וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בציר 2024 בכרמי הצפון. מאוד איכותי למרות הכל

עודכן לאחרונה: 10.9.2024 / 12:34

קובי ארביב, יינן יקב רקנאטי, מספר לטליה לוין איך זה לנהל בציר תחת אש, חושף סדרת יינות חדשה מהגליל ומצרף המלצות שתייה לערב ראש השנה

יקב רקנאטי, קובי ארביב במרכז המבקרים. שלי פארי,
רגיל מהצבא להיות תחת אש. קובי ארביב, יינן ראשי, יקב רקנאטי/שלי פארי

בשבוע שעבר עבר על הצפון אחד הימים הקשוחים מתחילת המלחמה. כמעט מאה רקטות נחתו באזור אחד הימים העמוסים של בציר. קובי ארביב, היינן הראשי של יקב רקנאטי היה שם, בימים האחרונים של הבציר מנסה להפיק את המיטב, וגם להישמר.

"כולנו חווים את המלחמה", הוא אומר, "אבל על אחת כמה וכמה כל אזורי קו העימות בגליל העליון, ובפרט האזורים שנמצאים ממש על גבול לבנון. אתמול למשל זה היה יום מאד קשה מבחינת מטח הרקטות הכבד, הדי פיצוצים, אני רגיל מהצבא להיות תחת אש ובמלחמה אבל לא בשגרת עבודה, וזה לצערנו משהו שקורה לאורך השנה האחרונה".

איך משפיע המצב על הבציר? שאלתי אותו. "בואי נאמר כך, שזה לא רק עניין של מועד הבציר או סוגיות בתקופת הבציר שמתכנסות לחודשיים שלושה האחרונים. בכלל בשנה האחרונה כל המצב השתנה. גם בכרמים, ביקב, מבחינת כח אדם."

"יש המון עובדים שגויסו, כאלה שפונו מבתיהם מה שגורם לכך שהתפקוד הוא לא כרגיל מבחינת העבודה בכרמים. כמו כן, יש עובדים זרים תאילנדים שחזרו הביתה, ואז המגדל נשאר ללא כוח עבודה. פלסטינאים שלא הורשו ועדיין לא מורשים להיכנס, כל אלה פגעו בתזמונים".

ארביב מסביר שלמרות הכל, מבחינה מקצועית הבציר הנוכחי מאד איכותי. "היבולים אמנם נמוכים יותר מבדרך כלל, בגלל תזמוני העבודה בכרמים. כי אם זמרנו מאוחר יותר, הגפן בזבזה אנרגיה ואז פיצתה עם יבולים נמוכים יותר וזה חלק מהעניין. זה קרה בעיקר באדומים, ונובע בגלל משקלי אשכול קטנים יותר."

"הגרגרים קטנים ולכן גם התרגום ליין הוא מרוכז ועשיר יותר, אבל גם כזה שיעלה יותר כסף בסופו של דבר, אמנם לא לצרכן הסופי, אלא העלויות ליקב במצב הזה הן הרבה יותר גבוהות".

כרמים בגליל, יקב רקנאטי. אנצ'ו גוש,
בציר 2024. איכותי למרות הכול/אנצ'ו גוש

לא מתפנים

בחודש אוקטובר האחרון היה אמור להיפתח מרכז המבקרים החדש של היקב באזור התעשייה דלתון. זה כמובן לא קרה ובמרכז המבקרים שנותר סגור מאז בשל המצב, עדיין לא רואים את האופק.

"מרכז המבקרים לא ממש פעיל כרגע, זה בטפטופים ממש מעטים ואין ספק שזו לא הסיטואציה שהיינו רוצים לפגוש". ובכל זאת, אני תוהה אם המלחמה המתמשכת גרמה להם לחשוב לזוז לאזורי נטיעות אחרים.

"כל המעבר של היקב צפונה נבע בהיבט מסוים מהרצון לקרב את עצמנו לכרמים שלנו באזור הגליל והגולן, ויצא שנפתחה המלחמה אבל אין לנו כוונה לזוז משום מקום, אנחנו אופטימיים לגבי העתיד".

עוד בוואלה

נפילת סוכר: כך הפסקנו לאהוב יינות מתוקים

לכתבה המלאה
חיילי צה"ל ביקב רקנאטי. יח"צ,
חיילי צה"ל ביקב רקנאטי/יח"צ

איך המצב משפיע על התוכניות לעתיד?

"היום הייתה לי למשל שיחה עם מגדל פוטנציאלי לגבי הסכם חדש שאנחנו רוצים לעשות בשיתוף עם מלכיה, שנמצאים מעל הגבול. אני מניח שניפגש בעוד חודש חודשיים כדי להבין איפה אנחנו עומדים, כי אנחנו מתכננים לטעת איתם בשנה הבאה."

"מעבר לכך, יש לנו נטיעה שנטענו בקיץ 2023 ממש שלושה חודשים לפני המלחמה, בקדש על גבול הלבנון ואין לנו יכולת להגיע לשם. מה שקורה איתה כרגע הוא שהמגדל מגדל אותה ומטפל בה בצורה מאד מינורית, וברגע שהרוחות יירגעו ויהיה אפשר לגשת לשם בצורה יסודית, נעריך את המצב שם".

כרמים בגליל, יקב רקנאטי. אנצ'ו גוש,
בציר בכרמים של יקב רקנאטי/אנצ'ו גוש

יינות איכותיים ונגישים

אני שואלת איך המצב בשטח משפיע על החזון היינני של ארביב והאם זו תקופה לעשות בה ניסיונות או ללכת על בטוח? "זה לא משפיע כי אני אוהב את מה שאני עושה ואני תמיד מוצא את הדרך לעשות דברים חדשים ומעניינים".

אחת הסדרות המעניינות של היקב שיצאה באופן קצת מחתרתי ממש לא מזמן, היא סדרה בשם "כרמי הגליל". "כרגע השקנו רק את שני היינות הלבנים סוביניון בלאן והשרדונה, מדובר בסדרה זנית המבוססת על כרמים באזור הגליל והגולן, אותו הזן מכרמים שונים".

היינות האדומים בסדרה: קברנה סוביניון, מרלו, פטי ורדו, ופטיט סירה, יושקו בהמשך השנה "כחלק מהרצון שלנו להוציא את היינות בזמן אידיאלי עבורם, החלטנו לחכות איתם קצת כדי שיפתחו מורכבות ועושר נוסף".

מדובר בסדרה איכותית של היקב המונגשת במחיר לקהל הרחב. "כשאת אומרת סדרה גבוהה את מתרגמת את זה בראש אוטומטית למחירים גבוהים, והסדרה הזו היא איכותית וגבוהה אבל מבחינתנו המחיר המומלץ לצרכן יהיה באזור 65 שקלים. המטרה היא להנגיש את העשייה הייחודית שלנו לאורך השנים האחרונות".

בציר לילה, יקב רקנאטי. אנצ'ו גוש,
בציר לילה, יקב רקנאטי/אנצ'ו גוש

המלצת היינן

ראש השנה תכף כאן, ואני תמיד אוהבת לקבל המלצה אישית מיינן לגבי יינות שהוא אוהב במיוחד. ארביב מזכיר שלושה יינות של רקנאטי שנמצאים כבר בחנויות לקראת החג: 'שרדונה תל פארס', שבימים אלה יצא לשוק, שרדונה סינגל ויניארד ממרכז רמת הגולן 640 מטר גובה אדמה בזלתית נטיעה צפופה של 300 גפנים לדונם יבולים נמוכים. "פרי איכותי שמייצר יין עשיר ואלגנטי כחלק מהסגנון של האני מאמין שלנו ביקב".

יין נוסף הוא 'קברנה סוביניון כרם לבנון', "שעל אחת כמה וכמה אנחנו חווים אותו בימי מלחמה. זו חלקה שאנחנו מאד אוהבים שקרובה לגבול לבנון. בציר 2021 נמצא היום בשוק, 2022 טרם שוחרר. זה סינגל ויניארד מאד מיוחד ואהוב שהייתי ממליץ לשים עליו את היד לחג".

ההפתעה של רקנאטי מגיעה בדמות פט נט חדש מבוסס קולומבר. "כיף של יין, מבעבע הדרי ורענן".

יקב רקנאטי, כרמי הגליל, שרדונה 2023. איל קרן,
יקב רקנאטי, כרמי הגליל, שרדונה 2023/איל קרן

פט נט זו הברקה מפתיעה ליקב גדול

"זה אולי מתחבר לשאלה שלך בהקשר של חזון או צורך שיווקי. אני חושב הרבה פעמים שזה מה שמייחד אותנו, שאני מקבל יד מאד חופשית לעשות את מה שאני רוצה וחושב עליו בהקשר של היצירה ואנחנו מתרגמים את זה לקהל."

"סגנון היין שלנו הוא מאד מאופק אלגנטי וגסטרונומי, וזה באמת לא מובן מאליו יקב גדול שעושה את זה".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully