וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ותודה לברנרדינו לואיג'י וג'וזפה

גיא גיסר

2.9.2003 / 17:39

גיא גיסר מציע לכם לעשות פאוזה בענייני מתקתקות ומזמין אתכם למפגש מרגש של מרירות וחיך בתיווכו של פרנה ברנקה

אנחנו, הישראלים, אוהבים מאוד את השורש מ/ת/ק. לבחורה שעוברת ברחוב קוראים מותק, התינוקת של השכנים נורא מתוקה, חבר שלי מה זה מתוק ואתם, איזה קוקטייל תרצו לשתות? שיהיה משהו מתקתק, אתם עונים. האמת, עם חיים לא קלים ורווי מתח כשלנו אין לי טענות בקשר לנטייה הזו, אבל בכל הנוגע למשקאות אלכוהוליים, החיך אוהב המתיקות שלנו גם הורס לנו לפעמים. אמנם אני מסכים שהמשקאות והקוקטיילים המתוקים טעימים, אבל חבל לפספס טעמים אחרים שמומלץ להכיר אותם ולהתרגל אליהם.

לדעתי, אחד המשקאות המפוספסים ביותר כיום בארץ הוא פרנה ברנקה (Fernet Branca). אני לא אכחיש, זהו אחד המשקאות המרים ביותר בעולם האלכוהול, אבל כשמתרגלים לטעם מתמכרים וקשה להפסיק.

חברת פראטלי ברנקה (Fratelli Branca), שמייצרת את הפרנה ברנקה, הוקמה בשנת 1845 במילנו, איטליה, אבל ברנרדינו ברנקה, יחד עם שני אחיו לואיג'י וג'וזפה, החלו לייצר כבר ב- 1836 את הליקר שלהם המתקבל מעירוב סודי של עשבים שונים. הם נהגו למכור אותו למסעדות קטנות ולחנויות מכולת כמשקה תרופה. רק ב- 1845 הם נכנסו לעסקי השיווק וההפצה והקימו את החברה עצמה שקיימת עד היום בעיר מילנו. ב- 1934 הוקם סניף נוסף במנהטן, ובחור הונגרי בשם ד"ר זמפלינר הוסמך מטעם החברה להיות אחראי לנוסחה הסודית והרכב התערובת בארה"ב. המשקה הפך במהרה ללהיט גדול באמריקה, ובשנות ה- 60 ממוצע המכירות השנתי של פרנה ברנקה עמד על כ- 720,000 בקבוקים. ב-1978 (בעקבות מיסים גבוהים שהוטלו על הייצור) נסגר המפעל בארה"ב וכיום משמש הבניין כמוזיאון של פרנה ברנקה ותהליך הייצור שלו בצפון אמריקה עד ימינו.
158 שנים מאז הוקמה החברה, פראטלי ברנקה היא החברה השנייה ברווחיותה בכל רחבי איטליה, היא מייצרת ליין מכובד של משקאות, וכל זאת מבלי לזנוח את שיטת הייצור המקורית שלהם.

פרנה ברנקה שייך למשפחת הדג'סטיפים, משפחת משקאות המסייעת בתהליך העיכול, שהפרנה ברנקה, הדג'סטיף הנמכר ביותר באירופה, הוא אחד הנציגים היותר בכירים בה. אחוז האלכוהול במשקה הוא 40%, והוא מכיל מעל ל- 40 סוגים שונים של עשבים, תבלינים וצמחי מרפא שונים מכל רחבי העולם ביניהם זעפרן, מרווה, אלוורה, אנג'ליקה, כוסברה, קמומיל, מנטה, לענה וכינין. חלק מהעשבים עוברים זיקוק וחלקם מושרה באלכוהול, לאחר ההשריה הנמשכת כחודש, מסננים את הנוזל, מיישנים שנה שלמה בחביות עץ אלון ומבקבקים.

המשקה עצמו מזכיר בצבעו את הייגרמייסטר- כהה מאוד עם גוון ירקרק, בעל טעם מר שכמעט אין כמותו, אך לאחר כמה שניות שהוא מתגלגל בפה מתגלים טעמים חדשים ואפילו מורגשת טיפת מתקתקות. המשקה הוא בעל סגולות מרפא כמו הרבה משקאות אחרים, אבל הוא אחד כזה שבאמת עושה את העבודה כמו שצריך. אם כואבת לכם הבטן שוט של פרנה ברנקה יפתור לכם את הבעיות, תוך עשר דקות תשכחו מהכאב. (אני מוכן להתחייב על זה - אצלי בבית יש תמיד שני בקבוקים בהיכון על כל צרה שלא תבוא).

הפרנה ברנקה מוגש לרוב בטמפרטורת החדר, אך מי שלא אוהב את הריח החריף שלו, מומלץ לו שישמור את הבקבוק בקירור (בפריזר או במקרר) כדי שהוא יחליק בגרון בקלות כשלוגמים אותו. כך גם "חוסכים" את האפטר-טייסט המריר בפה. הפרנה ברנקה מוגש בכוס קורדיאל/פוני, אך אם אין לכם כוס כזו גם כוס שוט תתאים (רצוי מקוררת ובכלל לא מזיק אף פעם לשמור כמה מהן בפריזר).

אמנם טעמו המר של הפרנה ברנקה מונע ממנו להיות מרכיב נפוץ בקוקטיילים טרופיים, צבעוניים ומתקתקים, אך עדיין יש מספר שילובים נפוצים שלו עם משקאות אחרים:

פרנה ברנקה עם קולה

ה"לונג דרינק" המפורסם ביותר עם פרנה ברנקה. מומלץ למי שהקוקה קולה מתוקה לו מדי ורוצה לתת לה טיפה "ספייס". התוצאה מעניינת- קולה מרירה-מתוקה ואלכוהולית... שווה לנסות.

קפה קורטו (caffè corretto)

התרגום מאיטלקית הוא "קפה מתובל", ומדובר בשילוב ידוע ונפוץ מאוד באיטליה ובעולם כולו (כן, אפילו בישראל שותים אותו!). מכינים אספרסו קצר (בכל זאת, איטליה), מוסיפים חצי מנה של פרנה ברנקה ושותים. המרירות של הקפה עם המרירות של הפרנה ברנקה מתחברים יחד יפה, כל מי שהמשקה מר לו מדי יכול להוסיף כפית סוכר.

Red Roman

מרכיבים:
1 מנה פרנה ברנקה
1 מנה וודקה
גרנדין (סירופ בטעם רימונים)

אופן ההכנה:
מוזגים את הפרנה ברנקה לכוס אולד פאשן עם קרח, ועליה את הוודקה כך שהיא תצוף על הברנקה. מוסיפים דאש (3-4 טיפות) של גרנדין. הגרנדין שוקע למטה ויוצר קוקטייל בעל 3 שכבות: אדום, שחור ושקוף. מערבבים ושותים.

sheen-shitof

פתרון טבעי

גבר, הגיע הזמן לשפר את התפקוד המיני ואת הזוגיות שלך

בשיתוף גברא

פרנטיני (Fernetini)

*אזהרה: זהו משקה יבש ומר מאוד ואינו מומלץ לבעלי לב חלש!

מרכיבים:
2 מנות ג'ין
1 מנה פרנה ברנקה
1/4 מנה ורמוט לבן יבש

אופן ההכנה:
מקררים כוס קוקטייל/כוס מרטיני גדולה עוד לפני הכנת הקוקטייל.
מוזגים לשייקר בלי קרח את כל המרכיבים, קוביית קרח ומערבבים בעזרת כפית ארוכה כ- 15 סיבובים (לא מנערים!). מסננים לכוס, מקשטים בדובדבן ומגישים.

ברנקה מנטה

מכיוון שלא כל אחד יכול ליהנות מהטעם המריר של פרנה ברנקה, פיתחו בחברה גרסה נוסף של פרנה ברנקה הנקרא "ברנקה מנטה" (Branca menta) זהו עדיין ליקר המיוצר מאותם 40 סוגי עשבים, אבל אפשר לקרוא לו פרנה ברנקה בטעם מנטה. אמנם לא כל מי שאוהב מנטה יאהב את הברנקה מנטה, כי לא מדובר בליקר מנטה רגיל אלא בכזה מריר, אבל אין ספק שביחס לפרנה ברנקה המקורי הוא נעים יותר לחיך, וכיום הוא משקה שנחשב "צעיר ותוסס" באיטליה. גם את הברנקה מנטה נהוג להגיש בטמפרטורת החדר, אך עדיין מומלץ לשמור אותו בקירור.

בקוקטיילים הברנקה מנטה נפוץ עוד פחות מאשר הפרנה ברנקה, אך המעט שיש לרוב מוצלח:

Menta B

מרכיבים:
1 מנה ברנדי
0.5 מנה ברנקה מנטה

אופן ההכנה:
מוזגים את הברנדי והברנקה מנטה לכוס סניפטר, מערבבים קלות ומגישים.

Menta shot

מרכיבים:
ברנקה מנטה
שטולץ (stolz)- שנאפס מנטה גרמני

אופן ההכנה:
מוזגים לכוס שוט את השטולץ עד לגובה חצי הכוס, ועליו מציפים את הברנקה מנטה. שותים בשלוק אחד ונופלים אחורה...

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully