וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מאחורי הקלעים: יש דבר כזה אוכל בריא וטעים?

הרבה לפני טרנד הטבעונות וחנויות הטבע הפכה ציונה מלמן לטבעונית. כיום היא מעבירה קורסים וסדנאות על אוכל בריא ומבטיחה שיש דבר כזה אוכל טבעוני וטעים

אל עולם הטבעונות והאוכל הבריא הגיעה השפית והמרצה ציונה מלמן לפני למעלה ל-20 שנה. אז, עוד לא היו פזורות ברחבי הארץ חנויות טבע וקהילה טבעונית נרחבת שאפשר להיוועץ עמה. מלמן מצאה את עצמה בודדה במערכה הטבעונית, מה שהביא אותה לטוס להשתלמות ועבודה בתחום בחו"ל. משם המשיכה למטבח של חוות הבריאות מצפה אלומות בארץ ולבסוף לעסק עצמאי משגשג בתחום.

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
קינוח טבעוני בריא של קרם פקאן ותמרים/מערכת וואלה!, צילום מסך

"נולדתי בזימבבואה ולאחר מכן גדלתי בקייפטאון", מספרת מלמן (52), "כילדה ונערה לא ידעתי מה זה אוכל בריא. התזונה שלי הייתה של מזון יהודי אנגלי עתיר בשר, מוצרי חלב וסוכרים. ממש דיאטה מערבית קלאסית. מגיל צעיר הייתי ילדה מאוד חולנית ובמשך השנים זה מאוד החמיר". השינוי המהותי לדבריה הגיע לאחר שעלתה ארצה. "עבדתי אז באוניברסיטה העברית בירושלים ונעשיתי מאוד חולה", היא מספרת, "נתנו לי המון תרופות ואחרי חצי שנה אבחנו אצלי וירוס שנקרא CMV אך הרופאים טענו שאי אפשר לעשות איתו שום דבר".

מלמן הייתה חסרת ישע. "הייתי רק בת 28 וכבר בקושי הצלחתי להביא את עצמי לעבודה מרוב חולי", היא מסבירה, "עד שיום אחד פגשתי חברה שלא ראתה אותי שנים וסיימה זה עתה קורס ברפלקסולוגיה. היום זה אולי נשמע סטנדרטי אבל אז זה ממש לא היה. הגישה שלה פתאום נתנה לי אור בקצה המנהרה וממש שינתה לי את החיים". בעקבות עצת חברתה הפכה מלמן לחלוטין את התזונה שלה לטבעונית רואו פוד וכבר אחרי שבועיים חל שיפור. "הטרנספורמציה הייתה קיצונית. לקחתי את כל התרופות וזרקתי אותם לפח", היא צוחקת.

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
דפי אורז עם כרוב, עשבי תיבול, רוטב קשיו ובזיליקום/מערכת וואלה!, צילום מסך

משהחלימה טסה לאריזונה והחלה לעבוד במוסד טיפולי בתחום, בשם טרי אוף לייף. "בנושא הבישול הכשרתי את עצמי עד לנקודה הזאת", מספרת מלמן, "כשחליתי התחלתי לבשל המון. מלכתחילה המבחר היה מאוד מוגבל כי לא היה בארץ אפילו מאית ממה שאפשר להשיג היום. נאלצתי להבין ולנסות דברים בעצמי, ללמוד מה לבשל ואיך. היום כמובן יש הרבה יותר ידע בתחום". בטרי אוף לייף הייתה אחראית על המטבח במשך 6 חודשים. מששבה ארצה, רצתה לצאת לדרך עצמאית כשפית רואו פוד, מה שהיה אז נדיר בישראל. "רציתי לפתוח עסק קטן משלי אבל אז קיבלתי הצעה מחוות הבריאות מצפה אלומות, שביקש ממני להיות השפית", היא אומרת, "לקחתי על עצמי להקים את המטבח ולהכשיר צוות שהורכב מאנשים שלא ידעו דבר בתחום. לאחר שנתיים וחצי עזבתי והקמתי עסק שנושא את שמי".

העסק, אותו מתפעלת ציונה עד היום, מתמקד בסדנאות וקורסים בנושאי אוכל טבעוני בריא. הסדנאות מורכבות מ-7 מפגשים בני 3 שעות כל אחד ונערכות בבתים של משתתפים במקומות שונים בארץ מחיפה ועד יבנה. "אני אוהבת לראות את הקורסים שלי קודם כל כמקומות ללמידה על אורח חיים ולא רק על אוכל בריא", היא מבהירה, "מהיבט התזונה הקורס בנוי סביב 4 נושאים עיקריים. עלים ירוקים, החשיבות שלהם עבורנו ואיך לשלבם בחיינו במאכלים ומשקאות. גלוטן, למה הוא מזיק לנו ובמה אפשר להמירו. מוצרי חלב, עד כמה הם לא בריאים ובמה ניתן להחליף אותם. והחלק האחרון - סוכר וקינוחים, בו אני מלמדת איך מכינים קינוחים טבעוניים בלי תחליפים מלאכותיים".

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
ציונה מלמן/מערכת וואלה!, צילום מסך

בסדנאות מנפצת מלמן לא מעט דעות קדומות על תזונה טבעונית או תזונה בריאה בכלל. "למשל, אנשים לא מבינים למשל איזו כמות אדירה של גלוטן הם צורכים במהלך היום. צריך להבין שפעם, בעולם לא היו כמויות כאלה של קמח לבן וההורים שלנו לא אכלו ככה, לכן יש עליה מסיבית למשל בחולי צליאק, לאור הצריכה המוגברת", היא מסבירה, "בנושא מוצרי החלב אני מבהירה שלמעשה חלב מוציא את הסידן מהגוף ולא כפי שלימדו אותנו לחשוב אבל שגם תחליפים כמו חלב סויה למשל, הם בעייתיים . מרבית פולי הסויה היום מהונדסים גנטית וזה גורם להמון בעיות. אז אני מלמדת אנשים לשתות למשל חלב שקדים, חלב אגוזי לוז ועוד, ולבצע תחלופה ביניהם".

לסדנאות של מלמן מגיעים אנשים שמעוניינים בשינוי תזונתי בחייהם וטבעונים רבים שעל פיה מתקשים להתמודד עם אורח החיים שבחרו, על מגבלותיו הרבות. "אני מנסה לתת לאנשים את הכלים להבין מה זה אוכל טבעוני בריא. יש קונספציה שגויה שאם אתה טבעוני אתה בריא וזה כל כך לא נכון. המון טבעונים בארץ הם בכיוון של להיות חולים כי הם אוכלים טונות של סוכר וקמח לבן. אין להם מושג מה לאכול. הלכתי לאחרונה למשל לאחת מהמסעדות הרבות שמציעות עכשיו תפריט מיוחד לטבעונים. בסוף, הזמנתי סלט מהתפריט הרגיל כי כל החלק הטבעוני היה מלא בסויה וזה פשוט לא בריא. הקהילה הטבעונית בארץ לא מבינה מה זה אוכל בריא. חלק מהם, מתחילים לקלוט, מגיעים אלי ומבינים שיש להם בעיה".

אז את לא מרוצה מהמקום שהאוכל הטבעוני בארץ הולך אליו?

"יש הרבה יותר טבעונים בארץ וזה מגניב מאוד, אבל יותר מדי מהם אוכלים רע ולא מבינים את ההשלכות. חוץ מזה, החלום שלי הוא גם להגיע לאוכלוסיות חלשות ועניות בארץ, שם כמעט אין מודעות. כרגע אני עובדת על מיזם גדול להגיע לאוכלוסייה הזאת. כי לא רק אוכלוסייה במעמד בינוני ומעלה שיכולה להרשות לעצמה חומרי גלם יקרים, יכולה לחיות אורח חיים בריא. המטרה שלי היא לא לגרום לכולם להיות טבעונים אבל אם אצליח לגרום למשפחה ממוצעת בארץ להפחית את צריכת הבשר והעוף שלה, או את צריכת הקמח והסוכר הלבן שיש בבית אז הצלחתי להביא לשינוי קטן שהוא חלק מתהליך. זה יכול לקחת שנים אבל הידע הזה מחלחל וגם שינויים קטנים מביאים לצעדים שיובילו לצריכת אוכל בריא יותר ושינוי צורת המחשבה".

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
קרמבל תפוחים ותפוזים/מערכת וואלה!, צילום מסך

את נתקלת בדעות קדומות על אוכל טבעוני בריא?

"אנשים חושבים שזה אוכל לא טעים וזה ממש לא נכון. זה חלק מהותי ממה שאני מלמדת. אני למשל, לא סובלת אוכל לא טעים. קשה לי לאכול דברים כמו סלטי קינואה שמגישים לפעמים במסעדות, כי זה פשוט לא טעים לי. הרעיון שלי הוא ללמד אנשים איך מכינים בפשטות אוכל בריא וטעים בבית ויש המון אופציות כאלה. אני מלמדת בקורסים אוכל שהוא לא גורמה. מנות קלות כמו פסטה מאורז שחור עם ירקות מבושלים ורוטב פסטו קרמי עם אגוזי מלך; או עוגת אננס הפוכה עם כוסמת, אורז ותמרים. חוץ מזה אני מלמדת אנשים לחשוב בצורה יצירתית. אני מעניקה להם חוברת עם מתכונים אבל לא מעניין אותי שהם ילמדו איך להכין את המתכון כי אז אחרי 10 פעמים הם כבר ישתגעו מלהכין אותו. המטרה שלי היא לדבר עם הסטודנטים על כל מתכון ולתת וריאציות נוספות, כלים לחיות בכיף ובשמחה במטבח שלהם".

על אף שהקורסים שלה טבעוניים לחלוטין, היא בדרך להוצאת ספר מתכונים טבעוני ולפתיחת מוסד טיפולים גדול על בסיס מזון טבעוני, מלמן עדיין לא מגדירה את עצמה כטבעונית. "אני שפית של אוכל בריא ולא קוראת לעצמי טבעונית כי אני לא 100% כזאת. רק 98%", היא מספרת, "גם ביל קלינטון למשל, הוא טבעוני, שפעם בשבוע אוכל ביצים ודגים. אז אני לא אוהבת תוויות ולא חושבת שהן עושות טוב לאף אחד. אני מאמינה וחושבת שצריך איזון בחיים ואוכל גם מביא שמחה. אז זה בסדר גם לשחרר לפעמים וליהנות. כל אחד צריך למצוא את המקום המאוזן שלו עם התזונה".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully