וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מיתולוגיה ירושלמית: טעמון נמכר לבעלים חדשים

בית הקפה פועל כעסק משפחתי בבירה כבר יותר מ-50 שנה, אבל ילדי הבעלים החליטו עכשיו למכרו. הקונה: יהודה אסלן, בעליה של מסעדת לינק הוותיקה. המקום עובר שיפוץ וייפתח מחדש בעוד חודשיים

היסטוריה בירושלים. טעמון, בית הקפה והמוסד הירושלמי המיתולוגי, נמכר לבעליה של מסעדת לינק הוותיקה, יהודה אסלן. בית הקפה פועל בעיר כבר מעל 50 שנה, ובשנים האחרונות ניהלו אותו ילדיהם ונכדיהם של הבעלים, מרדכי ויוכבד קופ. כעת הגיעו בני המשפחה להחלטה להיפרד מהמוסד, והעבירו את השרביט לאסלן, שהבטיח לשמור על צביונו המקורי.

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
קפה טעמון/מערכת וואלה!, צילום מסך

רענן, אחד מילדיהם של בני הזוג קופ, מספר: "ההורים שלנו כבר אנשים מבוגרים, שלא יכולים להמשיך לעבוד, ואנחנו ארבעה אחים, שפנו למקצועות חופשיים. בחנו את המשך דרכנו, והחלטנו למכור את המקום. למרות שזה קשה מבחינה אמוציונלית, אני שמח לדעת שתהיה לטעמון המשכיות, ושיזכרו את המסר שהוא העביר: להיות בית פתוח. דווקא בימים כאלה, המתאפיינים בכל כך הרבה חוסר סובלנות בהרבה מישורים, טעמון הוא בית של פלורליזם וסובלנות, ומקום שבו באמת מקבלים את האחר".

במהלך שנות פעילותו היה בית הקפה מקום מושבם של כמה מגדולי הפוליטיקאים והאמנים בארץ. מנהיגים כמו גולדה מאיר, משה דיין ומנחם בגין נהגו לשבת בו, ובזמנים מאוחרים יותר התקבצו בו פרסונות כמו דן בן אמוץ, עמוס קינן, יהודה עמיחי, מאיר שלו, אפרים סידון ועוד. "בעבר הרחוק, אפילו ועדת הכספים של הכנסת היתה יושבת בטעמון, כי במשרדים שלהם היה רועש מדי", מספר קופ, "אחרי כן יצאו משם הפנתרים השחורים, ובשנות ה-70 פקדו אותנו המון אנשי תקשורת ואמנים. בטעמון ישבו דמויות ירושלמיות צבעוניות, לצד לא מעט משוגעים", הוא צוחק, "לדעתי, מה שהפך את המקום למוקד עלייה לרגל, הוא האופי של אבא שלי, שידע להכיל את כולם, למרות הקונטרסט בין הדמויות. הוא היה איש ימין עם כיפה סרוגה, והיו לו לקוחות מהשמאל, שבשבתות נהגו לבוא אלינו הביתה לאכול טשולנט, ולקוחות שהם רבנים וחברי כנסת ימניים. כולם ישבו יחד בטעמון, וידעו להסתדר".

לשמחתו של קופ, טעמון החדש, שייפתח בקרוב, ימשיך את הקו של המוסד המיתולוגי. אסלן, בעליו החדש של המקום, מפרט: "טעמון יהיה קפה בר, שיפעל משעות הבוקר ועד הלילה, וישלב את האווירה המקורית של המקום וחלק מהמנות המיתולוגיות, לצד מנות חדשות שלנו. נשאיר את החלק המזרח אירופי בתפריט, כמו הרינג וטשולנט, יחד עם קצת מודרניזציה ספרדית. יהיה שם תמהיל מעניין של חדיש עם מסורתי". המקום החדש-ישן אמנם לא יהיה כשר, אך גם לא יפעל במהלך השבת, מפאת כבוד לשומרי השבת המתגוררים בסביבה.

כעת מתבצעים בטעמון שינויים חזותיים מקיפים והמקום צפוי להיפתח לפעילות בעוד כחודשיים. "אנחנו רוצים שטעמון יחזור להיות נקודת מפגש לכל היוצרים בירושלים", אומר אסלן, "כדי לעשות זאת, צריך לשנות את התפיסה ולהפוך את המקום לזמין וקל יותר, אך עם החמימות שאפיינה את המוסד. אסלן אינו מתכוון לשנות את השם טעמון, אלא לשלב אותו עם שם המסעדה הנוספת שלו - לינק. הקומבינציה הסופית בין השמות טרם נקבעה.

"זה הולך להיות מקום חם בעיר", אומר אסלן, "היום, בעידן של מגה ברים ומגה מסעדות, אני שמח לחזור טיפה אחורה, לסיטואציה אינטימית, קטנה ונעימה. אנשים בירושלים זוכרים את המקום בחיוב, ובשביל כל מי שהוא בין הגילאים 35-45, טעמון זה מוסד מאוד נוסטלגי, ונקודת מפגש מרכזית. מאז שהמקום נמכר, קיבלתי המון תגובות מעודדות מאנשים, וכולם שמחים על הצעד הזה".

קפה טעמון. Creative Commons
בוצת אמנים בקפה טעמון, שנות ה-40 של המאה ה-20; משמאל: מירון סימה, לודוויג יהודה וולפרט, איזידור אשהיים, יעקב פינס, יוסי שטרן ומרדכי ארדון/Creative Commons
  • עוד באותו נושא:
  • קפה טעמון

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully