וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

שגרירים מהבטן: שפים מייצגים את ישראל בעולם

בישראל יש רק גמלים ופצצות? שפים ישראלים, היוצאים לחו"ל בשירות משרד החוץ, עושים הכל כדי להוכיח למארחיהם שהמציאות בארץ היא עסק הרבה יותר נעים וטעים. דיפלומטיה בטחינה

יש שגרירים שלומדים שנים יחסים בינלאומיים במוסדות אקדמיים, ממשיכים לקורס צוערים של משרד החוץ, ורק אז זוכים לייצג את ישראל ברחבי העולם. ויש שגרירים אחרים, שמייצגים אותנו ברחבי העולם באופן תדיר, כשהם חמושים בטחינה וקבב טלה. אלה הם השפים הישראלים, שמשתלטים על תכניות הטלוויזיה והעיתונים, מוזמנים לייצג את ישראל בארוחות חשובות ברחבי העולם, מבשלים אוכל מקומי, ומשמשים כפניה של התרבות והחברה הישראלית מול אנשי מפתח בחו"ל.

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
הסמל של הגרוסטונומיה הישראלית בחו"ל. שף שלום קדוש ומאסטר סושי יפני/מערכת וואלה!, צילום מסך

שלום קדוש, השף הראשי של רשת מלונות פתאל, הוא כנראה הסמל המובהק ביותר של הגסטרונומיה הישראלית בחו"ל. במהלך עשרות השנים שבהן פעיל קדוש בענף, ייצג את ישראל באינספור אירועים, בישל לשועי עולם ואירח אצלו שפים ואושיות בתחום. משרד החוץ הישראלי שלח אותו לבשל במדינות כמו גאורגיה, גרמניה, שבדיה, פורטוגל, סין ואוזבקיסטן.

"אני מייצג את המדינה המון שנים, ואני רואה בכך חשיבות עצומה", אומר קדוש, "שגריר ישראלי אמר לי בעבר, שהוא נלחם כל השנה על מנת להכניס בעיתונות שתי שורות חיוביות על ישראל, וכששפים ישראלים מגיעים, הוא מקבל עמודים שלמים של סיקור חיובי".

למה זה קורה, לדעתך?

"כי אוכל זה משהו שמדבר לכולם, ומה שאי אפשר לעשות באמצעות דיפלומטיה, עושים דרך גסטרונומיה. שני הצדדים מרוויחים מאירוח שפים - השגרירות הישראלית באותה מדינה זוכה לכותרות חיוביות, וגם השפים במדינה המארחת נחשפים לתרבות אחרת, ומפתחים את עצמם". השף קדוש מדגיש את ההשפעה על התקשורת הזרה, שבה תדמיתה של ישראל נחשבת בעייתית. עם התגברות התופעה בתקופה האחרונה, שבמהלכה שפים ישראלים מוזמנים לאירוח בחו"ל, זוכה הקולינריה הישראלית לחשיפה חיובית במגזינים נחשבים ובתכניות טלוויזיה נצפות, וכך גם משפיעה על התפיסה של המדינה כולה.

"אני לא אשכח איך באחת הנסיעות שלי ממש השתרך תור של עיתונאים, שרצו לראיין שפים ישראלים בתקשורת הכתובה, ברדיו ובטלוויזיה", אומר קדוש, "אוכל הוא נושא שמאחד ומחבר את כולם, וזאת גם הסיבה, שמדובר במגמה שמאוד מתחזקת בשנים האחרונות. זה עושה שירות טוב למדינה ולדיפלומטיה הישראלית. העלויות של האירועים האלה אינן גבוהות במיוחד, ומקבלים תוצאות מדהימות – השפים מצליחים להוליד תקשורת חיובית, שישראל צמאה לה".

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
נוסע מתוך תחושת פטריוטיות. השף מאיר אדוני/מערכת וואלה!, צילום מסך

קדוש, כמובן, אינו השף היחיד הנוטל חלק באירועים כאלה. בין המייצגים הבולטים של ישראל נמצא גם השף מאיר אדוני, שמופיע רבות בערוצי טלוויזיה רבים בעולם, מייצג את ישראל בפסטיבלים עולמיים, וכן לוקח חלק בקבוצת אמנים, המייצגת את המזרח התיכון בעולם. "ביקרתי באוסטרליה, בפורטוגל, בצרפת ובמדינות נוספות מטעם ישראל", מספר אדוני, "ובכל ביקור כזה אנשים מופתעים מהמטבח שאנחנו מציגים ומהרמה שלו. הם בשוק שיש בארץ קולינריה כל כך מורכבת".

מי משתתף באירועים כאלה בדרך כלל?

"בעיקר דיפלומטים, שגרירים ואח"מים מהקהילה היהודית באותה מדינה. באמצעות אווירה טובה ואוכל, פתאום האנשים האלה מגלים, שיש אצלנו תרבות מדהימה. העובדה שאנחנו מצליחים להנגיש את הקולינריה המקומית שלנו, זאת תרומה גדולה למדינת ישראל. כשמדברים אל קיבתם של אנשים, ומציגים קולינריה ברמה גבוהה, זה משנה משהו באופן שבו תופסים את ישראל. בכלל, אני מרגיש שהאירועים האלה הם שליחות גדולה. הם נעשים כתרומה. אני ושפים אחרים נוסעים מתוך תחושת פטריוטיות וציונות עמוקה, אין פה שום אלמנט מסחרי".

השף אבי ביטון, שחזר באחרונה מביקור בקרואטיה מטעם משרד החוץ, מסכים עם אדוני. "הייתי גם באטלנטה ובהודו, והצגתי שם את תרבות האוכל הישראלית", אומר ביטון. "אין דבר יותר כייפי ומשפיע מלספר למישהו על המדינה שלנו, אחרי שהוא שבע מאוכל טוב. לקרואטיה למשל, נסעתי בעיצומו של מבצע עמוד ענן. שאלו אותי המון שאלות על ישראל ועל היחסים שלנו עם הפלשתינאים. פתאום מצאתי את עצמי עושה עבודת הסברה לכל דבר. הגעתי למסקנה, שבסופו של דבר, שיח בין אנשים הוא המשמעותי באמת. וכשהשיח הזה נסוב גם סביב אוכל, אז זה בכלל דבר מדהים. אני מגיע למדינות הללו ומראה את הפנים, התרבות והאוכל של ישראל, ומשנה קצת את מה שחושבים עלינו שם".

ומה דעתם על האוכל שלנו?

"אחד הדברים הבולטים בעיני הוא חוסר הידע שלהם בכל מה שקשור לאוכל ישראלי, וההתפעלות שנוצרת לאחר מכן. אנשים לא מכירים את המטבח שלנו, ואני מסביר להם שמדובר בקיבוץ גלויות - פולני, תורכי, מרוקאי, הונגרי ועוד. שילוב אקלקטי, שיש רק במדינה שלנו. בקרואטיה הגעתי עם תפריט מובנה, ובו מנות כמו ריזוטו בפטריות כמהין, ואספרגוסים בשמפניה. ואז יומיים לפני האירוע המרכזי פגשתי את אשת הנשיא הקרואטי, והיא אמרה לי שהיא כבר מחכה לאכול את החומוס, הפלאפל והדגים המרוקאיים. פתאום הבנתי, שלאכול ריזוטו כמהין היא יכולה כל יום, אז הפכתי את התפריט והכנתי מנות אותנטיות".

שאול בן אדרת. אביב חופי
יוצא לחו"ל חמוש בארטילריה של אוכל ישראלי. השף שאול אדרת/אביב חופי

גם השף שאול בן אדרת טס לפני כשבוע לקרואטיה, כדי לייצג את ישראל. לפני כן שב ממסעות דומים באנגולה, ברזיל, ארגוואי, טוקיו ועוד. בן אדרת אומר, שהדרך הנכונה להגיע למדינות הללו חמוש בארטילריה מוקפדת של אוכל ישראלי אותנטי. "תמיד לפני שאני נוסע, אני שולח כ-100 קילו של מוצרים ותבלינים ישראלים: טחינה, מי ורדים, חלבה", הוא מספר. "בארוחות אני מכין 30 או 40 מנות ישראליות, ואנשים מתעלפים מזה. מנות כמו סלט חצילים, סלט ירקות ישראלי, סלט עשבים, חריימה, שקשוקה, חומוס, טחינה, קבאב על מקל קינמון, צלעות טלה ומלבי.

"בעולם רגילים להזכיר את ישראל בהקשר של פצצות, מלחמות והרוגים", הוא אומר, "קשה להמחיש להם, שהמדינה שלנו היא משהו אחר, ושטוב כאן. אין ספק שאחרי ארוחה כזאת, אנחנו נראים להם באור שונה. גם מדינות אחרות עושות ארוחות כאלה, כמובן, אבל יש לנו יתרון גדול, כי המסעדות והשפים בארץ נהדרים ומפגינים רמה גבוהה במיוחד. האוכל מראה את הצד היפה שלנו, כמדינה, וזה כוח".

התופעה הנוכחית לא מסתכמת רק בשפים מוכרים וותיקים, המייצגים את המטבח הישראלי, או בהזמנות ממשרד החוץ לאירועים. השף עמוס שיאון, ממסעדת הלנה בנמל בקיסריה, הוזמן דווקא להרצות על המטבח הישראלי בבית ספר יוקרתי לקולינריה בברוז' שבבלגיה, וכן לבשל ארוחה בפסטיבל קולינרי בדרום אפריקה, לקהילה היהודית ביוהנסבורג ובקייפטאון.

"בבלגיה לא מכירים את המטבח הישראלי. העברתי שם הרצאה של יום שלם, עם הסברים, תמונות ולאחר מכן הדגמות", מספר שיאון. "למרות שמדובר במקום מאוד מתקדם באירופה, עדיין התדמית של ישראל שם היתה של גמלים ופצצות. לא הכירו את חומרי הגלם או המנות שלנו, ואחרי שהראיתי להם אפילו דברים פשוטים, כמו טחינה עם סילאן או טחינה עם שום ופטרוזיליה, הם ממש עפו על המטבח הישראלי".

השף הצעיר אוראל קמחי, ממסעדת פופינה החדשה בתל אביב, יוצא בסוף יוני, בשירות הקולינריה הישראלית, לסנט פטרסבורג. זאת, כדי לייצג את ישראל במסגרת שבוע תל אביב, שיוזמת שם הקונסוליה הישראלית. זוהי בשבילו הנסיעה הראשונה כשגריר של אוכל ישראלי, וגם הוא לא בוחל בהגשת אותה טחינה, שכולם מזכירים כאן, למרות שבמסעדה שלו, דווקא לא תמצאו אותה.

"יהיו באירוע הזה גם משוררים, סופרים ואמנים. אני אייצג את תחום של האוכל, ואתארח במסעדה מקומית", אומר קמחי. "אבשל אוכל שמייצג את ישראל, וכן, זה כולל שימוש בחומרי גלם כמו טחינה ושמן זית, שנביא מכאן".

אתה מתרגש מהנסיעה?

"לייצג את ישראל באמצעות הקולינריה שלה זה נהדר. בלי להישמע פלצן, אני מרגיש סוג של שגריר. חוץ מזה, אירועים כאלה יוצרים מודעות אחרת כלפי ישראל, מעבר לסכסוך. כמובן שזה גם משפר את מעמדה הקולינרי של המדינה. לאט לאט מתחילים להכיר את האוכל שלנו בעולם".

השפים של מחניודה התארחו במסעדת נובו
כשהאמנות מתערבבת בצלחת
מקום ראשון לספר של מול ים בתחרות בצרפת

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully