וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

שיעורים בוויסקי

גיא גיסר

17.3.2004 / 17:36

גיא גיסר ממשיך לתת שיעורי וויסקי והפעם מבקש: תנו צ'אנס ל-J&B או לפחות קראו לו בשמו הנכון. כתבה שלישית

למותג הוויסקי סקוטי בלנדד "ג'יי אנד בי" (J&B) יש בארץ בעיה. הבעיה היא לא בכך שהוא לא מפורסם, לא טעים או יקר מדי, אלא בשם שיצא לו. אין שם של משקה בארץ שמייצג את "עמךישראל" יותר טוב מאשר הJ&B. בדרך כלל לוגמים אותו בחתונות ושמחות ואנשים שמתיימרים להיות "מבינים" בוויסקי טוענים שהוא לא ראוי להיקרא וויסקי בגלל הטעם הנורא שלו.

אז בואו אני אגלה לכם סוד: ה J&B הוא אחד ממותגי הוויסקי הנמכרים בעולם ונחשב למותג לא רע בכלל, הוא אמנם לא הכי איכותי, אבל הוא בוודאי לא נמצא בתחתית הסולם. מייקל ג'קסון (מבקר הוויסקי) נתן לו ציון 75 וזה אומר שהוא די ראוי לשתייה ומגיע לו שיספרו את סיפורו.

סיפורו של ה- J&B מתחיל דווקא באיטליה. בשנת 1749 חי בחור צעיר בשם ג'יאקומו ג'סטריני (Giacomo Justerini) בעיר בולוניה ושם התאהב בזמרת אופרה בשם מרגרטה בלינו (Margherita Bellino). כשנאלצה מרגרטה לעזוב את איטליה לטובת לונדון, החליט ג'סטריני ללכת בעקבותיה, ארז את חפציו ולא שכח לקחת עימו מתכונים להכנת ליקרים שרקח דודו.

אחרי זמן מה החליט ג'סטריני לפתוח חנות למסחר ביין ובכהילים, ומצא שותף אנגלי בשם ג'ורג' ג'ונסון (George Johnson). יחד הם הקימו עסק מצליח ורווחי ששירת נאמנה את כל עשירי לונדון ואצילה וב- 1760 אף קיבלו את הכבוד הגדול מכולם, המלך ג'ורג' ה-3 מינה אותם לספקי היין והכהילים הראשיים של בית המלוכה האנגלי. בשנת 1769 נכנסו ג'סטריני וג'ונסון לעסקי הוויסקי, החלו למכור ממנו כמויות גדולות ואף פרסמו מודעה בעיתון "The Morning Post" הנחשבת למודעת הפרסומת הראשונה של החברה.

ב-1831 נקנתה החברה על ידי אלפרד ברוקס (Alfred Brooks), אחד מעשירי לונדון, והוא שינה את שמה ל " Justerini & Brooks", או בקיצור: J&B.

ברוקס הבחין בפוטנציאל הכלכלי הטמון בהיקף המכירות של הוויסקי בלנדד והקים באדינבורו מפעל בו ניסה לערבב בלנד ייחודי משלו. צעד עסקי זה הפך אותו לאחד מחלוצי סוחרי האלכוהול בלונדון שהחלו לערבב בין וויסקי מאלט מיושן לוויסקי גריין ליצירת וויסקי חדש הוא הוויסקי בלנדד (סקוטש). תחילה נקרא המותג "Club" והוא יועד בעיקר למכירה באיים הבריטיים. בשנת 1910 הוצא לאוויר העולם מותג וויסקי חדש: "J&B Rare" במטרה לקלוע לטעם החיך האמריקני בוויסקי וכך להגדיל את המכירות. אבל מהלכים עסקיים לחוד וצרות חוקיות לחוד; בשנת 1920 חטפה חברת J&B, יחד עם כל יצרניות האלכוהול, מכה גדולה: בארה"ב נכנס לתוקפו חוק היובש שאסר על כל מכירה של אלכוהול. ב- J&B לא וויתרו ובשקט בשקט המשיכו לשלוח כמויות גדולות של וויסקי לארה"ב, בעיקר לניו יורק, כדי להמשיך להרוויח ולהרגיל את ציבור השותים לטעם מאוד מסוים.

המהלך הזה השתלם מאוד, ולאחר שהוסר חוק היובש ב-1933 הפך J&B לאחד מהסקוטשים הנמכרים והמוכרים ביותר בארה"ב. התווית הצהובה-אדומה והבקבוק הירוק הפכו לסמל מסחרי, אנשים אהבו את הטעם שלו וב- 1961, לראשונה, הגיע המותג למכירות של מיליון ארגזים בשנה! נכון להיום, אגב, עומדות המכירות על כ- 6 מיליון ארגזים בשנה.

חברת J&B שייכת לקונצרן UDV העולמי (שבבעלותה מותגי וויסקי כמו ג'וני ווקר, טאליסקר, לגבולין, בלוויני, גלן קינצ'י, רויאל לוכנאגר, קראגנמור, אובן, קליינאליש, גלנדאלן, מורטלאך וגם, לידע כללי, שייכים לה סמירנוף, בייליס, גורדונס', טאנקרי, שרידנס' ארצ'רס וקפטן מורגן) ולכן יש לה מבחר עצום של מאלטים ממנו היא יכולה לבחור את האיכותיים והמשובחים לערבוב הבלנד. דרך אגב, המותג המוביל בבלנד הוא ה"נוקנדו" (Knockando).

ל J&B יש כמה מותגים חלקם ידועים בארץ יותר וחלקם פחות:

J&B Rare

זהו המותג הפשוט והמוכר ביותר של J&B, הוא מורכב מ- 42 סוגים שונים של וויסקי מאלט וגריין, שעורבבו בקפידה ונותנים לוויסקי את הטעם והריח הייחודיים לו. כמעט כל המאלטים מגיעים מאזור הספייסייד שבצפון סקוטלנד, הגריין וויסקי נבחרים בקפדנות כדי שיעשה שימוש רק באיכותיים ביותר והוויסקי הצעיר ביותר בבלנד הוא בן 3-5 שנים (השנה לא מצוינת על התווית).

בשורה התחתונה מדובר בוויסקי לא רע בכלל, צבעו בהיר יחסית לוויסקי, הוא בעל טעמים עדינים ומחליק בגרון מבלי להשאיר יותר מדי אפטר-טייסט ואם באמת תתנו לו צ'אנס אמיתי הוא עוד עלול להפתיע אתכם. 43% אלכוהול.

בארץ נוהגים לשתות אותו עם קולה (בצרפת זהו ממש מושג - "ז'יבי קוקה"), אבל בעיקר כדי למהול את טעם הוויסקי למי שלא מת עליו. דבר נוסף, משעשע עד כדי עצבות, הוא שבארץ יש נטייה לעוות את שמו של הג'יי אנד בי ולכנות אותו ג'י בי (GB). איך זה קרה? יש לכך כמה גרסאות: האחת טוענת שבארץ פשוט לא יודעים אנגלית, השנייה טוענת שכך יותר קל ומהיר להגות את המילה, והשלישית, שהיא העצובה מכולן לטעמי, היא שבעבר ייצרו בעזה (כן, עזה!) חיקוי עלוב ונוראי ל J&B רק שאת ה-"J" החליפו ב-"G". כנראה שיותר מדי שנים בשטחים גרמו לכמה חיילים לטעות ולחשוב שהם קונים J&B במחיר מציאה, הם התרגלו לטעם, לריח וגם לשם.

J&B Reserve

זוהי גרסת הפרימיום של J&B, והיא מכילה בלנדים של סוגי וויסקי שונים, כולם מיושנים 15 שנה ויותר. זהו מותג מפתיע באיכותו, טעמו שונה לחלוטין מה"Rare", בגלל רמזים לעישון קל שגורמים לו להרגיש כמו וויסקי איכותי.
40% אלכוהול.

J&B J.E.T

אל דאגה, אם לא שמעתם מעולם על המותג הזה אתם לא לבד, אתכם עוד אלפי ישראלים שלא ביקרו עדיין במזרח הרחוק. זהו מותג פרימיום של J&B המיוצר במיוחד עבור השוק האסייתי, בעיקר זה הקוריאני. ה JET מכיל בלנד של 40 סוגי וויסקי שונים, 80% מהתערובת היא מאלט, אחוז מדהים יחסית לוויסקי בלנדד. הוויסקי הכי צעיר בבלנד יושן במשך לפחות 12 שנה, והמיוחד בו הוא שטעמיו עדינים מאוד ביחס לוויסקי בגילו. הכל במכוון, כמובן, כי המאסטר בלנדר של J&B התאים את ה JET לחיך הקוריאני שאוהב וויסקי קליל ופירותי.

sheen-shitof

פתרון עוצמתי לכאב

טכנולוגיה מהפכנית לטיפול בכאבים אושרה ע"י ה-FDA לשימוש ביתי

בשיתוף Solio

J&B Exception

גם אם את המותג הזה אינכם מכירים אתם לא לבד. ה"אקספשן" הוא מותג מיוחד מאוד של J&B מכיוון שהוא מכיל אך ורק וויסקי מאלט. זה איננו סינגל מאלט, מכיוון שחברת J&B לא מזקקת בעצמה את הוויסקי, אלא סוג וויסקי שנקרא "פיור מאלט" (Pure Malt). הכוונה היא לבלנד מיוחד שמערבב המאסטר בלנדר, המורכב אך ורק מסוגי וויסקי מאלט שונים, ללא טיפה אחת של גריין וויסקי. הטעם שמתקבל (על פי רוב) הוא שלם, עגול ומלא הרבה יותר מאשר וויסקי בלנדד רגיל.

ב"אקספשן" יש בלנד של יותר משלושה סוגי מאלט שונים, כשהצעיר ביותר יושן לפחות 12 שנה, והוא נמכר אך ורק בצרפת, מדינה שבה כמות הוויסקי הנמכרת בחודש אחד גדולה מכמות הקוניאק הנמכרת שם בשנה שלמה.

מותגים שהיו קיימים וכבר לא מיוצרים:

J&B Select
מותג שיוצר בשביל השוק האמריקני ולא נחל הצלחה גדולה. זהו מותג "פשוט" מבחינת גיל (יישון בן 3-5 שנים), אך אחוז המאלטים בו גבוה, יש הטוענים שהוא אפילו מגיע ל- 70%, מה שהופך אותו לאיכותי, יוקרתי ויקר יותר מה "Rare" הרגיל, אבל זה עדיין לא הביא לחברה הצלחה באמריקה ובשנת 1998 הופסק ייצורו. פה ושם ניתן עדיין למצוא בקבוקים כאלה.

J&B Ultima
וויסקי היסטורי מיוחד במינו. בשנת 1996, לכבוד חגיגות 500 השנה להמצאת הוויסקי הסקוטי (אי שם בשלהי המאה ה-15), הוציאה חברת J&B מותג חדש - J&B Ultima. זהו בלנד המורכב מ-128 מותגי וויסקי שונים, כשלמעשה כמעט כל מותג וויסקי סקוטי מאלט שהיה קיים באותה שנה, והיו כ-90 כאלה, נכנס לבלנד. J&B הגיעו להסכם עם מזקקות מאלט רבות בסקוטלנד במסגרתו הם קיבלו מהן קצת מהוויסקי ל"שימוש אישי", והשאר היסטוריה.

זהו מותג נדיר שיצא במהדורה מצומצמת (Limited Edition) והוצעו ממנו למכירה רק כמה עשרות אלפי בקבוקים, מספר זעום לעומת הכמויות הרגילות בהן מורגלים ב J&B. אם יש בידכם בקבוק כזה אל תשכחו שאני קיים...

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully