וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

העמותה שמאכילה 2,000 ניצולי שואה מדי יום זקוקה לעזרתכם

בשיתוף עמותת "לחיות בכבוד"

עודכן לאחרונה: 18.4.2023 / 10:20

מנדי קרלנשטיין עומד מאחורי פעילות המטבח של עמותת "לחיות בכבוד", שמוציאה בכל יום כ-2,000 ארוחות ארוזות עבור קשישים וניצולי שואה: "אנחנו רוצים להאכיל עוד הרבה קשישים וניצולי שואה. כל תרומה בכל סכום תאפשר לעוד קשיש לא להיות רעב"

מנדי קרלנשטיין, האיש שעומד מאחורי פעילות המטבח של עמותת "לחיות בכבוד". יח"צ,
מנדי קרלנשטיין, האיש שעומד מאחורי פעילות המטבח של עמותת "לחיות בכבוד"/יח"צ

במציאות שבה יש 30,000 ניצולי שואה שחיים מתחת לקו העוני ועוד אלפי קשישים הנמצאים באותו המצב, האוכל שמספקת להם עמותת "לחיות בכבוד" מהווה קרש הצלה שמוריד מהם את הדאגה לדבר הבסיסי ביותר שיש לבן אדם, אוכל. לקראת ערב יום השואה העמותה יצאה במבצע - להתרים עוד כמיליון ארוחות לכ-3,000 קשישים וניצולי שואה נוספים, שיזכו לארוחה חמה בכל יום בשנה הקרובה.

להצלת ניצולי שואה נוספים לחצו כאן>>>

מנדי קרלנשטיין הוא האיש שעומד מאחורי פעילות המטבח של עמותת "לחיות בכבוד", שמוציאה בכל יום כ-2,000 ארוחות עבור קשישים וניצולי שואה ברחבי הארץ. בחישוב גס, מדובר בכ-12,000 עד 14,000 ארוחות בכל שבוע. איך מבשלים כמויות כאלו? כמה תרומות צריך בשביל שלא יחסרו מנות במהלך הפעילות? מדובר על שאלות הרות גורל שיקבעו האם ניצול שואה או קשיש שחי מתחת לקו העוני יהיה שבע - או יישאר רעב.

מנדי קרלנשטיין, האיש שעומד מאחורי פעילות המטבח של עמותת "לחיות בכבוד". יח"צ,
מנדי קרלנשטיין, האיש שעומד מאחורי פעילות המטבח של עמותת "לחיות בכבוד"/יח"צ

לפני 30 שנה במטבח קטן וביתי

פעילות העמותה "לחיות בכבוד" החלה לפני 30 שנים במטבח ביתי קטן אצל אמו ואביו של מנדי, אשר כיום מנהל את פעילות המטבח. "זה התחיל כמשהו קטן עבור הקהילה והלך והתעצם", ציין מנדי.

כיום, לאחר שהתנדב במשך ארבע שנים במטבח של העמותה, הוא מנהל את כל הפעילות שלו.
"התפקיד של ניהול המטבח פשוט תפור בדיוק למידותיי. היום הפעילות עוברת דרך הטלפון שלי, הידיים שלי ויש לי זכות גדולה לקחת חלק משמעותי בפעילות העמותה".

מפעל המספק 2,000 ארוחות חמות

המטבח של עמותת "לחיות בכבוד" עובד לאורך כל השבוע מהבוקר עד הערב. הם לא נחים, על מנת שיוכלו לספק לקשישים וניצולי השואה את האוכל החם לו הם מייחלים.

"יש לנו כ-30 קווי חלוקה המתחילים ביהוד והוד השרון ומגיעים דרומה עד באר שבע. בכל עיר יש 1-2 נקודות חלוקה והקשישים יודעים שהם יכולים להגיע ולקחת לעצמם אוכל חם וטרי".

האם הקשישים מסוגלים להגיע אליכם?

"יש הרבה קשישים שלא מסוגלים להגיע לנקודות החלוקה. מי שלא יכול להגיע, אנו שולחים אליו את האוכל באמצעות המתנדבים שלנו שעושים בכל יום עבודת קודש".

לתרומת אוכל חם לקשיש >>>

הבחירה הקשה בין תרופות לאוכל

קשישים וניצולי שואה במדינת ישראל מתמודדים עם קשיים רבים. עליהם לכלכל את עצמם תחת יוקר המחיה מקצבת זקנה של 1,680 ש"ח בלבד, שאמורה להספיק לדיור הולם, תרופות ואוכל. רבים מהם נאלצים לבחור בין תרופות לאוכל, כאשר התשובה היא די ברורה, האוכל הופך להיות מותרות.

קשישים רבים מוצאים עצמם בבדידות גדולה והמון קשיים המאפיינים את הגיל. בין הקשיים הכי גדולים נמצאת חוסר היכולת לעמוד על הרגליים ולבשל לעצמם ארוחה חמה.

עמותת לחיות בכבוד. יח"צ,
עמותת לחיות בכבוד/יח"צ

"קשישים שלא מסוגלים לבשל לעצמם זוכים לארוחה חמה"

המטבח של עמותת "לחיות בכבוד" בא לענות על הצרכים של הקשישים. במטבח זה שמים דגש על הכנת ארוחות חמות מידי יום, המספקות אוכל מזין ומסייעות לקשישים להימנע מלנסות לעמוד על הרגליים ולבשל לעצמם.

מנדי מסביר: "הרעיון שלנו הגיע מתוך צורך ובעיה שהרבה קשישים מתמודדים איתה. הקשישים לא יכולים לעמוד ולבשל לעצמם אוכל טרי בכל יום והאוכל המבושל שהם מקבלים מאיתנו, עונה להם בדיוק על מה שהם צריכים".

הפגת הבדידות

פעילות העמותה העיקרית היא מתן האוכל החם לקשישים, אך במפגש הזה בין מתנדבים לקשישים נוצר קשר מאוד מיוחד אשר מפיג את הבדידות הנוראית שהם חיים בה. העמותה והאנשים המייצגים אותה, מהווים עבור הקשישים קהילה תומכת שדואגת להם ולא רק לאוכל.

מנדי מספר: "אפשר לומר שהאוכל הוא עוד סיבה להגיע אליהם הביתה, לשבת איתם, לשאול אם הם בסדר או צריכים משהו. פעמים רבות המתנדבים מגיעים אל הקשישים, רואים שצריך להחליף נורה, רואים שצריך לסייד את הבית או שהם צריכים משהו אחר והם או אנחנו כבר דואגים לזה".

"מה שחשוב מעבר לאוכל זו האכפתיות, שהם יודעים שהם חלק מקהילה ושהם לא לבד, יש מי שחושב עליהם ודואג להם".

"לכל תרומה יש משמעות"

"לחיות בכבוד" פועלת באמצעות מתנדבים ותרומות. חלק מהתרומות מגיעות מיהודים טובים בחו"ל וחלקן מאנשים טובים בארץ שרוצים לסייע. בדרך הזו הם מצליחים להאכיל אלפי קשישים בכל יום. לכל תרומה יש משמעות וגם התרומה הקטנה ביותר מסייעת למערך הגדול שמנהל המטבח.

בתקופת הקורונה פעילות העמותה גדלה מאוד והכמויות הוכפלו ואפילו שולשו. העמותה הייתה חייבת להיערך לכך מבחינה לוגיסטית ולגייס יותר מתנדבים וכמה שיותר תרומות על מנת לעמוד בכמויות.
"אנחנו משתדלים שלא יהיו חוסרים. אנו פועלים חזק מאוד כדי להשיג תרומות כדי שלא יחסר. הכל כאן מכספי תרומות של אנשים טובים שראו אותנו ברשתות החברתיות והחליטו לתת, הכל בהתנדבות ואנו עושים הכל על מנת להוציא מנות הכוללות בשר, ירק ופחמימות", ציין מנדי.

התרומה שלך תסייע לבשל יותר ארוחות ליותר קשישים >>>

אוכל מזין לנשמה

"האוכל שמבשלים במטבח העמותה הוא אוכל מאוד טעים ומאוד מגוון", ציין מנדי והסביר כי יש מנת בשר, שמשתנה מעת לעת, פחמימה וירק. כל אלו נכנסים לתוך חמגשית ומהווים את ארוחת הצהריים של אלפי קשישים בכל יום.

הקשישים שנמצאים בקשר עם העמותה, מקבלים כל יומיים שקית הכוללת שתי חמגשיות, מרק, לחם ועוד מוצרים המגיעים גם הם בתרומה.

"המתנדבים יוצאים אל הקשישים עם שקית שיש בה שתי חמגשיות עם אוכל מבושל, מרק, לחם וכל מיני תוספות. אנו מקבלים המון תרומות של דברי מאכל נוספים ואני דואג שבכל שקית יכניסו גם הפתעות כאלו", הפתיע מנדי.

גם אנחנו נהיה קשישים

המתנדבים בעמותה, הם אלו שנמצאים בשטח והם חשים, מרגישים ורואים בפועל את הקשיים היומיומיים שאיתם מתמודדים הקשישים וניצולי השואה. המחזה לפעמים עשוי להיות קשה וכואב, לנוכח המקרר הריק או הבית שלא נגעה בו יד לניקיון כבר זמן רב. עם זאת, החיוך של הקשישים והסיפורים שלהם, יוצרים קשר עמוק. הם מחכים שהמתנדבים יבואו ויהיה להם עם מי לשבת לדבר.
"העבודה נתנה לי דרייב לחזור אחרי פציעה"

זו החוויה של מנדי: "העבודה הזו בשבילי היא הסיבה לקום בבוקר. בשנה שעברה, יצאתי לחופשת פסח, הייתי בטיול ונפצעתי באופן קשה. הייתי בשיקום ארוך של מספר חודשים והעבודה הזו נתנה לי דרייב לחזור לעניינים, כי הקשישים מתקשרים ושואלים מה שלומך? זה מרגש, אנשים צריכים אותי בחוץ, אני לא יכול לוותר"

"בשבילי העבודה הזו היא יותר מעבודה, היא חלק בלתי נפרד מהחיים שלי. זה התחיל במטבח של ההורים שלי, סוג של גדלתי לתוך זה, זו לא איזו עבודה שאני מגיע, מחתים כרטיס והולך הביתה, זה כל כולי ומתאים למידותיי בול".

"אני מזמין כל מי שרוצה לבוא ולקחת חלק בפעילות שלנו. אפשר להגיע להתנדב אצלנו ואפשר גם לסייע בתרומות. כל תרומה מתקבלת בברכה וכל תרומה חשובה על מנת שנוכל להמשיך לספק מנות לאנשים היקרים הללו".

התרומה שלך היא מצווה גדולה עבור אלפי קשישים. ביחד נגיע למיליון ארוחות ל-3,000 ניצולי שואה לשנה שלמה >>>

בשיתוף עמותת "לחיות בכבוד"

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully