך מניעים את זה באופן מעשי?

"בדקתי אם יש לכך היענות בארץ, ואז התחלתי בתפוצת פייסבוק. תוך כמה שעות אספתי מעל 100 אנשים. אני בטוח שהמספרים יעלו, אחרי שתתקבל חשיפה ציבורית נוספת. פניתי גם לבית קפה בירושלים, כדי להשיג שיתוף פעולה עם המיזם ולבצע שם מעין פיילוט. בימים הקרובים זה אמור להתחיל לזוז, ואני מקווה שזה יתפשט לבתי קפה רבים וגם לרשתות. לבית הקפה זה טוב, כי זה לא עולה לו כלום. מי שרוצה לתרום, עושה את זה מראש, מכיסו. בית הקפה רק צריך לתת את הקפה, ולנהל רישום של מספר התרומות שהתקבלו".

אתה חושב שמיזם כזה מתאים לישראל?

"אישית, מאוד התלהבתי מהרעיון הזה, שאתה יכול לתת משהו לנזקקים, בלי שאתה נותן כסף ביד. אתה משלם לקופה בבית קפה, ונותן בממוצע כ-15 שקלים. כשמישהו אחר מגיע, הוא יכול לבקש את הקפה בלי להרגיש מושפל או לפשוט יד ולבקש נדבה. זה מאוד מתאים לישראל, ויש כאן מספיק אנשים שצריכים את זה. הם לא חייבים להיות הומלסים, אלה יכולים להיות ניצולי שואה, אנשים מבוגרים אחרים, או פשוט אנשים שידם אינה משגת, ובשבילם לא בא בחשבון לשבת בבית קפה. אני רואה שזה עובד ברחבי העולם, ואני לא רואה סיבה למה זה לא יעבוד פה. להפך - זו דרך מאוד קלה לתרום. מדובר בתשלום חד פעמי של כוס קפה, שזה סכום די קטן. זה עובד בבולגריה, באירלנד ובאיטליה, למה שזה לא יעבוד פה".

על אף אלפי הלייקים לסטטוסטים העוסקים בקפה בהמתנה, ופעילויות האונליין הערה, גולשים רבים גם מביעים ספק באפשרות שהיוזמה הזאת תצליח בישראל. יש שטענו שהפריטים בהמתנה רק יגבירו את פרנסתם של בעלי בתי הקפה ורווחתם שלהם. אחרים טוענים, שעניי עירם לא זקוקים לקפה, אלא לתרומה רצינית יותר, רצוי דרך עמותות מסודרות. גולשים אחרים פשוט רואים ביוזמה כזאת משהו חסר תועלת.

למרות שהוא מודע לטענות הסותרות, שייר נותר אופטימי וחדור מטרה. "יכול להיות שזה לא יעבוד בסוף, ושהתרחישים הגרועים ביותר יתקיימו. אבל יכול להיות גם להפך. לישראלים יש נטייה לתת צדקה - אם בכסף או במזון. נקודת התורפה היא לא חוסר שיתוף פעולה מצד בתי הקפה - כי מבחינתם אנשים דווקא קונים יותר כוסות, וזה מקדם מכירות - אלא שאין דרך לבחון אם מי שמגיע לדרוש את הקפה בהמתנה, אכן ראוי לאותה כוס בחינם. יהיו אולי אנשים שינצלו זאת, למרות שלא מגיע להם. נגד זה אין מה לעשות. אבל אם חושבים על כמות האנשים בארץ, שחיים בקשיים קיומיים וייהנו מאותה כוס קפה, לדעתי זה שווה".

האם התרומה מוגבלת לקניית קפה בלבד?

"תרומה של קפה בהמתנה היא התחלה צנועה. אם היא תעבוד, אפשר יהיה להרחיב את זה - בהתחלה לקפה ומאפה, ובהמשך אפילו לארוחה שלמה".


לאינפורמציה נוספת על המיזם בעולם:
לקבוצה בישראל

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully