וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

שמן ושמועות: 10 מיתוסים על שמן שהגיע הזמן לנפץ

בשיתוף שמן עץ הזית

עודכן לאחרונה: 18.5.2023 / 15:05

"אסור לטגן בשמן זית", "שמן קנולה לא בטוח לשימוש", "שמן זית שלא מתגבש במקרר הוא לא שמן איכותי" - עם השנים התפתחו לא מעט שמועות ומיתוסים סביב השימוש בשמנים. זה הרגע לנפץ אותם

קונפי עוף ובצלים, אורלי פלאי ברונשטיין. נמרוד סונדרס, מערכת וואלה
שמן זית מושלם לטיגון איכותי מכיוון שאינו נשרף במטבח הביתי/מערכת וואלה, נמרוד סונדרס

ככל ששמנים מסוגים שונים הפכו למוצרים זמינים ונפוצים במטבחים הביתיים, כך צמחו סביבם שמועות, אגדות אורבניות ומיתוסים, שבינם לבין המציאות אין ממש קשר. הכתבה הבאה תעזור לכם להוציא את המיתוסים האלה מהראש ומהמטבח, כדי שלא יגבילו אתכם במגוון השימושים הטובים והמוצלחים בשמן מסוגים שונים, בבישול, בטיגון ובאפייה.

1. אסור לטגן בשמן זית - שמן זית דווקא נחשב לאחד השמנים המוצלחים לטיגון. במטבח ביתי כמעט ואין דרך להגיע לטמפרטורת השריפה שלו, ככה שלשמועות שהוא נשרף בקלות והופך למר ולא טעים, אין כל ביסוס. ההפך הוא הנכון, מכיוון שבחימום הארומות של שמן הזית נפתחות ומתחזקות.

2. לא מומלץ להשתמש בשמן זית כי הוא מאד דומיננטי - אין שום בעיה להשתמש בשמן זית לטיגון, בישול ואפייה, הכל שאלה של טעם. אם אתם מעדיפים להשתמש בשמן ניטרלי יותר, אפשר לבחור בשמן זית בטעם מעודן.

3. שמן זית הוא שמן מר - לאו דווקא. ישנם סוגים שונים של שמני זית, חלקם עדינים יותר ולחלקם מרירות וחריפות גבוהות יותר, שנגרמים בין היתר מתכולה גבוהה יותר של נוגדי חמצון, זן הזיתים, מועד המסיק ועוד. רצוי להחזיק במזווה כמה סוגים של שמן זית, שתוכלו לבחור ביניהם בהתאם לטעם האישי ולסוג השימוש.

4. שמן זית איכותי מתגבש במקרר - לאו דווקא. ישנו מיתוס שהדרך הביתית לבדוק את איכותו של שמן זית היא להכניס אותו למקרר ולבדוק אם הוא מתגבש. אלא שיש סוגים איכותיים של שמן זית שאינם מתגבשים בקור, כך שגם שמן זית שנשאר נוזלי יכול להיות איכותי מאד. בכל מקרה, שמן זית לא מאחסנים במקרר אלא במקום קריר וחשוך, כמו בארון.

5. אפשר לדעת אם שמן זית איכותי לפי הצבע שלו - לא נכון. צבעו של שמן זית הוא תוצאה של פרמטרים שונים, כמו זן הזיתים, אופן הגידול, זמן המסיק, אופן ההפקה שלו (שנקראת "עצירה") ועוד. גם חשיפה לאור, לאוויר ולחום יכולה להשפיע על הצבע וגם על האיכות, לכן רצוי לאחסן שמן זית בכלי אטום לאור ולאוויר ובמקום חשוך.

עץ הזית. יח"צ,
טוב שיהיו כמה סוגים של שמן זית מזנים שונים, כדי להתאים לכל מנה/יח"צ

6. שמן קנולה הוא שמן מלאכותי - לא נכון! בניגוד למיתוסים ולכתבות שהתפרסמו בעבר, שמן קנולה מופק מזרעי הלפתית, צמח ממשפחת המצליבים, ושמו הוא למעשה ראשי תיבות של המילים Canadian Oil Low Acid.

7. שמן קנולה רעיל - בהחלט לא. בעבר היו שמועות שהשמן רעיל ואף קשרו אותו למחלת הפרה המשוגעת. האגדה האורבנית הזו הופרכה - שמן קנולה בטוח לשימוש ומתאים לטיגון, בישול ואפייה וכיום הוא השמן הפופולארי ביותר בישראל ובארצות הברית.

8. לא כדאי לטגן בשמן עמוק - ההפך הוא הנכון. כאשר מטגנים בשמן עמוק בטמפרטורה הנכונה, המזון שמטגנים מקבל "מכת חום" אחידה מכל הצדדים, מה שדווקא מפחית את ספיגת השמן.

9. חייבים להשתמש במדחום מיוחד כדי לטגן טיגון עמוק - נכון שכדי לדעת מה הטמפרטורה המדויקת תזדקקו למדחום מתאים, אבל ישנה דרך ביתית פשוטה לבדוק האם השמן הגיע לטמפרטורה הנכונה לטיגון עמוק. מכניסים לשמן ידית של כף עץ ובודקים - אם אין בועות, השמן לא מספיק חם. אם יש בועות גדולות וחזקות, השמן חם מדי. אם מצטברות סביב הידית בועות קטנות, זה הרגע להתחיל לטגן.

10. בכלל לא בריא להשתמש בשמן - לא נכון! גוף האדם זקוק לשומן, כמובן כל עוד שומרים על כמות מאוזנת. שמן זית ושמן קנולה למשל, מכילים שומן חד בלתי רווי. שומן זה שנחשב לשומן חיוני שהגוף לא מסוגל לייצר בעצמו, ולכן חשוב לקבל אותו מהמזון.

לטיפים נוספים בקרו באתר עץ הזית

בשיתוף שמן עץ הזית
  • עוד באותו נושא:
  • שמן זית

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully