וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מרתה סטויארט, מאחורייך: הכל על אירוח עם יין

מירה איתן

5.1.2014 / 14:21

חגיגה משפחתית לפניכם? חגיגה במשרד? או שהחגים בפתח? למדו איך להתנהג עם אחד הפריטים החשובים ביותר שעל השולחן... יין

חגיגה משפחתית, חגיגה במשרד או שהחגים כבר מעבר לפינה, ואיתם מתחילות ההתרגשויות וההתלבטויות לקראת טקסי האירוח. אחד הפריטים החשובים ביותר על שולחן החוגגים שלנו הוא היין. כדי לצלוח את המשימה בהצלחה הינה עשרה טיפים שישדרגו את חוויית האירוח שלכם.

אילוסטרציה. ShutterStock
חשבו את מספר הבקבוקים בהתאם למספר האורחים/ShutterStock

הכנה מוקדמת: הכינו לעצמכם את כל היינות וסדר הגשתם כמה ימים מראש, בהתחשב באנשים ובמנות שאמורות לצאת לשולחן, כדי למנוע מעצמכם כאבי ראש מיותרים בערב האירוח.

רכישת יינות בחכמה: קנו בחנות ממוזגת שבה תחלופת הבקבוקים גדולה יחסית, ובחנויות ששומרות את בקבוקי היין בתנאים טובים, דהיינו, לא מקומות בהם היין יהיה חם או חשוף לאור ושמש ישירים. רשתות השיווק מציעות מבצעים טובים ומשתלמים לקראת החגים, נצלו את זה. זכרו, את רוב היינות שותים בשנים הקרובות ליציאתם לשוק, יינות לבנים בשנה או בשנתיים הראשונות, יינות אדומים שנתיים עד ארבע שנים. חשוב מאוד, למהר ולהגיע הביתה עם היינות שלא יתחממו בתוך הרכב. זכרו, בקיץ הטמפרטורה בתוך הרכב יכולה להגיע קרוב ל-70 מעלות, זוהי טמפרטורה שתבשל את היין.

אילוסטרציה יין. ShutterStock
שתי כוסות בממוצע לסועד בארוחה ביתית/ShutterStock

בחירת יין: מומלץ להציע על שולחן החגיגה מגוון יינות, לבנים, אדומים ואחרים, כך שכל אורח ימצא יין הערב לחכו. בארוחת החגיגית רצוי לא להתפשר על איכות היין, בדיוק כפי שלא מתפשרים על איכות האוכל. אפשר לבחור יינות קלאסיים ומוכרים ואפשר להפתיע עם זני ענבים חדשים, עם יינות מבעבעים ויינות קינוח לסיום. גיוון, התנסות וסקרנות הם שם המשחק בעולם היין. אם אינכם מכירים את היינות, המחיר יכול לשמש כאינדיקציה ראשונית (אם כי לא בלעדית) לאיכות היין.

חישוב מספר הבקבוקים: בבקבוק היין יש כחמש כוסות. קחו בחשבון כשתי כוסות לסועד בארוחה חגיגית. דאגו לקנות גם בקבוקי תירוש אדום לילדים. רצוי להחזיק בבית מלאי של מספר בקבוקים, למקרה שבקבוק מסוים יהיה מקולקל, וגם במקרה שהערב מתפתח טוב, שלא ייגמר חלילה היין.

אילוסטרציה. ShutterStock
כוסות יפות נקיות ומרשימות עשויות להשפיע על חווית לגימת היין/ShutterStock

סידור כוסות על שולחן החג: כוסות טובות ומושקעות יכולות לשנות באופן משמעותי את מידת ההנאה מניחוחו ומטעמו של היין. כוס היין צריכה להיות גדולה ועדינה ובעלות רגל גבוהה, עשויה זכוכית עדינה ושקופה ועתירת נפח.

הגשה נכונה: מפתיע לגלות עד כמה הגשה נכונה מעצימה את ההנאה מהיין ואפילו משנה את טעמו. עם מעט תשומת לב ובהשקעה קטנה ניתן לשדרג באופן משמעותי את חוויית היין. כוסות טובות, סדר יינות נכון וטמפרטורה נכונה, ישדרגו את כל הארוחה. בארוחה חשובה נהוג לפתוח את בקבוק היין בנוכחות האורחים על השולחן. רצוי להשתמש בחולץ פקקים נוח ומוכר. מקובל למזוג עד כדי שליש גובה הכוס. את הבקבוק עם יתרת היין מניחים כשהוא פתוח במרכז השולחן.

גבינות ויין. Shebeko, ShutterStock
מהקל אל הכבד: יין לבן ומקורר למנות הראשונות ומשם מתקדמים לכבדים/ShutterStock, Shebeko

טמפרטורת הגשה: יין לבן יוגש קר, לאחר מספר שעות במקרר. יין אדום כדאי להגיש קריר. בקיץ מומלץ לקררו כ-30 דקות לפני ההגשה. טמפרטורות מומלצות להגשת יין:
מבעבעים – ˚4 - ˚6
לבנים ארומאטיים – ˚8 - ˚10
לבנים כבדים יותר - ˚12 - ˚14
אדומים קלים – ˚16 - ˚18
אדומים עוצמתיים – ˚18 - ˚20
יינות קינוח – ˚6

סדר שתיית יינות בארוחה: מהקל אל הכבד. התחילו ביין לבן מקורר לדגים ולמנות הראשונות, ועברו ליינות אדומים עם התקדמות הארוחה. למנה חריפה שדכו יין לבן חצי יבש.

צלחת סטייק אספרגוס תפוחי אדמה. ShutterStock
שבירת מיתוס: יין אדום לא בהכרח חייב להתלוות עם מנת בשר/ShutterStock

התאמת אוכל ליין: אדום לבשר, לבן לדגים? לא בהכרח. אין כמו ההתנסות האישית ורצוי לשתות את מה שאוהבים. כל הכללים והחוקים לא יעזרו אם אינכם אוהבים את היין. המטרה היא שהאוכל לא יפגע בטעם היין או להיפך, ויש תמיד הרבה יותר מיין מתאים אחד לכל מנה. אם נאמץ לעצמנו כמה קווים מנחים, תגבר ההנאה שלנו מהאוכל, מהיין המלווה אותו ומשניהם יחדיו כהרמוניה נפלאה ומענגת.

בראש וראשונה עלינו לזכור כי הטעמים אינם אמורים להתנגש בחוזקה אחד עם השני ובהחלט לא לשלוט אחד בשני. הטעמים אמורים להשתלב זה בזה בהרמוניה המבוססת על עוצמת האוכל לעומת עוצמת היין. איכות האוכל והיין חייבת להיות דומה וכן, גם אופי היינות ביחס לאופי המאכלים. כיום נוטים לשדך את היין בהתאם לטעם הדומיננטי במנה המוגשת (הרוטב), ולאו דווקא בהתאם למרכיב העיקרי שבה. בהגשת יין ואוכל אפשר להבחין במספר גישות שונות, התאמת אופי היין לאופי האוכל, עד כדי בישול היין באותו יין המוגש לארוחה, יצירת ניגודים בין מרכיבים שונים, גישה הדורשת יותר הבנה ותעוזה, או בחירת טעמים המשלימים זה את זה, כך שהיין ישלים את האוכל והאוכל ידגיש את תכונות היין.

הגישה הקלאסית בה הארוחה בנויה ממספר מנות, מאפשרת התאמה טובה יותר בין היין למנה. בדרך כלל מתחילים מיין עדין בתחילת הארוחה, ממשיכים ביינות בעלי נוכחות חזקה ומסיימים ביין מתקתק המלווה את קינוח הארוחה.

כוס יין נשפכת על שטיח. ShutterStock
יין לבן יסיר כתמי יין אדום שנשפך על השטיח/ShutterStock

ניקוי כתמי יין: יין אדום גורם לנו לעתים לעוגמת נפש כשהוא נשפך על הבגדים או על השטיח. יש הטוענים כי כדי להסיר יין אדום שנשפך על בגד יש להשרות אותו שעה בחלב חם. לעומת זאת, כדי להסיר יין אדום שנשפך על שטיח יש לשפוך עליו יין לבן.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully