לגזור ולשמור: טיפים לצום קל ונכון

איך להכין את הגוף בשעות שלפני הצום? מה מומלץ לאכול בארוחה מפסקת? אילו מזונות יגבירו את תחושת הצמא? על מה מומלץ לוותר? ומה הדרך הטובה ביותר לשבור את הצום? טיפים ששווה לגזור ולשמור לצום קל

מערכת וואלה! אוכל
מרק אנטרייה מרוקאי ליום כיפור - למתכון הקליקו על התמונה (צילום: מערכת וואלה!, שירן כהן שי)

הגוף שלנו צורך מזון ונוזלים על מנת להתקיים. העבודה שלנו בוואלה! אוכל ביומיום היא לגרום לכם להזין אותו בצורה הטובה והטעימה ביותר. אבל מה קורה כשצריך לצום? אמנם מדובר רק ב-24 שעות ובכל זאת כשמונעים מהגוף במהלך הצום את המאגרים שלו, הוא עובר תהליכים העלולים לגרום לכאבי ראש, סחרחורות וחולשה, בעיקר למי שאינו רגיל בכך.

אל דאגה, לא נזנח אתכם גם ברגעים שצריך להפסיק לאכול (ומי כמונו יודע עד כמה זה קשה). אם תקפידו על כמה כללים פשוטים לפני תחילת הצום, במהלכו ובסופו, אנחנו מבטיחים שתוכלו להעביר את צום יום כיפור בקלות.

זמני כניסת ויציאת הצום - יום כיפור 2021

עוד באותו נושא

צמים על בטן מרופדת: מתכונים לארוחה מפסקת

לכתבה המלאה

לפני הצום:

שתו הרבה מים: זו לא חוכמה לשתות בקבוק של ליטר וחצי מים דקה לפני כניסת הצום. הכינו לכם במקרר מבעוד מועד בקבוק מים בלעדי שלכם ודאגו לשתות את כולו בעקביות במהלך היום לפני הצום. ניתן להוסיף לבקבוק קוביות אננס, פרוסות לימון או גבעולי נענע בכדי להגביר את החשק לשתות.

וותרו על הקפאין: ביום של ערב החג המנעו משתיית קפאין (להזכירכם - קולה נכללת בהגדרה).

פחות מתובל: אנחנו אוהבים את החיים ואת האוכל שלנו עם טעם מלוח, חריף ומתוק, אבל שימו לב כי תבלינים וסוכר עלולים לגרום לצמא ולכן מומלץ להימנע מהם בשעות של לפני הצום.

הזינו את הגוף בסוכרים ופחמימות מורכבות: מומלץ במהלך היום ובסמיכות לצום לאכול ענבים, תמרים וצימוקים שיעזרו למלא את מחסני הסוכר הזמין בגוף. כמו כן מומלץ על אכילה של פחמימות מורכבות כמו לחם, קרקרים, אורז, ופסטה במנות קטנות במהלך היום כולו עד לצום.

אכלו פחמימות מורכבות. מג'דרה אורז, עדשים וירוקים - למתכון הליקו על התמונה (צילום: נמרוד סונדרס)

ארוחה מפסקת:

אל תעמיסו: מומלץ לא להגזים בארוחה המפסקת. באותו הרגע זה אולי מרגיש לנו חכם לאגור יותר, אך בפועל זה רק מכביד על הגוף. פעולת העיכול "מבזבזת" נוזלים שהיינו מעדיפים לשמור להמשך הצום.

כל אבות המזון: להארכת תחושת השובע בגוף יש לשלב בין מרכיבי מזון שונים - ירקות, חלבונים ופחמימות. השילוב יאפשר להאריך את שהות המזון במערכת העיכול.

חלבונים קלים לעיכול: לדברי יניב פחימה, בעלים של רשת 'נתח קצבים', "מומלץ במהלך היום ובסעודה המפסקת להזין את הגוף בחלבונים רזים כמו עוף, הודו ודגים. בסעודה המפסקת עדיף להמנע מבשר בקר שמתעכל לאט יותר וגורם לכבדות וגירוי שמתרגם לרעב. כן ניתן לשלב נתחי בקר רזים כמו כתף מרכזי ופילה מדומה, התורמים לתחושת השובע".

למתכונים מומלצים לארוחה מפסקת לצום יום כיפור

חלבונים קלים לעיכול. עוף ברכז רימונים עם תאנים - למתכון הקליקו על התמונה (צילום: אלון מסיקה)

במהלך הצום:

זה הזמן לנוח: נכון, הכבישים והרחובות הריקים עושים חשק להתחיל לצעוד, אבל אם אתם צמים זה לא הזמן. המנעו ממאמץ ככל האפשר, עדיף להימצא בסביבה מוצלת ולאפשר לגוף להיות נינוח ורגוע.

ריח מרגיע: לדיכוי הרעב מומלץ להריח במהלך הצום קינמון, ציפורן, הל או טבק להרחה כמו של הגבאי בבית הכנסת.

רייבה, טישפישטי וריפעת. עוגיות מסורתיות לשבירת הצום - למתכונים הקליקו על התמונה (צילום: דרור עינב)

בצאת הצום:

לא לדחוף: אל דאגה, יש מספיק אוכל לכולם, ובכדי לפתוח את הצום בדרך הבריאה נהיה עדינים.

נוזלים תחילה: קודם נחזיר לגוף שלנו נוזלים בצורה מבוקרת. אפשר מים ומומלץ משקה ממותק מעט כמו חליטת צמחים או לימונדה ביתית מתוקה.

מזון: נכון, בצום חלמתם על גלגל שווארמה מסתובב וטריפל המבורגר עם קילו צ'יפס לצידו אבל זו לא הדרך הנכונה לפתוח את הצום, שמרו את הפנטזיות עוד קצת בלב. התחילו את שבירת הצום במזון קל כמו עוגיות (רייבה, טישפישטי או ריפעת בניחוח אניס) או לחם מתוק לצד המשקה כמו לחם הבולו.

ארוחה קלה: לאחר כשעה אפשר לאכול ארוחה קלה ולא מכבידה כמו מרק וכך ניתן לגוף להתאושש. בעדה התימנית למשל מגישים מרק זום לצד לחוח, אצל המרוקאים מרק אינטרייה עם אטריות ואצל השומרונים - מרק מג'דרה מהיר.

וישיהיה צום קל!

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully