וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מאחורי הקלעים: להיכנס לסלון של אחרים

המיזם האינטרנטי Eatwith מחבר בין בשלנים ביתיים לחובבי אוכל ולתיירים, שרוצים להכיר את הקולינריה המקומית. היזמים הישראלים השיקו פעילות דומה בספרד ובקרוב גם בניו יורק

כשהיזם ועורך הדין גיא מיכלין נסע לטיול משפחתי בכרתים, הוא נחשף במקרה לארוחה ביתית אצל משפחה מקומית, והבין שעלה פה על משהו. מאז הארוחה ההיא פתח יחד עם שותפו, הטכנולוג שמר שוורץ, את פלטפורמת האוכל האינטרנטית Eatwith. המיזם, שהשניים השיקו באוקטובר, וכבר יצא שמו למרחקים, מחבר בין בשלנים ביתיים לתיירים, שרוצים לחוות את המדינה שבה הם מבקרים באופן אותנטי, וגם לפודיז מקומיים, המחפשים חוויה קולינרית ואישית מיוחדת.

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
חוויה ייחודית ואישית בבית המארח/מערכת וואלה!, צילום מסך

תמר פלד (37) הייתה העובדת הראשונה בחברה הטרייה, ועם התנופה, בעקבות ההתלהבות המקומית, הפכה במהרה למנהלת הפעילות של Eatwith בישראל. "כשהתחלנו להניע תהליכים, הבנו שהדבר הראשון שאנחנו צריכים לעשות זה לבנות את קהילת המארחים שלנו", מספרת פלד. "לסנן אותם, לבדוק אותם, לטפח איתם את הקשרים, ולהגדיל את הקהילה הזאת, שהיא הבסיס לכל מה שאנחנו יוצרים".

פלד הגיעה לביתם של אינספור מארחים פוטנציאליים, וערכה בדיקות קפדניות. "אני בודקת שהבית נעים לאירוח, מזמין, אסתטי ונקי. מבינה במי מדובר, וכמובן בודקת שהאוכל טעים", היא מספרת, "אמנם אוכל הוא טעם סובייקטיבי, אבל יש סטנדרטים שחייבים לעמוד בהם, של טריות וניקיון, וכמובן של תשוקה לבישול. בהתחלה, היינו במקום שבו אנשים לא הכירו את המיזם, לכן חיזרנו אחרי מארחים וגיששנו כדי למצוא אותם. היום אנחנו ממש לא שם. אנשים מגיעים אלינו, ולוקח לי זמן להגיע לכולם".

נכון לעכשיו ישנם כבר 60 מארחים שונים בכל רחבי ישראל. פעילות Eatwith משתרעת בין המרכז לצפון הארץ, ובהמשך עתידה להתפתח גם לדרום. המספר זהה גם בספרד, שם מפעילה החברה מוקד נוסף, ובקרוב תושק פעילות גם בניו יורק.

"כל הזמן פונים אלינו עוד ועוד מארחים", אומרת פלד, "ומה שלמדתי מכל העסק הזה הוא, שדווקא המארחים שפונים אלינו, הם אלה שיותר מתלהבים ורוצים את זה, מאשר אלה שאנחנו פנינו אליהם והצענו להם לעבוד איתנו".

תמר פלד eatwith. ניב אהרונסון
"בודקים שהאוכל טעים", תמר פלד/ניב אהרונסון

כשפלד מרכיבה את קהילת המארחים שלה, היא מעוניינת לשמור על תמהיל נכון בין מארחים שמציעים מחיר נגיש לארוחות פשוטות יחסית, לכאלה שמציעים מחיר גבוה עבור ארוחות גורמה; בין מארחים קרניבורים, לצמחונים וטבעונים. במהלך חודש מתקיימות בארץ עשרות ארוחות שונות במסגרת Eatwith, חלקן סגורות, במתכונת שהוזמנה מראש על ידי קבוצה, וחלקן פתוחות, המאפשרות לכל מי שמעוניין להירשם בדף הפייסבוק של המיזם, או באתר החדש, שנפתח לפני מספר חודשים.

"המארחים אצלנו הם אלה שמחליטים על מחירי הארוחות לסועד, ואחרי כן אנחנו מוסיפים את העמלה שלנו. בסופו של דבר אנחנו מעוניינים שהם ירוויחו, אבל כמובן שאנחנו לא מחפשים מארחים שמעוניינים רק בכסף. היום, טווח המחירים לארוחות שלנו בישראל יכול לנוע בין 100 ל-1,000 שקלים, כשהממוצע הוא 150-200 שקלים לאורח. כמובן שהתעריף משתנה, בהתאם למה שאוכלים. יש ארוחות עם מנת פתיחה, עיקרית וקינוח, ויש ארוחות טאפאס. יש ארוחות שניצלים אצל סטודנטים בבית, ויש ארוחות על בסיס דגים נאים, בדירה בשדרות רוטשילד. יש הכול מהכול".

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
"יש הכל מהכל"/מערכת וואלה!, צילום מסך

אפשר לראות מראש תפריט של כל ארוחה כזאת?

"אנחנו לא נותנים תפריט מדויק כמו במסעדה, כי אנחנו רוצים לשמור על החוויה הביתית. אבל אפשר להיכנס לאתר ולראות בכל פרופיל של מארח תפריט כלשהו שלו. בפרופילים הללו יש מקום למארח לבטא את עצמו, ואפשר אפילו להתכתב איתו אחרי שהזמנת ארוחה, ולציין אם יש לך העדפות למשהו או אלרגיות".

איך נראית ארוחת ערב סטנדרטית של Eatwith?

"כל ארוחה נראית אחרת, כי באירוח ביתי יש ממש מימד של מסעדת פופ אפ חד פעמית. קורה שם משהו משפחתי וביתי, שמיועד לאנשים שמתעניינים באנשים. זה לא מתאים לכל אחד. מתפתחת אינטראקציה ויש דיאלוג מסביב לשולחן. אנשים מתחברים, זוגות מכירים, אנשים נעשים חברים בפייסבוק. כל מפגש כזה הוא חד פעמי. בארוחה האחרונה שהייתי בה, למשל, הגיעו 14 חבר'ה, ומאוד הפתיעה אותי הרבגוניות שלהם. חלק היו עובדי היי טק מסינגפור שעובדים בישראל, חלק תיירים מארה"ב וברלין, שרק מבקרים פה, וחלק ישראלים. זאת הייתה ארוחה לא יקרה, שעלתה כ-20 דולר, והייתה שם אווירה מעולה. למחרת דיברתי עם אחד האורחים, כדי לקבל משוב, והוא סיפר לי ששלושה מהם יצאו לבלות יחד. זה מדהים בעיני".

אחת העובדות המרתקות בסיפור של Eatwith היא דווקא ההיענות של הישראלים לפלטפורמה. "50 אחוז מהלקוחות שלנו הם ישראלים, והחצי השני תיירים. הופתענו, כי היינו בטוחים שזה יהיה מוצר לתיירים, שרוצים להכיר את הישראלים. כמו שאותי, למשל, תמיד מעניין ומסקרן כתיירת, לראות איך אנשים חיים באמת במקומות שאני נוסעת אליהם. אבל גילינו שהקהל הישראלי ממש פתוח להרפתקאות ולחוויות חדשות. ישראלים שבאים לאכול אצל ישראלים אחרים הם פודיז, שמחפשים חווית אוכל אחרת".

פלד, שבעברה בכלל עסקה בטיפול בדרמה תרפיה ובפסיכולוגיה, מיישמת את הידע שיש לה מהתחום על המארחים במיזם. "עבודה עם המארחים דורשת המון סבלנות", היא מסבירה, "מדובר באנשים יצירתיים ומוכשרים, אבל זה כמו לנהל 50 מסעדות שונות באותו זמן. כי כל אחד שונה מהשני, ואני נמצאת איתם בקשר יומיומי"
.
קרה לך שמארח היה לא טוב?

"עד היום היו רק שני מארחים, שפסלתי בגלל איכות האוכל. בכל מקרה אני משתדלת להיות רגישה, ובחיים לא להעליב או להשמיץ אוכל של מישהו. כי אוכל זאת הנשמה של הבן אדם. בייחוד אצלנו, שאתה חולק לא רק את האוכל שאתה מכין, אלא גם את הבית והשולחן שלך. קשה לתת ביקורת במקרים כאלה, אבל ברור שלא כל אחד מתאים להיות מארח אצלנו. מבחינתי, מארח אידיאלי הוא מישהו ברוח שלנו, שאוהב אנשים ומעניין אותו להכניס אותם אליו הביתה ולהכיר אותם. מישהו שהוא לא דיווה כלפי האוכל שלו, ושיש לו גמישות ויכולת משחק. לא כל אחד בנוי לדבר כזה".

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
לא כל אחד בנוי לארח/מערכת וואלה!, צילום מסך

בעתיד, מסבירה פלד, המארחים הפחות טובים ינופו מכוח הקהל. "בסופו של דבר אנחנו נהפוך לפלטפורמה חופשית יותר, כשהמשתמשים יורידו מארחים טובים פחות דרך הדירוג. גם כיום ניתן לדרג מארח דרך מייל שמקבלים אחרי הארוחה. אני יודעת שאנשים שנכנסים לאתר, מאוד מסתכלים על הדירוג הזה כשהם בוחרים איפה לאכול. בעוד שנה-שנתיים השוק יגיד את שלו. היום, אנחנו עדיין צריכים להציב את הסטנדרטים האלה".

אחרי השקת הפרויקטים בספרד, ובהמשך בניו יורק, מתכננים ב-Eatwith התרחבות נוספת, שתטמיע עוד יותר את הפלטפורמה שלהם בחיי היום יום של כולנו. "לאט לאט נהפוך את Eatwith לאפילו יותר וויראלית וספונטאנית", אומרת פלד. "רק בחודש האחרון קפצנו במאה אחוז בביקורים של אנשים דרך האתר, ובעתיד נשיק גם אפליקציה. אנחנו רוצים שאם תטוסי למשל לאיטליה, תיכנסי קודם כל לאתר שלנו, ותזמיני לך כמה ארוחות אצל מקומיים, כמו שאת מזמינה מקום למסעדות. לא רחוק היום. אם בהתחלה השמועה עלינו עברה מפה לאוזן, דרכנו ודרך חברים שלנו, היום אנשים כבר מגיעים דרך האתר מחו"ל, ורוצים לחוות את החוויה. זה העתיד. אנחנו ממש רואים איך זה תופס".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully