וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

יינות עם סיבוב: עבייה ויזרעאל

16.5.2018 / 15:00

קיציים, מגניבים ומפתיעים, אבי אפרתי לוגם 5 יינות עם סיבוב שיעשו לכם את הקיץ וגם את חגיגות חג השבועות

יין אדום. ShutterStock
יין אדום/ShutterStock

אף אחד מהיינות בסקירה זו איננו סטנדרטי. בכל אחד מהם סיבוב כזה או אחר. ארבעה מהם מגיעים מיקב עבייה, אותו מוביל היינן יוסי יודפת ואחד של יזרעאל, עליו חתומים הייננים יהודה נהר וארי ארל.

יוסי יודפת היה ממבשרי היינות הטבעית בישראל. כל היינות שלו מיוצרים בשיטה טבעית, קרי עם תסיסה ספונטנית, ללא כל התערבות חיצונית. הם מבוקבקים ללא סינון והצללה למעט תוספת SO2 בכמות מזערית. מקור חלק מהענבים בכרם אותה שיקם יודפת במו ידיו לפני מספר שנים. בטעימה יין לבן יבש, יין כתום ושני אדומים; אף אחד מהם אינו שגרתי, כולם מלאי ייחוד, אופי ואיכויות. עבייה הוא יקב זעיר שמייצר מעט. את היינות הללו אפשר למצוא ב"יינות וטעמים" רמת גן, "מנו וינו" שינקין ודיזנגוף בתל אביב, אלכיולים ברמת אביב, מעדניית חוות צוק ברמת אביב ומעדניית שפרה בשוק הפשפשים. שווה להתאמץ להגיע אליהם.

"יזרעאל, נטורל, דבוקי-קולומבארד 2017" הוא היין השני שיקב יזרעאל מייצר בשיטת פט נאט (Pet Nat). פט נאט מיוצר בתסיסה טבעית בנירוסטה ומבוקבק מייד לאחר התסיסה (וזאת להבדיל משמפניה למשל, המופקת לאחר תסיסה שניה עם תוספות). גם הפעם, מדובר בפט נאט רב קסם, שכולו חן וקלילות מחד, אופי וייחוד מאידך. מבעבע קיצי לא פחות ממצוין במעט כסף. לחיים!

1. יזרעאל, נטורל, דבוקי-קולומבארד 2017/מערכת וואלה!, צילום מסך

1. יזרעאל, נטורל, דבוקי-קולומבארד 2017

בלי כמה מילים על עפיצות אי אפשר: מבעבע לבן מז'אנר פט נאט (Pet Nat) על בסיס ענבי דבוקי מכרם בגבעת ניל"י וקולומבארד מכרם בשפיה. היין עבר תסיסה טבעית כחודשיים במיכלי נירוסטה ומייד בוקבק. צבע זהוב. באף פרי לבן, הדרים. גוף קל-בינוני. 11.5% כוהל בנפח.

כמה? 69 שקלים.

הכי מתאים ל: דגים, עוף, פירות ים ובשרים לבנים.

דבר המבקר: פט נאט (קיצור המונח Petillant Natural) מתאר מבעבע שבוקבק מייד לאחר התסיסה הראשונה, הטבעית. זאת להבדיל משמפניות למשל, המופקות לאחר תסיסה שנייה שנוצרת בשל תוספת שמרי יין וסוכר. פט נאט הוא מבעבע טבעי, ראשוני ונטול יומרות. במיטבו, הוא מקסים. במירעו, מצער. לפט נאט הנוכחי קסם לא מבוטל. הוא שמח וקליל, הבעבוע שלו עדין ויש בו מידה של מורכבות ואפילו מעט עומק. כייף אמיתי לקראת הקיץ שבפתח, עם יופי של תמורה לכסף.

תמורה לכסף: 4/5 (טובה מאד).

בחמש מילים: מבעבע לא שגרתי וקיצי במיוחד.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

זה כל כך טעים ופשוט: מתכון לבננות מקורמלות

בשיתוף חברת גליל

2. עבייה, שמאי 2015

בלי כמה מילים על עפיצות אי אפשר: 100% שיראז מכרם שמאי, על מדרונו המזרחי של הר מירון, תסיסה על שמרי בר ו-12 חודשי התיישנות בחביות עץ אלון צרפתי. ביקבוק ללא סינון והצללה. צבע אדום כהה. באף פרי שחור ותבלינים. גוף בינוני. 13.5% כוהל בנפח.

כמה? 95 שקלים.

הכי מתאים ל: קדירות.

דבר המבקר: כשחושבים על שיראז מדמיינים יין אוסטרלי עשיר, מתפקע פרי, מתקתק משהו, הדוניסטי. השיראז הנוכחי מחובר הרבה יותר למסורת הים תיכונית וקרוב יותר ברוחו ליינות ים תיכוניים על בסיס סירה. הפרי שלו מאופק, הוא מתובל מאד, יש בו חספוס כפרי מסוים, אדמתיות; והוא מעורר יותר אסוציאציות לטפנאד זיתים שחורים. יין ביסטרו קל יחסית ומקסים ממש, שמספק תמורה מרשימה ל-95 שקלים.

תמורה לכסף: 4.5/5 (מצוינת).

בשש מילים: יין ביסטרו ים תיכוני רב קסם.

3. עבייה, סינדיאני 2017

בלי כמה מילים על עפיצות אי אפשר: 100% ענבי קולומברד מגפנים בוגרות המניבות יבול נמוך מאד בכרם בבקעת הנד. תסיסה בחביות עץ אלון על שמרי בר וחמישה חודשי התיישנות. ביקבוק ללא סינון והצללה.

כמה? 110 שקלים.

הכי מתאים ל: פירות ים, צדפות, בשרים לבנים.

דבר המבקר: מורכבות, עומק, ריבוי רבדים, חידתיות מה, קשיחות. בכל המתארים הללו ועוד ניתן להשתמש כשבאים לתאר את היין הזה, לבן מקומי שרחוק מלהיות סטנדרטי. הקרקע הייחודית, שמרי הבר, השימוש הנבון בעץ. יודפת איננו יינן שגרתי והיין הנוכחי רחוק אף הוא מלהיות שגרתי. אם זה לא ברור, ההנאה שבכוחו לספק ללוגמים מנוסים, שלא חוששים מיובש ומחפשים יינות טבעיים, הינה בלתי משתמעת.

תמורה לכסף: 3.5/5 (טובה).

בשלוש מילים: קולומברד למיטיבי שתות.

4. עבייה,moon ways 2015

בלי כמה מילים על עפיצות אי אפשר: יין כתום על בסיס 100%ענבי קולומברד מגפנים בוגרות המניבות יבול נמוך, בכרם מול מבצר שוני בבנימינה. תסיסה על שמרי בר במיכל נירוסטה ושהות עם הקליפות למשך 40 יום ולאחר מכן התיישנות בת שבעה חודשים בחביות עץ אלון צרפתי וביקבוק ללא סינון והצללה.

כמה? 130 שקלים.

הכי מתאים ל: צדפות, פירות ים, בשר חזיר.

דבר המבקר: יינות כתומים נוטים להיות פאנקיים, לא מעט פעמים באופן מוגזם. הם עלולים להרגיש אז, לפיכך, יותר כמו קונספט ופחות כמו יין. היין הנוכחי אינו לוקה ברעות החולות הללו. הוא מספק את ייעודו ככתום במובן הטוב. בחיך זה יכול להרגיש קצת כמו קטגוריית ביניים בין לבן לבירה עתירת אלכוהול. הפרי כאן מוחשי אבל גם מגע ערפילי, מעונן שכזה, והשפעה רבת קסם של חימצון. כתום רב קסם, שיותר מכדאי לחובבי הז'אנר לנסות לשים עליו יד.

תמורה לכסף: 2.5/5 (ריאלית).

בשתי מילים: כתום אמיתי.

5. עבייה, שוני 2015

בלי כמה מילים על עפיצות אי אפשר: 100% קריניאן מגפנים בוגרות המניבות יבול נמוך, מכרם שוני בבנימינה, תסיסה על שמרי בר ו-12 חודשי התיישנות בחביות עץ אלון צרפתי. צבע אדום-סגול. באף פרי שחור ותבלינים. גוף בינוני. ביקבוק ללא סינון והצללה.

כמה? 150 שקלים.

הכי מתאים ל: ארוחות מורכבות על בסיס בשרים מכל הסוגים.
דבר המבקר: קריניאן זני ים תיכוני, שמספק את כל מאפייני הזן כשהוא במיטבו. יש בו פרי נהדר, מאופק, שאליו חוברת מידה של תיבול נאה, מעקצץ אבל לא מופרז. יש בו עומק ומידה של אלגנטיות, הרבה רכות ובעיקר עבודה נשלטת, מושכלת, עם עץ.

תמורה לכסף: 2.5/5 (ריאלית).

בשלוש מילים: קריניאן איכותי וייחודי.

  • עוד באותו נושא:
  • יין

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully