וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

שואפים לגובה - איך דואגים שהעוגה לא תיפול?

בשיתוף השף הלבן

עודכן לאחרונה: 11.12.2022 / 12:55

אתם בוחרים בחומרי הגלם הטובים ביותר, בוחשים במרץ ואפילו מפרידים חלבונים מחלמונים, אך לא משנה כמה אתם מתאמצים - יש עוגות, כך נראה, שנידונו לצנוח באפייה. איך מונעים מזה לקרות וכיצד דואגים שתתקבל עוגה גבוהה, תמירה, תפוחה ויפה? הנה כל הטיפים בדרך להצלחה

עוגה. pexels,
עוגה/pexels

באפיית עוגות ובאפייה בכלל, חובה לעקוב אחר המתכון וליישם את כל שלביו באדיקות. המתכון דורש כוס חלב ו-3/4 כוס קמח? יישמו זאת במידת הדיוק המרבית, לא כפית יותר ולא כפית פחות. כדי להצליח להקפיד על כך ולא לשער בערך מה הכמויות התואמות את המתכון, השתמשו ביחידות מידה אוניברסליות - כוסות מדידה, כפיות מדידה, משקל מטבח ביתי וכדומה.

מדוע זה חשוב? כיוון שעוגה יבשה מדי או לחה מדי לא תתפח כמו שצריך, והתוצאה תהיה עוגה פחוסה.

בדקו את חומר התפיחה

חומר התפיחה בו אתם משתמשים (סודה לשתייה, אבקת אפייה, שמרים וכדומה) חיוני לפעולת התפיחה של העוגה. בלעדיו, העוגה שלכם נידונה לכישלון. וודאו שאתם משתמשים במידה המדויקת של חומר התפיחה, ואל תתפתו (ואנחנו יודעים, זה מפתה) להוסיף קצת יותר ממנו במחשבה שכך העוגה תהיה גבוהה ותפוחה יותר. למעשה, התוצאה עלולה להיות הפוכה - יותר מדי חומר תפיחה עשוי להחליש את מבנה העוגה ולגרום להשטחתה.

בנוסף, אם אתם נוכחים לגלות שלאחרונה המאפים שלכם פשוט לא מצליחים, כדאי לבדוק את תאריך התפוגה של חומר התפיחה ואפילו לנסות אותו לפני השימוש. אם אתם רוצים לוודא שהשמרים שלכם תקינים, למשל, ערבבו כמויות קטנות של מים חמימים, קמח, שמרים ומעט סוכר והשהו את התערובת למשך עשר דקות. בראש התערובת החלו לצוץ בועות? זה סימן שהשמרים עובדים במרץ כדי לייצר לכם מנות נפלאות. אין בועות? זה סימן שהשמרים לא תקינים וכדאי להחליפם.

ביצים וחמאה בטמפרטורת החדר

בין אם אתם מכינים עוגת שוקולד מושחתת או עוגת מייפל מתוקה, סביר להניח שתמצאו הוראה להקציף את הביצים והחמאה, אם הן מופיעות במתכון. הקצפה נכונה היא ללא ספק הסוד למאפה תפוח ואוורירי, אך עם זאת, הימנעו מלהשתמש בחמאה קרה ובביצים מהמקרר, אלא המתינו שיגיעו לטמפרטורת החדר. מדוע זה חשוב? כשתערובת הביצה קרה, היא עשויה שלא להתאחד כראוי עם יתר התערובת ולהשאיר "כיסי אוויר" שעלולים לגרום לכך שהעוגה תצנח. כשהחמאה קרה מדי, יהיה קשה לאחד אותה עם יתר המרכיבים. מאידך, לא כדאי להמיס את החמאה בטרם השימוש. על אף שזה נשמע הגיוני, חמאה מומסת לא מייצרת את המרקם הנכון לתערובת.

הימנעו מערבוב יתר

מלאכת הערבוב היא ללא ספק חלק חיוני בהכנת בלילת העוגה, ובזכותה כל המרכיבים מתאחדים ונוצרות בועות אוויר זעירות הנחוצות לתפיחת העוגה - אך מה קורה כשמערבבים יותר מדי?
ערבוב יתר עשוי לפוצץ את בועות האוויר הנחוצות ובלעדיהן העוגה עשויה שלא לתפוח כראוי. לחילופין, הבועות עשויות להיהרס במהלך האפייה וכך מרכז העוגה עלול להישאר רך מדי או שטוח.

מה כדאי לעשות? קודם כל, לזכור כי בלילת העוגה לא חייבת להיות אחידה לגמרי. אמנם רצוי לערבב בעדינות גושי תערובת גדולים, אך עשו זאת בעדינות ובאיטיות, עד שהבלילה תהיה חלקה כמשי.

תמיד חממו את התנור מראש

לא מעט אנשים חושבים שאפשר לדלג בקלילות על חימום מוקדם של התנור, אך זהו אחד המפתחות העיקריים להצלחה. למעשה, התגובה הכימית שהופכת את הבלילה לעוגה מתחילה עוד לפני שהעוגה נכנסת לתנור, ולכן מומלץ שהעוגה לא תשתהה יותר מ-20 דקות מקסימום לפני תחילת האפייה. כדי לא לשכוח לעשות זאת, מומלץ להפעיל את התנור לפני שמתחילים בהכנת בלילת העוגה.

אפייה בטמפרטורה הנכונה

גם אם נדמה לכם שכיוונתם את מד הטמפרטורה במדויק לטמפרטורה הרצויה לאפייה, יכול להיות שהתנור שלכם "משקר" - וכך העוגה צונחת כי התנור לא חם דיו, או נאפית באופן שאינו משביע רצון כי הוא חם מדי. לא מעט תנורים מכריזים כי הגיעו לטמפרטורה מסוימת על אף שבפועל הם די רחוקים ממנה, ולכן כדאי להיעזר במד חום חיצוני שימדוד את הטמפרטורה בתנור ויספר לכם באופן מהימן יותר האם התנור חם דיו או שיש להמתין, או להעלות את הטמפרטורה בתנור.

בשיתוף השף הלבן
  • עוד באותו נושא:
  • עוגה

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully