וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

סמטת ההפתעות: היין של ברי והליקרים של ענת

קובי קלייטמן

עודכן לאחרונה: 10.9.2024 / 13:25

קובי קלייטמן, שעודף סוכר בדם גורם לו להמציא מילים, ביקר ביקב הסמטה והופתע לגלות יין, ליקרים וריבות שתשמחו להעניק, כמתנת ראש השנה, לאנשים שאתם אוהבים. וגם לעצמכם

ברי בן עזרא, יקב הסמטה. קובי קלייטמן,
ברי בן עזרא, יקב הסמטה/קובי קלייטמן

המפגש עם ענת וברי בן עזרא, ארע במקרה ביום בו חגגו 48 שנות נישואים, הם נראו לי כמו זוג שמניין השנים שעברו יחד, גרם להם להמריא יותר גבוה משחשבו. למפגש נלוותה הבת קֶדֶם וכלבת באסט, אם אינני טועה, איטית כמו תסיסה שנתקעה אבל חמודה להפליא.

ברי הוא יינן יקב הסמטה, שכפי שניתן להבין משמו נמצא בסמטה ברמת השרון ומייצר כמעט 1,000 בקבוקי יין בשנה. קשה לשים את היד על היין שלו, אלא אם אתם אנשי צוות בחיל האויר, חברים או ביריד כמו זה של יקב שורק, אבל שווה לנסות.

ענת היא ליקרולוגית וריבתולוגית (סוכר בדם גורם לי להמציא מילים) של מפעל קטן אך בינלאומי בשם "הריבות של ענת". השניים הכירו במהלך שירותם הצבאי ביחידת ההעמסה 757 של חיל האויר הישראלי.

לא בכדי פעמיים בשנה מתכנסים בביתם כל אנשי המילואים של היחידה ותיקים וצעירים, היקב נפתח והיין זורם. ליחידה אף הוקדש בלנד משלה: 757, ובמועדון היחידה עומד החל מהשנה בקבוק מגנום 757 עם סמל "חרבות ברזל".

ברי וענת התפתחו לאורך השנים לתחומים שונים, אבל היום נראה שהם מאחדים כוחות במפעל הריבות של ענת. ברי נולד בדר' אפריקה ועלה בגיל 15 לישראל, סיים בי"ס, קורס טיס, עשה את שלו בצבא, פנה ללימודי מתמטיקה ומדעי המחשב ומאז כל חייו היה איש הייטק.

לפני שנה הפסיק את רוב עיסוקיו בתחום זה למעט ייעוצים פה ושם ונשאב למפעל של ענת. תחום החקלאות אינו זר לו, אביו היה חקלאי עוד בדרום אפריקה ובארץ הוא יעץ בגליל ובגולן בתחום. למרבה הצער, אביו נפטר בגיל צעיר רגע לפני שפטריות השמפיניון הראשונות בצבצו במפעל הראשון לגידול פטריות בישראל שאותו עזר להקים.

ליקרים ביריד, יקב הסמטה, הריבות של ענת. קובי קלייטמן, מערכת וואלה
הליקרים של ענת. יש גם אספרסו אירי מתובל/מערכת וואלה, קובי קלייטמן

"להביא למקסימום את הטעם והריח של החומר עצמו"

ענת, בוגרת חיל האויר כאמור, פנתה להקים חברת קייטרינג, שבה היא ושותפתה הכינו ריבות שניתנו בתור מתנות. ליקרים היו רק עניין של זמן וכשברי החל לעסוק ביין זה נראה היה כמו השילוב האולטימטיבי.

זה מזכיר לי שכשעבדתי בתור העוזר של רחל, קונדיטורית "דה לה פה" ומסעדת "איל פאצו" אי שם לפני 20 שנה, לא היה שום פרי או חלק פרי שהתבזבז, הכל הגיע לריבה שמצאה עצמה כעבור זמן מה בתוך רולדה בצקית. תמיד צחקתי שאם אפשר היה להפוך נייר אלומיניום לריבה, רחל הייתה מכינה גם ריבת אלומיניום.

אצל ענת הסיפור מעט שונה כיוון שהיא מקדישה את הפירות הטובים והאיכותיים ביותר לריבות ולליקרים שלה שעולים על אחרים בנקל באותנטיות טעמיהם. אחרי שאנשי "לחם ארז" טעמו את הריבות שלה, היא התמסדה ופתחה מפעל מסודר כדת וכדין בישראל. מאז היא מייצרת ריבות תחת המותג "הריבות של ענת" ומייצרת ריבות עבור כמה מותגים נוספים.

שמה הגיע למרחוק עד כדי כך שיבואן צרפתי יהודי גדול קונה ממנה קונפי תאנים מיוחד שלקח שנה לדייק בו את הטעמים. גם בתחום הליקרים וגם בתחום הריבות ענת מספרת "החוכמה היא לדעת למצות את חומר הגלם שאתה לוקח...לאט לאט אתה מבין שכל דבר נעשה בשיטות אחרות כדי להביא למקסימום את הטעם והריח של החומר עצמו".

עוד בוואלה

בציר 2024 בכרמי הצפון. מאוד איכותי למרות הכל

לכתבה המלאה
ענת בן עזרא, הריבות של ענת. קובי קלייטמן, מערכת וואלה
ענת והריבות שלה/מערכת וואלה, קובי קלייטמן

נהנה מהעשייה בקצב שלו

אהבתם של ענת וברי ליין החלה עוד כשהיו זוג צעיר ובעקבות טיולים באירופה (היא טועמת, הוא שותה) שהביאו אותם גם להרצאות של ברי ססלוב אודות טעימת יין.

בשנת 2003 ענת הפתיעה את ברי ליום הולדתו ה-49 ושלחה אותו לקורס יין ביקב שורק, הוא נדבר בחיידק ובשנת 2006 כבר הקים יקב ראשוני בחצר. עד היום הוא רואה בכך תחביב למרות שביתו קדם דוחפת לקצת יותר מזה.

האמת היא שאם לשפוט לפי איכות היינות שטעמתי בהזדמנויות שונות, הוא לוקח את ה"תחביב" שלו מאוד ברצינות. הוא מאוד מתחבר לצד הטכני של הכנת היין, כאיש הייטק הכל מסודר בקבצי אקסל מאז 2006 אבל הוא גם מבין את מקומו כיצרן קטן מאוד.

הוא מייצר במיכלי זכוכית (דימיג'אן) ומיכלי נירוסטה קטנים, מתעסק עם הרבה זנים (אדומים ולבנים) מכרמי יוסף, קדמת צבי וזכרון יעקב ומשנה אותם מדי פעם, ואפילו זכה ב-2012 במדליה על היקב הביתי הטוב ביותר בתחרות טרה וינו של אותה השנה.

ביתו דוחפת אותו לעשייה בכמות גדולה יותר ולבנה יותר. אבל הוא יודע ליהנות מהעשייה בקצב שלו ויודע כיצד לא להשתעמם. ליינות שלו יש שמות משמחים Cabernet with a twist, Shiraz with a wink, Petit sirah with a smile מעניין מי ינצח.

יקב הסמטה. קובי קלייטמן, מערכת וואלה
יינות יקב הסמטה/מערכת וואלה, קובי קלייטמן

מאות ליקרים בשנה

גם בתחום הליקרים וגם בתחום היין, ענת וברי אוהבים לעשות דברים יוצאי דופן וכך נודדות המחשבות לזנים כמו דבוקי, או זני מכלוא מיוחדים שמייבא דר' מיכאל שטרים עבור היין, ובתחום הליקרים למשל ליקר בזיליקום שהיה הפתעה מטורפת ביריד האחרון שהתקיים ביקב שורק.

ענת מייצרת מאות ליקרים בשנה משלל סוגים. הפופולאריים בהם לימון ג'ינג'ר, לואיזה, נענע, אספרסו אירי מתובל, פסיפלורה ועוד. דרישות חדשות עולות מהלקוחות כל הזמן וענת מנסה למלא אותן.

לא קל לייצר ליקרים כיוון שלכל פרי או עשב, דרכים שונות למצות ממנו טעמים וריחות, וענת הפדנטית להחריד (היא אפילו טוחנת את רוב התבלינים בעצמה), לא מוותרת בקלות עד שמוצאת את הנוסחה הכי נכונה. קשה להיות בעלים של מפעל קטן אבל עכשיו כשברי מצטרף אליה מהמתוק הזה יצא עוד יותר מתוק.

זו ההמלצה שלי: שתו את היין, קנחו עם הליקרים ואיכלו את הריבות המופלאות בליווי בשר או גבינות, ענת כבר תמליץ הכי טוב. השמיכה והסלסלה עלי.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully