וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

סיור קולינרי בבית שאן

שרית סרדס-טרוטינו

4.8.2013 / 12:00

הבשלנים הביתיים בעמק בית שאן חוגגים מדי יום חמישי ביריד הסקיתומרקט, עם מאכלים מסורתיים מהונגריה, מרוקו, פרס, מצרים ועוד

במשך שנים מככב פסטיבל האוכל הביתי באזור מטה יהודה, עד שכבר כמעט שכחנו, שיש בשלנים ביתיים נפלאים גם באזורים אחרים בארץ. קחו לדוגמה את בית שאן. בעמק הכי חם במדינה מתרכז מארג מעניין של יוצאי הונגריה, אתיופיה ומרוקו, מצרים, פרס ועיראק – ורבים מהם מכינים מטעמים מסורתיים, שלמדו בבית אמא. בעת האחרונה גם החלו אחדים מהם לארח תיירים בבתיהם, לארוחות מעשה ידיהם.

זאת ועוד: בכל יום חמישי עד סוף אוגוסט, וגם במהלך חול המועד סוכות, מתקיים במתחם הסראיה העתיק של בית שאן ה"סקיתומרקט" – יריד אוכל ססגוני, שזו לו שנת הפעילות השנייה, המכונה כך בשל שמה הרומי של בית שאן - סקיתופוליס. כ-20 בשלנים מציגים ביריד שפע של מנות ביתיות ומסורתיות, במחירים ידידותיים מאוד: כל מנה עולה 10 עד 30 שקלים בלבד. תמצאו פה קובה עיראקית ועוגות הונגריות, אינג'ירה אתיופית, קוסקוס, ריבות ומופלטות מרוקאיות, ועוד ועוד.

לצד הבשלנים ניצבים ביריד גם דוכני יין ובירות בוטיק, ומתקיימים הרקדות, מופעי רחוב של אמנים מקומיים ונגני מוזיקה אוריינטלית, ועוד.

אם אתם מעוניינים בסיור קולינרי בין בתי תושבי בית שאן, גם זו אפשרות. אביטל קופלזדה מארגנת סיורים כאלה בין בתי הבשלנים, הנקראים "סירים וסיפורים". כך תוכלו לערוך היכרות קרובה ואינטימית עם הבשלנים ותבשיליהם, ואף לבקר ביקב ויצמן המקומי (להזמנת סיור: 050-6866444).

לעוד סיורי אוכל:
סיור רמדאן בעיר העתיקה
סיור בשוק רמלה המתחדש

אסתר אשכנזי – ג'רבו, מאפים הונגריים

תעתוע משונה של הגורל הביא את אסתר אשכנזי מהונגריה עד לבית שאן. בעת שחיה לה בשלווה בעיר הונגרית קטנה, עבד אחיה במסעדה, לצידו של עובד אחר, ישראלי. הישראלי ההוא הציע לאסתר לבקר בארץ, וזו הסתקרנה ונסעה. מפה לשם הכירה בחור ישראלי, תושב בית שאן, התאהבה ונישאה לו.

אסתר אשכנזי – ג'רבו, מאפים הונגריים

את כישורי האפייה שלה פיתחה דווקא פה, אבל התמקדה בכל הלהיטים הגדולים מארץ הולדתה. היא למדה להכין קיורטוש, ואף הביאה מהונגריה את הציוד הנדרש להכנתו. תמצאו אצלה גם שומלואיגלושקה – שכבות של טורט אוורירי מאוד, ים של קרם שוקולד וגם קצפת – חלום הבלהה של כל דיאטנית. יש גם צ'ופה דיוש, שהן עוגיות נטולות קמח מאגוזים וסוכר, עוגות ג'רבו הונגריות כדבעי, עוגת אסתרהאזיס מערמונים, עוגיות קפה שונות, עויגות חמאה, ועוד מיני מאפים מתוקים שיגרמו לכם להשמין מנחת ומעודף קלוריות.
אסתר אשכנזי, הנגב 20, בית שאן. 052-3844252.

חוה אלמו - המרכז ליהדות אתיופיה

סיפור חייה של חוה אלמו מסוגל למלא ספר הרפתקאות עב כרס. כשהיתה ילדה בת 10 נמלטה מאתיופיה יחד עם אחיה הגדול, היתה חלק ממסע מסוכן שנמשך יותר משנה ובמהלכו רבים לא שרדו, עד שהגיעה לישראל בדרך לא דרך, וגדלה פה בבדידות. היום היא אם ל-8, עובדת סוציאלית, מאמנת אישית, שחקנית ראשית בתיאטרון הקהילתי של בית שאן, מנחה סדנאות בנושאי זוגיות והורות, ואף הקימה בביתה מרכז, המספר את מורשת יהודי אתיופיה.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

פריצות הדרך, הטיפולים ומה צופן העתיד? כל מה שצריך לדעת על סוכרת

בשיתוף סאנופי

חוה אלמו - המרכז ליהדות אתיופיה

לפה באים כדי לטעום ולחוות מקרוב את חיי הקהילה האתיופית. אפשר לשבת על המחצלות או על שרפרפים קטנים, להתבונן בפסלי החימר וכלי הקש, להאזין לסיפוריה המרתקים של בעלת הבית, ולטעום ממאכליה. את כישוריה הקולינריים מפגינה אלמו באפיית אינג'ירה חמצמצה, דאבו – שהוא הלחם האתיופי, תבשילי קטניות חריפים ומתובלים, ובטקס קפה מסורתי, התופס חלק משמעותי בתרבות האירוח האתיופית.
חוה אלמו, המרכז ליהדות אתיופיה, הארז 3, בית שאן. 054-2662335.

אביטל קופלזדה – אוכל פרסי

אביטל קופלזדה היא בת קיבוץ יסעור לשעבר, שהיתה בעברה, שימו לב, פועלת בניין, עם התמחות בטפסנות וברזלנות. מי אמר שאין אנשים מעניינים בבית שאן. שני הוריה הם בכלל יוצאי הונגריה, אבל שנים רבות של חיי נישואין עם שוקי קופלזדה לימדו אותה את תורת הבישול הפרסי.

אביטל קופלזדה – אוכל פרסי

היום היא מבשלת כאחת המאמות הפרסיות, ועל שולחנה עולים תבשילים כמו חורשט סבזי – בשר בקר המתבשל ארוכות עם המון ירק ולימון פרסי, גונדי נחודי – כופתאה גדולה עשויה קמח חומוס ועוף, וכמובן: טהדי – האורז הפרסי המיתולוגי, שעיגולי תפוחי אדמה פריכים שובצו בקרקעית הסיר שבו התבשל. כאמור, קולזדה אף מארגנת את סיורי סירים וסיפורים, שבהם מבקרים בבתיהם של בשלני בית שאן, וטועמים ממיטב מאכליהם. 110-130 שקלים לסיור, עם 4 תחנות מתוך בחירה של 6-7, 45-60 דקות ביקור בכל בית.
אביטל ושוקי קופלזדה, נוף גלעד 133, בית שאן. 050-6866444.

איציק ויצמן - יקב ויצמן

כן כן, גם בבית שאן מלבלב לו יקב בוטיק קטן ונחמד. איציק ויצמן למד את תורת הייננות במכללת תל חי, אחר כך השתלם בצרפת במשך חצי שנה, וכבר 10 שנים שהוא מייצר יין באופן מסחרי. הוא נטע את כרמיו ברמת הגולן, בגליל העליון ובעמק האלה, ומהענבים שהוא מגדל לעצמו הוא מייצר כ-5,000 בקבוקים בשנה. היקב עצמו מצוי במרתף בית המשפחה, ויש שם גם מרכז מבקרים קטן, שבו נערכות טעימות לאורחים (25 שקלים לאדם, כולל נשנושים כמו גבינות תוצרת בית וזיתים בטעם מעושן, שוויצמן כובש בעצמו). בין היינות שתמצאו אצלו: קברנה סוביניון, שיראז, מרלו ופטי ורדו.

יקב ויצמן, בן גוריון 27 בית שאן, 04-6581123, 054-4585727.

שרה כהן – אוכל כורדי

הודעה מראש של יומיים-שלושה, ושרה כהן תכין גם לכם ארוחה כורדית מלאה באהבה. כהן, המתגוררת במושב רחוב, הסמוך לבית שאן, עלתה לארץ מעיראק ב-1951. בעבר היתה חקלאית שגידלה עגבניות ותבלינים, אבל היום היא בפנסיה, מבשלת אוכל טעים להפליא לכל מי שמבקר באזור, כולל נשיאים וראשי מדינות. תמורת 100 שקל לאדם תקבלו 11 סוגי סלטים מצוינים,

שרה כהן – אוכל כורדי

ממולאים, עלי גפן, סוגים שונים של קובה (בהם קובה במיה נפלאה), עוף ממולא באורז ובשר, ועוד ועוד. את הארוחות שלה היא מגישה לאורך כל השבוע, מלבד בשבת, והן מומלצות בחום.

שרה כהן, מושב רחוב. 050-7315478.

אתי ולינעמת – אוכל מצרי

בגיל 45 החליטה אתי ולינעמת שהיא רוצה לעשות שינוי בחייה. היא נרשמה ללימודי בישול וקונדיטוריה בהולידיי אין, ואף שהיתה הסטודנטית המבוגרת ביותר במחזור, סיימה את הלימודים בהצטיינות. היום יש לה קייטרינג המספק מאפים לשמחות ואירועים, והיא גם מכינה ארוחות מצריות אצלה בבית. בין השאר תמצאו פה פול מצרי, תבשיל עלי סלק עם זיתים, מג'דרה של אורז ועדשים ירוקות, קציצות דגים ברוטב עגבניות ובצל, ועוד. צמחונים וטבעונים מתקבלים פה בשמחה, ואתי מכינה עבורם מנות רבות שמתאימות להם, (כולל גונדי צמחוני, המורכב מסולת וקמח חומוס, התאמינו?).

אתי ולינעמת, זלמן שז"ר 11, בית שאן. 050-6354011.

גילה לוי – מתוקים מרוקאים

מי אמר שמופלטות אוכלים רק במימונה? אם תזמינו מראש, אצל גילה לוי תוכלו לאכול אותן כל השנה. לוי גדלה בבית מרוקאי, למדה מאמה את סודותיה המתוקים, והיא מתמחה בהכנת כל הממתקים המרוקאים – שבקיה, עוגיות קוקוס, סיגרים, יויו, פקעות בוטנים, מרנג אגוזים ועוד. יש לה גם ריבות כמעט מכל מה שיכול להיכנס לסיר: ריבת אבטיח, ריבת תפוז, ריבת עגבניות, ריבת חצילים. אפילו לחתונה של עצמה היא הכינה את המתוקים, וקצרה מחמאות.

גילה לוי – מתוקים מרוקאים

לצד המופלטות והספינג' תוכלו למצוא אצל לוי עוד מאפה מעניין, שכנראה מוכר רק לתושבי בית שאן והסביבה: חם חם. לפני שנים הסתובב בבית שאן רוכל עם עגלה, שהיה מוכר את המאפה ומכריז: חם חם! מאז נקרא כך המאפה הזה, ואין ילד שאינו מכיר אותו. מדובר במלבן של בצק אוורירי מאוד, מטוגן בשמן וטבול בסירופ. לוי מכינה אותו בין שלל קולקציית המתוקים שלה, ותושבי האזור מתים עליו.

גילה לוי, חיים ויצמן 14 א', בית שאן. 050-9411813.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully