וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

היקב שמחייה זני ענבים מתקופת בית המקדש הראשון

עודכן לאחרונה: 11.9.2024 / 19:38

אם יש בישראל יקב אורגני, ביו דינאמי שמחייה זנים מקומיים עתיקים מימי שלמה המלך, לצד יינות מעניינים מזנים בינלאומיים, תסמכו על טליה לוין שהיא תמצא אותו

יקב כרמי אלול. יח"צ,
יקב כרמי אלול, כרמי יוסף/יח"צ

יש שלוקחים את זמן אלול כחודש סליחות, ויש שמתייחסים אליו כחודש של הצטיידות לחג או התחמקות ממחויבויות. כך או כךף שתי שאלות חשובות עומדות בחודש הזה על הפרק: מה נשתה בחג ואיפה נטייל בחג.

לגבי השתייה, נדבר בהמשך די הרבה. אבל ברוח התקופה, או ליתר דיוק מצב הרוח בתקופה האחרונה אני רוצה להמליץ לכם על ביקור קצת אחר, ביקב קצת אחר, עם יין קצת אחר, שמספיקה כמות קטנה ממנו כדי שיגרום לכם לאוורר את הנפש ולסלוח למי שצריך.

בדרך כלל כשנוסעים ליקב, מגיעים למרכז מבקרים ממוזג, מתיישבים על צלחת גבינות ומתחילים לשתות יין. אבל כשיוני צבי שעש מסלול הפוך מייננות (הוא למד ביקב שורק ועבד לצד יעקב אוריה) לכורמות החל לעבוד ביקב 'כרמי אלול' שבמושב כרמי יוסף, הוא החליט שאת הביקורים הוא רוצה לעשות דווקא בכרמים.

לא קל לתפוס כורמים בימי סוף בציר, אבל הסיפור של כרמי אלול היה מספיק מסקרן בעיני כדי שאתעקש עליו לפני החגים. היקב הוקם על ידי היינן משה אלול, שבעברו לימודים חקלאיים במקווה ישראל וניסיון עשיר בייננות בתקופת מגוריו בארה"ב.

כשחזר ארצה, החליט אלול לרכוש אדמה באזור כרמי יוסף ולפתח את מה שהוא יודע לעשות הכי טוב: יין אורגני. יוני צבי, הכורם שאחראי בשנים האחרונות על שטח הכרמים, ועל 16 זנים של ענבי יין שגדלים בחלקות ליד הכרם, מספר לי שהם מקפידים על גידולים אורגניים וחקלאות ביו-דינאמית שכל הזמן מתחדשת, ללא דישון וללא הדברה.

יקב כרמי אלול. יח"צ,
בציר ביקב כרמי אלול/יח"צ

תל גזר אימפריה

כשתגיעו לסיור ביקב (עוד מעט אספר לכם איך תעשו את זה) יוני יכניס אתכם לכרמים. שם מתחת לעצי זית, צמוד לגפנים שגדלות פרא, הוא מספר את הסיפור המיוחד של המקום. אזור הגידול של הכרמים הוא חלק מתל גזר, מעצמת יין בתקופת המלך שלמה. עולי הרגל שהיו עוברים במקום בדרך לבית המקדש, היו לוקחים איתם יין מהאזור.

בלי לגלוש לעניינים משיחיים מידי, בכרמי אלול, החליטו לנטוע בשנה האחרונה זנים מקומיים שהיו שימושיים בבית המקדש, בשיטה שנקראת רוגלית, גפן שגדלה פרא במטרה לשחזר את היין המקורי בטרואר המקורי, מהתקופה העתיקה בה ישראל הייתה מעצמת יין.

עוד בוואלה

קסמו של המדבר: שלושה יינות חדשים בסדרת דרום

לכתבה המלאה
יקב כרמי אלול. יח"צ,
זמר שכזה/יח"צ

יינות מעניינים, אורגניים וכשרים

עד שזה יקרה, ליקב יש כמה סדרות מעניינות, כולן אורגניות וכשרות. סדרת קיץ של סוביניון בלאן ושנין בלאן, יין כתום נהדר ומומלץ מענבי שנין בלאן, סוביניון בלאן ומוסקט קנלי, שהמטרה שלו היא להתאים לכל חיך, לכל שעה ובעיקר למזג האוויר הישראלי. ויינות בשם "אסיף" ו"זמר" בסדרה הגבוהה יותר.

אסיף, הוא בלנד בורדולזי של קברנה פרנק, קברנה סוביניון, מרלו, פטיט ורדו, בציר ידני, שמרי פרא וכמו שיוני הסביר לי "המוטו הוא שאנחנו מתקנים יין ביין". וזה הכל.

תל גזר. צילום: איל שפירא,
תל גזר/צילום: איל שפירא

איך מבקרים

אפשר להתארגן בקבוצה של כמה אנשים ולהגיע לביקור שכולל סיור בכרמים, טעימות יין ליד הגפנים, והרבה זמן טבע (מסודר) במרחק של 40 דקות נסיעה מתל אביב. קושי מסלול: קל וכייף.

אגב, אזור תל גזר, שבקרוב אמור להתקיים שם גם מרוץ הבוז'ולה בגרסתו הישראלית, הוא אזור יין מצוין ונגיש שקל וכייף לבקר בו ואפילו לעבור בין כמה יקבים ומסעדות על הדרך.

לפרטים ותיאום: 08-9102840

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully