וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

יין ודבש: היקב שנרתם להצלתן של הדבורים מסכנת הכחדה

זיו לנצ'נר

עודכן לאחרונה: 17.9.2024 / 14:57

דנה שרון, סמנכ"ל השיווק של יקב הרי גליל, שוחחה איתנו על בציר בימי מלחמה ועל שיתוף הפעולה של היקב עם חברת ההזנק הגלילית Beewise, במטרה להציל את הדבורים

כוורת חכמה, יקב הרי גליל. עוז אוחיון,
כוורת חכמה בכרם של יקב הרי גליל/עוז אוחיון

יקב הרי גליל מתעקש. גם לאחר שנה של מלחמה, בתנאים לא תנאים, הוא מתעקש לייצר יין על טהרת הגליל, מתעקש לדבוק בערכי הקיימות שמובילים אותו למעלה מעשור, מתעקש להמשיך במיזמי שיתוף הפעולה הסביבתי ואף ליצור חדשים. יקב עקשן.

"כל המהות שלנו גלילית", מסבירה דנה שרון, סמנכ"ל השיווק של היקב מקיבוץ יראון, שיחגוג בשנה הבאה יום הולדת 25. "זה חבל הארץ שלנו וזה הטרואר שלנו."

"כל הכרמים נמצאים בגליל העליון: במנרה, במשגב עם, ביראון, ביפתח, ברמות נפתלי ובמלכיה. אנחנו לא מביאים ענבים משום מקום אחר. גם כל עובדי היקב גרים בגליל".

בשבוע שעבר סיימו אנשי היקב את הבציר, שהיה איכותי מאוד. אבל קל, כמו השנה האחרונה כולה, הוא לא היה. "שרפו לנו מעל 300 דונם במלחמה, מתוך 1,200 דונם. חלקם אולי ישתקם בשנים הבאות, חלקם בוודאות לא."

"כיוון שאנחנו לא רוצים לקחת ענבים ממקומות אחרים, אנחנו מתמודדים עם מה שיש לנו. חקלאות, ובטח יין, מחייבת התעסקות כל שנה, כל השנה, ובמיוחד בבציר. אם לא טיפלתי היטב השנה, זה יפגע גם בשנים הבאות."

"לכן היה לנו חשוב מאוד לעשות את הבציר, גם תחת אש. גם אם זה אומר לשפוך את הענבים לבור כשיש עלינו כינון ישיר ממארון א־ראס".

דנה מתארת שגרת עבודה יומיומית בנוהל מלחמה. "העובדים ביקב, וגם הכורמים, מגיעים כל בוקר לעבודה. יש ימים שבהם מסובבים אותנו במחסומים ואנחנו נאלצים לחזור לאחור, אבל ברוב הזמן אנחנו עולים."

"כל בוקר קמים ונוסעים לכרמים וליקב. זו החלטה שקיבלנו, ואנחנו עומדים בה. אנחנו אופטימיסטים ומצטטים כל הזמן את טרומפלדור: במקום שבו תחרוש המחרשה, שם יעבור הגבול".

טנקים בכרמים של יקב הרי גליל. יקב הרי גליל,
טנקים בכרמים של יקב הרי גליל/יקב הרי גליל

נלחמים על הדבורים

הפטריוטיות הגלילית והפעילות הענפה של היקב בתחום הקיימוּת: דרכי הטיפול בכרמים, השימוש בחשמל מאנרגיה סולרית, הפחתת משקל הבקבוקים ועוד ועוד, מתבטאות גם ביוזמות חברתיות וקהילתיות ובקידום ארגונים חקלאיים באזור.

"בכל נושא שאנחנו יכולים, אנחנו מאגדים את הארגונים בגליל כדי שנוכל לתמוך בהם. ובטח עכשיו אנחנו רוצים להרים לחקלאות גלילית מקיימת". מצהירה סמנכ"לית השיווק.

כך בא לעולם הפרויקט שבו חבר יקב הרי גליל לחברת ההזנק הגלילית Beewise. מטרת העל היא, אתם הולכים לעוף על זה, הצלתן של הדבורים מסכנת הכחדה.

הַאֲבָקָה, שמתבצעת באמצעות דבורים, הכרחית לרוב הייצור של תוצרת חקלאית ולחלק משמעותי מאספקת המזון בעולם. על רקע זה, הדילול המשמעותי באוכלוסיית הדבורים הבינלאומית מדאיג מאוד.

חברת Beewise פיתחה כוורות רובוטיות, מבוססות על טכנולוגיית בינה מלאכותית, שמפחיתות תופעה של קריסת כוורות ובכך מצילות את חייהן של דבורים רבות.

הכוורות החכמות האלה מוצבות באזורי חקלאות שונים, בארץ ובעולם. אחת מהן ניטעה בכרם מתתיהו של יקב הרי גליל, ליד קיבוץ יראון.

זהו כרם מוקף בעצי פרי - תפוחים, דובדבנים, אפרסקים ואחרים - והדבורים חוגגות בסביבה יופי יופי. אחרי הכל, כפי שדנה שרון אומרת, "גם דבש הוא עניין של טרואר".

עוד בוואלה

היין שלא תצפו למצוא על שולחן החג שלכם

לכתבה המלאה
כוורת חכמה, יקב הרי גליל. עוז אוחיון,
כוורת חכמה בכרמים של יקב הרי גליל/עוז אוחיון

לארוז לכם גליל

לראשונה בהיסטוריה, מיוצר השנה דבש שמקורו במכוורות המיוחדות האלה. הופעת הבכורה עומדת להתרחש, בין השאר, במארז חגיגי שמאגד יקב הרי גליל לראש השנה.

המארז כולל שלושה בקבוקי יין, צנצנת דבש וצנצנת ריבה בטעם תפוח בדבש של חברת זוטא, הגלילית. הוא יימכר בחנויות היין ובחנות המקוונת של היקב, תמורת 219 שקלים.

מארז הרי גליל beewise. עוז אוחיון,
יין, דבש וריבה. מארז ראש השנה של יקב הרי גליל/עוז אוחיון

מה שותים פה?

שני יינות מסדרת סתיו של הרי גליל, שגם היא נמכרת רק בחנויות היין. סתיו אדום וסתיו לבן (בלנדים של קברנה סוביניון, מרלו וסירה; ושל ויונייה, מוסקט וסוביניון בלאן, בהתאמה) הם יינות פירותיים, נעימים ובסך הכל קלילים. כאלה שכמעט כל פה סביב שולחן החג יגמע בשמחה.

אלון מסדרת גליל, יין שהולך עם היקב שנים רבות ומוצלחות. הבלנד הזה יושב מסורתית בעיקר על קברנה סוביניון ונעזר הפעם בסירה, בפטי ורדו ובמרלו, ומתיישן 12 חודשים בחביות. למחירו המתון (65 שקלים) אם יורשה לי, הוא הברקה של יין.

עכשיו, רק שתהיה פה שנה בטעם של טיפ טיפה מהדבש החדש.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully