וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

אחד על השני

גיא גיסר

21.1.2004 / 17:00

גיא גיסר חושף את הסוד שבקוקטיילי שכבות ונותן טיפ למתחילים – לאט ובעדינות

השבוע האזנתי לשיחה בין שני אוהדים ותיקים של הפועל תל אביב. אחד מהם סיפר שהבן הבכור שלו התחיל לאהוד את בית"ר ירושלים, הוא דיבר על זה בכאב אמיתי: "אני לא יכול ככה" הוא סיפר, "מצד אחד זה הבן שלי ואני אוהב אותו הכי בעולם, אבל מצד שני הוא אוהד את בית"ר? אני לא יכול לסבול את זה! הוא הפך להיות הכבשה השחורה של המשפחה".

מה הקשר לאלכוהול? אז ככה, בעולם האלכוהול יש המון משפחות והמשפחה הגדולה ביותר היא כמובן משפחת הקוקטיילים. במשפחה הזו, כמו בכל משפחה אחרת בעולם, יש כבשה שחורה שנקראת "קוקטיילי שכבות". למה כבשה שחורה? כי הקוקטיילים האלה מאוד בעייתיים מבחינתו של הברמן המכין אותם.

אין ספק שכל קוקטיילי השכבות, בסופו של דבר, הם הקוקטיילים הכי יפים, מושקעים ויצירתיים - כשמקבלים כוס עם כמה שכבות, צבעים וצורות זה יפה לעין ואם גם הטעם טוב אז זה בכלל יופי. אבל חשבתם פעם מה עובר על הברמן שמקבל באמצע לחץ של הזמנות "נורמליות" בבר (בירות, קוקטיילים ומשקאות נקיים) הזמנה של שלושה קוקטיילי שכבות שונים? רק כדי לסבר את האוזן: האמא של מי שהזמין את הקוקטיילים האלה קשורה לתגובה שלו. הזמנה כזו מוציאה מריכוז, לוקחת המון זמן ואם זה לא מצליח ב- 100% אז צריך להתחיל הכל מחדש- בקיצור מעיק!

אבל כשהקוקטייל יוצא כמו שצריך אין יותר מאושר מהברמן. הוא ירים אותו "במקרה" כדי שכל הלקוחות על הבר יראו ויפטירו קריאות התפעלות, יגיש ללקוח ויעמוד לידו עד שהוא מסיים ללגום (בדרך כלל בשלוק אחד) כדי לקבל את הפידבק החיובי. בדיוק כמו הכבשה השחורה של אותו אוהד הפועל - מצד אחד רגשות אהבה ומצד שני ש?א?ט נפש.

מה הסוד?

השכבות בקוקטיילים לא נוצרות כי הברמן הוא קוסם שביכולתו להציף כל משקה שהוא רוצה על גבי משקה אחר, מה שקובע הוא המשקל הסגולי של המשקאות: ככל שרמת הסוכר גבוהה יותר ואחוז האלכוהול נמוך יותר - כך עולה המשקל הסגולי של הנוזל והוא כבד יותר. משקה בעל רמת סוכר גבוהה וכמות אלכוהול נמוכה יהיה כבד וישקע בתחתית הכוס, בהדרגה ובעדינות אפשר יהיה למזוג עליו משקאות "קלים" יותר שיצופו עליו ולא יתערבבו בו.

המשקה הכי כבד בבר הוא הגרנדין - סירופ בטעם רימונים אדום ומתוק. אם זה לא נשמע לכם מוכר, נסו להיזכר בפעם האחרונה ששתיתם "טקילה סאן רייז" או "סן פרנסיסקו"- הצבע האדום ששקע? זה הגרנדין (הוא הכי כבד מכיוון שהוא עשיר מאוד בסוכר ואינו אלכוהולי).

מן הכבד על הקל

כדי שתוכלי להתמצא טוב יותר ולשחק עם שכבות בבית אני מצייד אתכם בטבלת המשקאות על פי המשקל הסגולי שלהם - מן הכבד אל הקל. צבע המשקה מצוין בסוגריים:

גרנדין (אדום)
קרם דה קסיס (סגול כהה)
סמבוקה (שקוף)
ייגרמייסיטר (ירוק כהה)
קלואה (חום כהה)
ליקר קרם דה קקאו בהיר (ענברי) וליקר קרם דה קקאו כהה (חום כהה)
ליקר קרם דה בננה (צהבהב)
ליקר קפה (חום כהה)
בארנייגר (חום- ענברי)
אמרטו (חום- ענברי)
שנאפסים מתוקים (צבע משתנה)
פרפה אמור (סגול)
פיזנג אמבון (ירוק)
בייליס'/ אייריש קרים (חום-חלבי)
ליקר קרם דה מנטה שקוף (שקוף) וליקר קרם דה מנטה ירוק (ירוק)
גליאנו (צהבהב)
ליקר דובדבנים (אדום כהה)
קורסאו כחול (כחול)
ליקר משמש (ענברי)
טיה מריה (חום כהה)
טריפל סק (שקוף)
דראמבוי (ענברי)
שארטרז צהוב-40% (צהבהב)
קמפארי (אדום)
מידורי (ירוק)
פרנג'ליקו (ענברי)
בנדיקטין (ענברי)
שנאפס מנטה (שקוף)
סלו ג'ין (אדום כהה)
שמנת (לבן)
קוואנטרו (שקוף)
שארטרז ירוק-55% (ירקרק)
סאות'רן קומפורט (ענברי)
וודקה/ ג'ין/ רום/ טקילה (שקוף)
אבסינת' (ירוק)
בקרדי 151

אם שכחתי איזשהו משקה אני מתנצל מראש...

מדריך למזיגת משקה בשכבות

קוקטיילי שכבות נמזגים על פי רוב בכוס שוט, למרות שניתן להכין קוקטייל כזה בכל כוס אחרת. השיטה הכי טובה למזוג את המשקאות כך שהם לא יתערבבו היא למזוג לאט ובעדינות. עם הזמן לומדים למזוג מהר יותר (אם כי עדיין בעדינות), אבל עבור כל מי שלא מיומן מספיק יש שיטה ממש פשוטה: לוקחים כפית כשהצד המעוגל שלה כלפי מעלה, מכניסים לכוס באלכסון ומצמידים לדפנות הכוס. כעת מוזגים את המשקאות לפי הסדר ובעדינות, כך שהמשקה הקל יותר יצוף על המשקה הכבד יותר. בכל מקרה עדינות היא מילת המפתח.
יש גם שיטה לבעלי ידיים שמאליות: אם יש לכם זמן ואתם מעוניינים להכין קוקטייל שכבות אבל אין לכם את המיומנות הנדרשת, מזגו לכוס את המרכיבים והכניסו למקרר - תהליך הקירור יפריד בין המשקאות לפי משקלם.

הטאץ' של הברמן בכל הנוגע לקוקטיילי שכבות לא מסתכם רק בידיעת המשקלים השונים של המשקאות, אלא ביצירתיות ובהתאמת הטעמים השונים זה לזה. למשל, עירוב של ליקרים חלביים ומתוקים יילך יחד טוב מאוד בעוד ששילוב של משקה אניס עם ליקר מתוק יהיה זרז לבחילה עצבנית.

קוקטיילי שכבות רבים אמורים, לפני שלוגמים אותם בפראיות, להידלק כחלק מריטואל השתייה. לא תמיד זה עולה יפה לפעמים הכוס סתם מתחממת אבל לפעמים זו לא השתייה עצמה שחשובה אלא הטקס מסביבה וזה בסדר גמור.

חשוב לזכור שני דברים חשובים:
1. לא להוסיף כוהל 95% לקוקטיילים כדי שיבערו, מכיוון שהאדם ששותה את המשקה עלול לחטוף מזה הלם טוטאלי.
2. בשום פנים ואופן אל תשתו משקאת שבערו ללא קש! אחרת תסתובבו ברחובות עם עיגול קטן מסביב לשפתיים – גם כואב וגם מגוחך.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

איך הופכים אריזת פלסטיק לעציץ?

בשיתוף תאגיד המיחזור תמיר

קוקטיילים

אופן ההכנה של כל הקוקטיילים הוא זהה: לכוס שוט מוזגים בעדינות, על גבי כפית הפוכה, את המרכיבים לפי סדר כתיבתם במתכון ושותים. אם אופן ההכנה שונה הוא מפורט לאחר המרכיבים.

שימו לב: המספר ליד המרכיבים לא מסמל מנות, אלא עד לאיזה גובה של הכוס יש למזוג את המשקה. לדוגמא: אם רשום "1/3 אייריש קרים", הכוונה למזיגה עד גובה שליש הכוס, ולא 1/3 מנה.

B-52

מרכיבים:
1/3 ליקר קפה
1/3 אייריש קרים
1/3 ליקר תפוזים (טריפלסק, קוואנטרו, גראנד מרנייה)

אופן ההכנה:
לכוס שוט מוזגים בעדינות, על גבי כפית הפוכה, את המרכיבים לפי הסדר המופיע, ולפני הלגימה מדליקים את החלק העליון (ליקר התפוזים) מכבים ושותים בעזרת קש את כל הקוקטייל בבת אחת.

B-51

מרכיבים:
1/3 ליקר קפה
1/3 אייריש קרים
1/3 בקרדי 151

אופן ההכנה:
ממש כמו B-52.

מוח מדמם/Bloody Brain

מרכיבים:
3/4 שנאפס אפרסק
1/4 אייריש קרים
4 טיפות גרנדין

אופן ההכנה:
לכוס שוט מוזגים בעדינות, על גבי כפית הפוכה, את שני המרכיבים הראשונים לפי הסדר המופיע כמעט עד סוף הכוס. לאחר מכן מטפטפים בעדינות רבה כמה טיפות של גרנדין. הגרנדין שוקע במהירות למטה, ו"סוחב" איתו גם חלק מהאייריש קרים, מה שגורם למשקה להיראות כמו... מוח מדמם.

תפוח בדבש

מרכיבים:
1/2 בארנייגר
1/2 שנאפס תפוח

ABC

מרכיבים:
1/3 אמרטו
1/3 בייליס
1/3 קוניאק

נקרא כך בגלל ראשי התיבות של המשקאות שבו.

רעידת אדמה/Earthquake

מרכיבים:
1/3 אמרטו
1/3 סאות'רן קומפורט
1/3 סמבוקה

נינג'ה/ Ninja

מרכיבים:
1/3 ליקר קרם דה קקאו
1/3 מידורי
1/3 פרנג'ליקו

אורגזמה/ Orgasm

מרכיבים:
1/3 קלואה
1/3 אייריש קרים
1/3 שמנת מתוקה

הקוקטייל הזה מוכר כקוקטייל מנוער, אך ניתן גם להכין אותו כקוקטייל שכבות.

Red White and Blue

מרכיבים:
1/3 גרנדין
1/3 שנאפס אפרסק
1/3 קורסאו כחול

Flat Liner

מרכיבים:
1/2 סמבוקה
1/2 טקילה בהירה
4-5 טיפות טבסקו

אופן ההכנה:
מוזגים את הסמבוקה ועליה מציפים את הטקילה כמעט עד סוף הכוס. מוסיפים כמה טיפות של טבסקו, מכיוון שהטבסקו כבד יותר מהטקילה אך קל מהסמבוקה, הוא שוקע עד הסמבוקה ויוצר פס אדום ושטוח.

עין הדג/Fish Eye

מרכיבים:
1/2 פיזנג אמבון
1/2 ברנדי
זית ירוק שלם

אופן ההכנה:
מוזגים את הפיזנג ועליו מציפים את הברנדי כמעט עד סוף הכוס. מוסיפים את הזית ששוקע עד לפיזנג ו"מרחף" באמצע הכוס ודומה לעין של דג.
שותים בשלוק ובזהירות רבה כדי לא להיחנק...

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully