וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בטיגון או בבישול: שמן זה לא רק שמן

בשיתוף שמן עץ הזית

21.3.2023 / 6:00

שמן צמחי הוא חלק בלתי נפרד מהמטבח הביתי - אם זה בטיגון, בישול או אפייה. איך בוחרים את השמן האיכותי ביותר, למה חשוב לשים לב לאריזה ולא רק למה שיש בה וגם טיפים חשובים

שמן זית עץ הזית. נמרוד סונדרס, סטייליסטית ומתכונאית: אורלי פלאי בורנשטיין,
לשמן מועשר בתוספים יש סיכוי נמוך עוד יותר להישרף במהלך הטיגון/נמרוד סונדרס, סטייליסטית ומתכונאית: אורלי פלאי בורנשטיין

שמן צמחי הוא חלק בלתי נפרד מחיי היום יום של כולנו במטבח - הוא משמש אותנו במגוון מתכונים, החל מבישול, דרך טיגון רדוד או עמוק, תיבול סלטים ורטבים ועד אפייה של מאפים מלוחים ומתוקים. לפני שאנחנו בוחרים את השמן שאנחנו משתמשים בו להכנת מאכלים שונים, כדאי שנשים לב לכמה פרטים חשובים.

איזה שמן לבחור?

בשוק קיים מבחר שמנים צמחיים, הבולטים והנפוצים מביניהם הם שמן חמניות ושמן קנולה. שמן חמניות מופק מזרעי חמנייה, צבעו צהבהב צלול וטעמו עדין, כך שהוא לא משפיע ולא משתלט על טעמיה של המנה שאותה אנו מכינים. שמן קנולה, המופק מזרעי צמח הלפתית, הוא שמן בעל טעם נייטרלי, שמתאים לכל השימושים. לשניהם טמפרטורת שריפה גבוהה במיוחד, כך שיש סיכוי נמוך יותר שהשמן יישרף במטבח ביתי רגיל. כפי שתראו בהמשך, לשמן מועשר בתוספים יש סיכוי נמוך עוד יותר להישרף במהלך הטיגון.

מסתכלים על האריזה ולא רק על מה שבתוכה

לפני שלוקחים את השמן מהמדף, כדאי להסתכל על הבקבוק בו הוא ארוז. כדאי לבחור בבקבוק בעל פקק חזק, נוח לאחיזה ועמיד, שלא נמעך ומתקפל בקלות והסיכוי שיישמט בזמן השימוש או האחסון, קטן משמעותית. כך ייחסכו מכם תקלות לא נעימות בזמן הבישול, כי ידוע שעל שמן שנשפך כן בוכים.. אם אתם כבר מסתכלים על האריזה, בדקו שהמותג שאתם בוחרים הוא מותג ידוע, וותיק ואמין, כזה שאתם בטוחים שלא ישווק שמן מזויף או באיכות ירודה.

שמן עשיר - שמן הוא לא רק שמן

כאשר בוחרים שמן, כדאי מאד לבחור בשמן שמכיל גם תוספים איכותיים, שנועדו הן להשביח את טיב השמן והן לשפר את העמידות שלו בטיגון, אפייה, בישול וגם במהלך האחסון. שמנים מועשרים הם כאלה שהועשרו בתוספים, שמטרתם לשפר את איכות השמן ולעכב את תהליך ההתחמצנות שלו. מדובר במעכבי חמצון טבעיים, בויטמין E - שגם הוא משביח את עמידות השמן, ובחומצת שומן אומגה 3 (חומצה אלפא-לינולנית). אומגה 3 חיונית במיוחד, מכיוון שהגוף לא מסוגל לייצר אותה בעצמו. היא שומרת על גמישות נכונה של קרומי התאים בגוף הנדרשת לפעילותם התקינה. מחקרים הראו כי היא גם יעילה בהפחתת זיהומים ודלקתיות וכן מסייעת בהפחתת הורמוני סטרס.

אישה שופכת שמן למחבת. ShutterStock
כאשר בוחרים שמן, כדאי מאד לבחור בשמן שמכיל גם תוספים איכותיים/ShutterStock

ועכשיו למטבח: 5 טיפים חשובים לשימוש בשמן צמחי

איך מאחסנים? כדי לשמור על איכותו של השמן, מומלץ לאחסון אותו במקום קריר וחשוך.

שמן לא ממחזרים! גם אם השתמשתם בכמות גדולה לטיגון עמוק, מוטב להחליף את השמן בשמן חדש.

איך זורקים שמן? בשום אופן לא שופכים אותו לכיור, מכיוון שהוא עלול לגרום לנזק לצנרת. מעבירים בזהירות לשקית, קושרים ומניחים בפח.

עדיף לטגן בשמן עמוק - שמן עמוק בטמפרטורה נכונה ייספג פחות במזון מאשר בטיגון בשמן רדוד.

שומרים על נייטרליות במנות קלאסיות מרחבי העולם, החל מהמזרח הרחוק ועד צפון אפריקה וגם באפיית עוגות ובצקים שונים, נהוג להשתמש בשמן צמחי בעל טעם נייטרלי, על מנת שלא ישתלט על טעמי המנה וכדי לשמור על הטעמים המקוריים שלה.

לטיפים נוספים בקרו באתר עץ הזית

בשיתוף שמן עץ הזית
  • עוד באותו נושא:
  • שמן

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully