וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

השינוי מתחיל בצלחת

26.11.2015 / 17:00

שנים לפני שהטרנד הטבעוני תפס תאוצה, פעלה מסעדה קטנה בגאנה של קהילת הכושים העבריים. סיפורו של מקום שמבקש לגמול את המקומיים מג'אנק ומבקש לחולל שינוי בעזרת תזונה טבעונית וחקלאות אורגנית

צילום מסך

וידיאו: סרט שמספר אודות המסעדה

מסעדת Asasse Pa בגאנה מייצגת את תמצית הקשר ההיסטורי בין קהילות העבריים בארץ ובעולם. המשולש שנוצר באותן קהילות בין אמונה ויהדות, חקלאות אורגנית ותזונה טבעונית מבקש לחולל בשנים הקרובות שינוי במודעות התזונתית והבריאותית של תושבי היבשת השחורה.

נסיך עמנואל בן יהודה, קהילת העבריים בדימונה, נובמבר 2015. ראובן קסטרו
עמנואל בן יהודה. המטרה היא לשפר את התזונה של כולם/ראובן קסטרו

הם לא רוצים ממך כסף. העיקר שתהיה טבעוני

מזג האוויר הסגרירי הצפוי לתושבי החוף הדרומי של גאנה בחודשים הקרובים לא מעיב על מצב רוחו הנמרץ של מנהל המסעדה - בן אור. "העלייה המתמדת בכמות הלקוחות וההזמנות החיצוניות מחייבת אותנו לשיפוץ, הגדלת שטח המטבח, והוספת מקומות הישיבה. לקראת האביב נהיה מוכנים ונוכל להסעיד 80 לקוחות בבת אחת, ולספק אוכל ארוז להזמנות אירועים של מאות אנשים", כך לדבריו. ב-2009 היו במסעדה 20 מקומות ישיבה, היום 60 ועד האביב, לאחר השיפוצים, כבר יהיו 80 מקומות.

הכסף הוא לא העניין כאן, אור מבהיר. ישנה אוכלוסייה מקומית משכילה ומסורתית שהולכת שבי אחר קסמי האוכל המהיר, הג'אנק פוד להגדרתו. את זה חובה לשנות מהיסוד. החל מלימודי החקלאות האורגנית, דרך הימנעות מאכילת בשר אדום ודגים ועד להתרוממות רוחנית. המסעדה ממוקמת מטרים ספורים מקו החוף והיא מוקפת בשמורת מרפא הוליסטית, שבאה לחנך חקלאים לאורגניות, סועדים לטבעוניות ואת כל יתר התיירים ובכלל, לאורח חיים בריא יותר.

Asasse Pa הוקמה ב-1988 בגרסתה הראשונית על ידי כמה מבני הקהילה, כמעין בר מזנון קטן, צמחוני-טבעוני, עם 20 מקומות ישיבה שהציע מבחר מצומצם של מיצי פירות ומאכלים צמחוניים מקומיים. בשנת 2000 היא שודרגה למתכונתה הנוכחית ושילשה את כמות השולחנות והמבחר בתפריט. הטבעונות היא עניין רוחני בסיסי אצל העבריים. היחס לאדמה, לצומח ולאדם אחד הוא - יחס של הערכה ושאיפה לסימביוזה מוחלטת. הם הקדימו את זמנם, וכמו במדינות המערב שבהן צצות חדשות לבקרים מסעדות ירוקות/טבעיות/צמחוניות, כך גם בגאנה, באופן קצת שונה. בגאנה מדובר למעשה ביכולה של הממשלה להגדיל את כלכלתה על ידי פיתוח אפיקי ייצוא חדשים במכירת ירקות ופירות.

מסעדת העבריים בגאנה. באדיבת המסעדה, מערכת וואלה! NEWS
המסעדה בגאנה/מערכת וואלה! NEWS, באדיבת המסעדה

האנליסטים בבורסה של גאנה בטוחים שירקות ופירות שווים זהב

גאנה היא דוגמה יחסית מוצלחת לשלטון דמוקרטי ביבשת, ולכלכלה יציבה. למרות גודלה ומספר התושבים היא נחשבת לאחת הכלכלות המתפתחות והמבטיחות ביבשת - מעצמה חקלאית עם משאבי טבע אדירים.

תחומיי הייצוא הדומיננטיים שלה - אלומיניום, זהב ונפט רחוקים ממיצוי לדעת מומחים למשאבי טבע. תרבות הפנאי מתפתחת ואתה הסועדים. יותר אנשים אוכלים בחוץ, ולא רק בסופ"ש. הצמיחה בענף המסעדנות בגאנה וכלכלות יציבות אחרות באפריקה יצרה אינספור הזדמנויות ליזמים בתחום המזון המהיר ועל פי נתוני אתר Trade Map, אנשי העוף המטוגן, ההמבורגרים ושאר רשתות המזון יגדלו בארבע השנים הקרובות בכ-4 מיליארד דולר - בכל שנה.

הממשלה בגאנה לא עוצמת עיניה מול המתרחש ופועלת באופן ישיר לעידוד אכילה בריאה יותר וחשוב מכך, לייצוא מוגבר של פירות וירקות למדינות השכנות. ב-2009 המדינה ייצאה יותר מ-11 אלף טונות של ירקות ופירות וב-2014 - 42 אלף טונות. ההכנסה השנתית מייצוא ירקות ופירות מסתכמת אמנם ב-3 מיליון דולר השנה, אך צפוייה לגדול ל-25 מיליון כבר בשנים הקרובות על פי נתוני TM. נסיך עמנואל בן יהודה, מנהל פרוייקטים בין לאומיים בקהילת העבריים בדימונה ומי שהיה חלק מצוות הקמת המסעדה לפני 15 שנה טוען כי המטרה המוצהרת הייתה קודם כל לשפר את איכות החיים של כלל התושבים באזור, ולא רק למען הגדלת ההכנסות של העבריים בדימונה וגאנה.

מסעדת העבריים בגאנה. באדיבת המסעדה, מערכת וואלה! NEWS
מנה במסעדת העבריים בגאנה. מגדלים את האוכל/מערכת וואלה! NEWS, באדיבת המסעדה

פקעת אכילה וקבבוני דגנים במקום המבורגר

בן אור הגיע לגאנה ב-2009 מאטלנטה ולפני כן ניהל שתי מסעדות צמחוניות באזור נורת' איילנד. הוא נקרא לדגל בעיקר בשל מומחיותו במיצוי חומרי גלם צמחוניים וטבעוניים. "מבחינת הלקוחות, זו מסעדה שנחשבת מסורתית, בעיירה מסורתית נוצרית איכותית עם בתי ספר ואוניברסיטה. תפקידנו להגדיל את המודעות לאכילה בריאה מבלי לשבור את המסורות הקולינריות המקומיות. אנשים פה לא כל כך פתוחים לשינויים", הוא אומר.

"ישנה קהילת דייגים רצינית מסביבנו ולכן רוב התבשילים המסורתיים הם מבוססי דגים. אנחנו מגישים מול זה וריאציות של שימושים באצה במטרה להתקרב לחיך המקומי - טעם בסיסי". הנהירה למזון מהיר היא סכנה בריאותית מבחינת אור. "זו עיר שהייתה ועודנה למעשה, מלאה בגארבג' פוד ויש המון חולי שלתפיסתי קשור בתזונה. מחלות לב בעיקר. אנחנו גם בונים דיאטות מיוחדות ללקוחות שלנו ולא מסתפקים בהגשת הארוחה". באי המסעדה, ללא קשר למוצאם הדתי-עדתי יתקבלו בברכת "ברוך הבא" בעברית. בפניהם עומד תפריט טבעוני פשוט למראה, אך מלא בחוכמה. קציצות יאם לדוגמא (פקעת אכילה בטעם שמזכיר תפו"א) ואורז עם ירקות קצוצים ורוטב עגבניות , מרק palm nut מסורתי עם מתכון הכנה שכולל בשר ודגי מקרל מוחלף בטופו וציר אצות. שיפודים של קבב טופו או קבבוני תערובת דגנים, להראות למקומיים שזה תחליף ראוי לדגים או בשר.

פעילותה של הקהילה בגאנה, המונה כיום כ-300 חברים, החלה בתחילת שנות ה-70 עם בנייתם של מוסדות חינוך ונציגות קבועה של מומחים לפיתוח חקלאות אורגנית. העבריים אינם מנתקים בין יחסו של אדם לחברו ובין יחסו של אדם לאדמה עליה דורך ושממנה הוא ניזון. וכך ברבות השנים, נוספו מאות דונמים של שדות גידול וקשרים בין יבשתיים הדוקים בין גרעיני גאנה, ישראל וארה"ב. "התחלנו ב-30 דונם של שדה גידול לדוגמה והיום אנחנו על 240 דונם של מרכז הכשרות ואימון על כרוב, אננס, בננה, קלמנטינות ועשבי תיבול אחרים", מספר עמנואל. "אנחנו רוצים להפיץ את הידע בבניית מערכות חקלאות אורגנית בכל יבשת אפריקה ולא רק בגאנה. מרמת הצנרת, המטפים, בתי החממות וסוגי הזרעים והמדשנים".

האוכלוסייה העסקית המקומית מגלה כי ישנם יתרונות רבים לגישה האורגנית על פני הסטנדרטית, טוען עמנואל. "בפירות ובירקות אורגניים יש 40% יותר ויטמינים, יכולת לתמחר את התוצרת ב15%-40% יותר בהשוואה לגידולים רגילים ובעיקר שקט פוליטי - כי בסופו של דבר גורמי הממשל רוצים להבטיח לתושבים רמה גבוהה יותר של תזונה. אנחנו שותפים לחזון העצמת החקלאות המקומית בגאנה כבר מ-2006. הקהילה מדימונה יצרה כבר אז שיתופי פעולה מגוונים עם משרדי החקלאות והבריאות של גאנה. לימדנו אותם איך למנוע מחלות דרך תזונה נכונה ועד כה הגיעו לדימונה למעלה מ-200 נציגי ממשל מקצועיים מגאנה למטרות למידה". מדובר, כאמור, בסיפור הצלחה. לא רחוק מ-Asasse Pa הקימו העבריים מפעל לייצור חלב סויה, טופו, גלידות, ולחמים מחיטה מלאה והם מחזיקים בחוזי הפצה עם שש רשתות שיווק מקומיות.

מסעדת העבריים בגאנה. באדיבת המסעדה, מערכת וואלה! NEWS
שגרירי הטרנד הטבעוני. מנה במסעדה בגאנה/מערכת וואלה! NEWS, באדיבת המסעדה

העבריים נסוגים לקווי 67'

חומת הסודיות שעטפה את קהילת העבריים בישראל כמעט והתמוטטה לחלוטין. יחד אתה, ככל הנראה, נעלמו גם שרידי הגזענות והחשדנות המתנשאת. החשכה אחזה בכל, מרגע עלייתם של חלוצי הקהילה ארצה מליבריה בשנת 1967. "מה עושים עם הכושים העבריים בארץ?" שאלה אז כותרת עיתון 'דבר' ללא הרף. שרים בממשלה, עיתונאים בכירים, רבנים, תושבי הערים דימונה וערד- היו כעדר מסית ופוגע. איומים בגירוש ושלילת אזרחות, האשמות באונס ופשעים שלא תורגמו מעולם לכתבי אישום, אלימות מילולית על שלל גווניה - קופים, מסריחים ושאר אוצרות לשון היו נופי שמע לחלק מילדי הקהילה ביישובי הנגב השונים שבהם נקלטו.

בחודשים הקרובים תונח אבן הפינה לשכונת העבריים החדשה בדימונה. 289 יחידות דיור חדשות. שכונה בעלת אופי בנייה ירוק ושטחי גידול, על בסיס צרכי החקלאות האורגנית. קהילת העבריים המחולקת בין ישראל (בעיקר בדרום) לארה"ב (בעיקר שיקגו) וגאנה, ניהלה לאורח השנים אורח חיים סגור, פוליגמי, יהודי וטבעוני. בשנים האחרונות התגבר תהליך האינטגרציה שלה בחברה הישראלית והוא כולל קבלת תעודת זהות כחולה, שירות צבאי, מעורבות קהילתית, השכלה אקדמית – ושבירת המסגרת הפוליגמית בקרב בני הדור הצעיר. מעבר לים - הם שגרירי הטרנד הטבעוני הטובים ביותר שיכלה המדינה לאחל לעצמה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully