וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

קנטאקי פרייד בורבון

גיא גיסר

12.5.2004 / 15:55

ג'יבי... ג'יי אנד בי... ג'ימבים... ג'ק, ג'וני, ג'יימס וג'רמייה או בקיצור גיא גיסר על וויסקי ג'ים בים

ג'ים בים (Jim Beam), הוויסקי האמריקאי הנמכר ביותר בעולם, הוא מותג קצת בעייתי בארץ. לא הרבה אנשים שותים אותו, אבל לעתים הברמנים מוזגים ממנו בטעות. לא, לא כולנו מטומטמים, אבל יש בעיה עם השם שלו - הוא דומה מדי ל"ג'יי אנד בי" (J&B) ולפעמים זה מבלבל.

לפני שבוע התיישב אצלי לקוח בבר ואמר: "תן לי ג'ים בים עם הרבה קרח". באתי אליו עם הבקבוק, שמתי מולו כוס עם קרח ומזגתי. הוא לא עצר אותי, חיכה עד שאסיים למזוג ורק אז אמר "הלו ברמן, זה לא ג'ים בים, מה אתה, עובד עלי?". לא הבנתי מה הקטע שלו ושאלתי אותו מה בדיוק הוא רוצה. "ג'יבי, ג'יבי" הוא מלמל ורק אז הבנתי ששוב נפלתי. הבחור התכוון ל"ג'יי אנד בי", אבל מה לעשות שבארץ הרבה מכנים אותו "ג'יבי", מבלבלים אותנו הברמנים וגורמים לנו למזוג לשווא "ג'ים בים".

אז בפעם הבאה כשבא לכם J&B תשתדלו מאוד לבטא אותו כמו שצריך, אחרת נחייב אתכם על שני המשקאות (סתם, תירגעו, תמיד נשמח לשתות וויסקי במקומכם). את אותו לקוח, אגב, הצלחתי לשכנע בדרכי נועם (וקצת איומים) שינסה בכל זאת ללגום "ג'ים בים" ויחווה את דעתו. האמת, הוא אהב אותו מאוד. לדרינק השני הוא עדיין ביקש את ה J&B, אבל לפחות הפעם הוא ביקש כמו שצריך.

בפורום האלכוהול של וואלה! (אותו אני גם מנהל, ג.ג) היה השבוע שרשור מעניין בנושא וויסקי ובין השאר עלה גם השם "ג'ים בים". חבריי ואני לפורום פשפשנו קצת ומצאנו פרטים חדשים ומפתיעים עליו ועל מותגים שלו שלא ידועים בארץ. אז לכבוד חברי הפורום היקרים ולכבודכם (אתם מוזמנים לקפוץ, פשוט הקליקו על הלינק למטה) - הסיפור המלא של "ג'ים בים".

היסטוריה

ה"ג'ים בים" הוא וויסקי בורבון אמריקאי שורשי ואיכותי עם היסטוריה ארוכה ומפוארת, שהולכת אחורה עד שנת 1788. באותה שנה הגיע ג'ייקוב בים (Jacob Beam), צעיר בן 18 ונצר למשפחת מהגרים מגרמניה, למדינת קנטאקי שבדרום ארה"ב, כדי למצוא מקום לחיות את חייו ולהתפרנס בכבוד. הוא התיישב בגבעות הירוקות של קנטאקי ועסק בחקלאות בעיקר בגידולי תירס. לאחר כמה שנים החל לנסות לייצר מהתירס אלכוהול והצליח להפיק ממנו שיכר בחוזק של 4% אלכוהול. את השיכר שהתקבל זיקק עד לחוזק אלכוהולי של 62%, טעם, התלהב וכך נולדה לה האגדה שתיקרא לימים "ג'ים בים". התזקיק יושן בחביות עץ אלון וכבר בשנת 1795 מכר ג'ייקוב את חבית הבורבון הראשונה שלו, כשהשם "בורבון" מגיע ממחוז בורבון (Bourbon County) שבקנטאקי.

ג'ייקוב העביר את סודות ייצור הבורבון שלו לבנו, דיוויד, במטרה להזרים קצת "דם צעיר" ובתקווה שימשיך במלאכת הייצור. כבר בהיותו בן 18 מונה דיוויד הצעיר למאסטר דיסטילר והמשיך את דרכו של אביו לאחר שזה מת. בנו של דיוויד, דיוויד מ. בים, קיבל את המושכות לידיו בשנת 1850, כמה שנים לפני פרוץ מלחמת האזרחים האמריקאית, ולאחר שאביו מת, ב- 1854, העביר את המזקקה למחוז נלסון. המזקקה מוקמה בסמוך למסילת הרכבת הראשית של קנטאקי, וקיבלה את השם "Clear Spring Distillery" על שם מימיו הזכים של המעיין הסמוך ששימש בתהליך ייצור הוויסקי.

בשנת 1880 החל לעבוד במזקקה בנו של דיוויד מ. - ג'יימס בים - שהיה ידוע בכינויו "ג'ים" והוא כולו נער בן 16. ב- 1892 כבר מונה, איך לא, למאסטר דיסטילר של המזקקה ואז נפל עליו חוק היובש. מכיוון שאסור היה לסחור ולייצר אלכוהול בכל רחבי ארה"ב, עבר ג'ים לגדל פירות ולעבוד במחצבות ובמכרות פחם, אך ב- 1933, כמה חודשים לאחר ביטול חוק היובש, חזר לעשות את מה שהוא עושה הכי טוב - וויסקי בורבון.

ג'ים הוביל את המזקקה להצלחה שהתבטאה בהיקף מכירות ששוק הוויסקי האמריקאי לא הכיר קודם לכן, הוא העביר את המזקקה לקלרמונט (Clermont) והחליט לקרוא לה "ג'ים בים בורבון". מספרים עליו שהיה כל כך חרד מתקלה שתחריב את המזקקה שלו, עד שאת השמרים איתם מכינים את הוויסקי, שמר בקאדילק השחורה שלו.

ג'ים בים נפטר בשנת 1947 ובנו, ג'רמיה בים, התמנה תחתיו למאסטר דיסטילר. הוא החליט לפתוח עוד מפעל לייצור "ג'ים בים" ולייצר כמויות גדולות יותר והקים את המפעל החדש ליד העיר בוסטון (לא זאת שמיד קופצת לכם לראש, אלא ההיא שבקנטאקי).

בשנת 1951, כשהיה בן 21, החל לעבוד במפעל "ב?ו?קר נו" (Booker Noe), נכדו של ג'ים (אמו של בוקר היתה בתו של ג'ים, ולכן שמו של בוקר אינו בים). כבר בגיל 30 הפך למאסטר דיסטילר של המזקקה והוא זה שהכניס טריקים שיווקיים כמו סדרות וויסקי מיוחדות והמצאת מותגים חדשים, שסייעו לחברת "ג'ים בים" לגדול ולהתפתח. מעבר לכך, הוא היה אחד מהאנשים היותר מוערכים בעולם הוויסקי העולמי בכלל והאמריקאי בפרט בעיקר בגלל הניסיון הרב שהיה לו, חושיו החדים וראש שיווקי גאוני. הוא נפטר ממש לא מזמן ב-24.2.2004 כשהוא כמעט בן 75.

כיום "ג'ים בים" הוא מותג הוויסקי האמריקאי הנמכר ביותר בעולם ומותג האלכוהול השמיני במכירות העולמיות - יותר מ- 47 מיליון ליטר בשנה. שישה דורות במשפחת בים קיבלו את הכבוד לעמוד בראש החברה, וכעת, לאחר מותו של בּוּקר, צפוי בנו לאחוז במושכות.

הג'ים בים מיוצר מתערובת של 75% תירס, 13% שיפון ו- 12% שעורה והוא נקרא Kentucky" Straight Whiskey" והכוונה היא שהצבע הענברי שלו הוא טבעי, ללא תוספת של צבעי מאכל או תוספות.

וויסקי "ג'ים בים" אמנם נחשב לאיכותי וטעים, אך עדיין כמו כמעט כל מותגי הוויסקי בורבון, הוא מזוקק בזיקוק רציף כפול, כך שמבחינת טעם וארומות אין מה להשוות בינו לבין הוויסקי הסקוטי או האירי המזוקקים בזיקוק דודי כפול. קצת חבל שהאמריקאים לא משקיעים יותר בזיקוק איכותי, אבל מילא, כל כך הרבה שנים של הצלחה, מי אני שאתלונן?

ל"ג'ים בים" יש כמה וכמה מותגים, חלקם ידועים יותר וחלקם ידועים פחות, אבל מה שבטוח הוא שכדאי לנסות לפשפש בארון המשפחתי, מי יודע אולי תגלו שאיזה דוד מאמריקה שלח פעם מתנה ששווה לא מעט.

מותגים:

ג'ים בים (Jim Beam)

וויסקי רגיל ופשוט של "ג'ים בים" המכונה לעתים כ"תווית לבנה" (White Label). זהו המותג הנמכר ביותר של חברת "ג'ים בים" והוא מיושן לא פחות מ- 4 שנים בחביות חרוכות מעץ אלון לבן אמריקאי (החוק דורש מינימום שנתיים). 40% אלכוהול.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

התהליך המסקרן של מיחזור אריזות מתכת

בשיתוף תאגיד המיחזור תמיר

ג'ים בים שחור (Jim Beam Black)

גרסת הפרימיום של חברת "ג'ים בים". וויסקי המיושן מינימום 8 שנים, והשם "Black" ניתן בגלל שתי שתי סיבות: 1. המילה שחור והתווית השחורה נותנים פאסון מכובד למשקה 2. כדי שלצרכן תהיה קונוטציה ל"ג'וני ווקר בלק לייבל". מדובר בוויסקי עמוק יותר ובעל טעם מעושן במקצת. 43% אלכוהול.

הבחירה של בים (Beam's Choice)

מותג מיוחד מאוד של "ג'ים בים" המכונה "גרין לייבל" בגלל התווית הירוקה שלו. זהו בורבון המיושן 5 שנים, הוא אמנם אינו וויסקי פרימיום, אך מיוחד במינו ושונה מכל שאר מותגי הבורבון בגלל שמסונן דרך פחם מעצי הדר. התהליך הזה שמוכר לנו מוויסקי טנסי (כמו "ג'ק דניאלס") לא קיים בתהליך הייצור של מותגי הבורבון השונים, ועל כן המותג מקבל יחס של כבוד. הטעם עדין וחלק (בגלל הסינון), כמעט ולא מרגישים אפטר-טייסט מרוב חלקלקות. 40% אלכוהול.

ג'ים בים שיפון (Jim Beam Rye)

גם כאן נוהגים לקרוא למותג בשם אחר לחלוטין: "תווית צהובה" (Yellow Label) בגלל צבע התווית העוטפת את הבקבוק. מדובר למעשה בוויסקי, אך לא בוויסקי בורבון אלא בוויסקי שיפון. כדי שוויסקי יוכל להיקרא וויסקי שיפון הוא חייב להכיל לפחות 51% שיפון בתערובת שלפני תהליך התסיסה.

שוק הוויסקי שיפון בארה"ב לא עצום, אך עדיין משגשג דיו וב"ג'ים בים" הבינו שכדאי לנסות ולנצל את השם שלהם כדי לזכות ברווחים נוספים. מתוך מחשבה זו נולד מותג חדש – "ג'ים בים שיפון". הטעם? קצת מוזר למי שאוהב וויסקי בורבון, לא מתקתק אלא מבושם משהו עם ארומה שמזכירה מעט עישון. ל"ג'ים בים שיפון", כמו לכל שאר מותגי הוויסקי שיפון, אין ייבוא לארץ, אך אם נופלת בחלקכם הזדמנות כדאי לקנות בקבוק כזה ולוּ רק בשביל לנסות. 40% אלכוהול.

8 הכוכבים של בים (Beam’s Eight Star)

גרסה מיוחדת של ג'ים בים המותאמת לשוק האסייתי. 7 שנות יישון ו- 40% אלכוהול.

מאסטרפיס קוניאק פיניש (Masterpiece Cognac Finish)

כשמו כן הוא - יצירת מופת. מדובר בבורבון שיושן לא פחות מ- 18 שנה וקיבל פיניש בחביות שבעבר יושן בהן קוניאק. אני אישית לא מכיר עוד מותג של וויסקי המיושן בחביות קוניאק וזה מה שהופך אותו ליוקרתי ויקר מאוד. הבקבוק עצמו מדהים ויפהפה ותכולתו עומדת על 49.5% אלכוהול. מומלץ בחום.

מאסטרפיס פורט פיניש (Masterpiece port Finish)

בדומה ל"מאסטרפיס קוניאק פיניש", גם הבורבון הזה מקבל פיניש בחבית אחרת פרט לחבית עץ האלון הלבן, אלא שהפעם מדובר בחביות שיושן בהן יין פורט. הפורט הוא יין מחוזק שמגיע, על פי רוב, מפורטוגל, והסיומת בחביות כאלה נותנת לוויסקי פיניש מתקתק, מעניקה לו גוון אחר וניחוח פירותי חזק מהרגיל. הוויסקי הזה מיושן לא פחות מ- 20 שנה, והחוזק האלכוהול שלו הוא 49%.

קולקציית האוסף הקטן

לחברת "ג'ים בים" עוד מותגים רבים אחרים (סדרה מיוחדת לכבוד 200 שנה למזקקה, תווית זהב, ג'ים בים שחור 7 שנים ועוד), אבל דבר נוסף המייחד אותה הוא סדרת מותגי בורבון שלא נושאים את השם "ג'ים בים" בכותרת ונחשבים טובים ומשובחים. למעשה הם נחשבים עד כדי כך טובים, עד שאדון בּוּקר נו ז"ל החליט לאחד ארבעה מותגים למארז אחד ולמכור אותם יחד.

המארז נקרא "קולקציית האוסף הקטן" (The small batch collection) והוא נארז כדי לסייע לשווק טוב יותר את מותגי הבורבון בצורה ברחבי ארה"ב ובעולם, ובכדי לתת קונטרה לחברת UDV שהחלה בשיווק "ששת המאלטים הקלאסיים" (The six classic malts) כמנוף לשיווק וויסקי סקוטי מאלט. נכון, אין מה להשוות בין איכות של וויסקי סקוטי מאלט לבורבון, אבל עדיין מדובר ברעיון שיווקי מבריק שמגיע לו כבוד.

4 המותגים שמרכיבים את ה- The small batch:
1. נוב קריק 9 שנים (Knob Creek 9 years)
2. בייקר'ס 7 שנים (Baker's 7 years)
3. בוקר נו'ז 7 שנים(Booker Noe's 7 years)
4. באזיל היידנ'ס 8 שנים (Basil Hayden's 8 years)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully