פיקוד העורף הגל השקט

הגדרת ישובים להתרעה
      הגדרת צליל התרעה

      נושאים חמים

      היצרן לא יודע חשבון

      הדיאטנית יעל דרור מפצחת את הסימון התזונתי המוטבע על מוצרי המזון ומציעה לחשב לבד את מספר הקלוריות, כי לפעמים היצרנים טועים ומטעים

      כל פעם שאני כותבת פה את הטור השבועי, בין אם זה על ההבדלים בין מוצרים קלים לדיאטטיים, הרכב הלחם השחור או תוספת סוכר במיצי פירות - אני שולחת אתכם בסוף אל האותיות הקטנות שעל האריזה, שיספרו לכם מה באמת יש או אין במוצר. השבוע בחרתי להתמקד באותה תווית קטנה כדי להבהיר איך באמת יודעים כמה קלוריות מכיל המוצר, והאם בכלל אפשר להאמין למספר שרשום על האריזה.

      אחד מהנתונים המרכזים שחייב להופיע על האריזה הוא "הסימון התזונתי". המידע מתייחס לערכים התזונתיים הנמצאים ב- 100 גרם מוצר. ניתן למצוא מגוון רב של רכיבים תזונתיים המופיעים על תווית המזון כמו קלוריות, סידן, כולסטרול, סיבים תזונתיים, ויטמינים ועוד. בפועל החוק מחייב את היצרן לפרט רק 5 נתונים: קלוריות (אנרגיה), חלבון, פחמימות, שומן ונתרן. כל שאר הרכיבים הם לשיקולו של היצרן המעוניין ליידע את הציבור בתכונותיו המיוחדות של המוצר (סידן, סיבים ועוד).

      אז איך מחשבים כמה קלוריות יש באמת במוצר?

      הסימון התזונתי מאפשר לנו על ידי חישוב פשוט לבדוק האם היצרן רשם את מספר הקלוריות במוצר כמו שצריך או שאולי נפלה טעות. (משום מה יש הרבה טעויות דווקא במוצרים מיובאים).

      כל גרם פחמימות וחלבון מכיל 4 קלוריות ולכן נכפיל את משקלן בגרמים ב-4 בהתאם לסימון התזונתי. כך גם נכפיל את משקל השומן - כל גרם שומן מכיל 9 קלוריות. לאחר שהכפלנו את משקלם של הפחמימות, החלבון והשומן (לפי הסימון התזונתי) מחברים את הנתונים והתוצאה הסופית היא מספר הקלוריות שבמוצר. אם כמות הקלוריות המצוינת על ידי היצרן לא מתאימה לחישוב שלנו, זה אומר שהיצרן לא פרסם נתונים נכונים או שטעה בעצמו בחישוב.

      חשוב לזכור כי כמות הקלוריות שקיבלנו לפי החישוב התייחסה ל- 100 גר' מוצר. על מנת לחשב את כמות הקלוריות במוצר כולו (למשל גביע יוגורט או גבינה), יש להכפיל את כמות הקלוריות במשקל המוצר המצוין על גבי האריזה. שימו לב כי במקרים של מזון הנמצא ברוטב או בנוזלים אחרים (למשל קופסאות שימורים) חשוב להתייחס למשקל המוצר לאחר סינון ולא למשקלו הכולל.

      עצה שימושית

      קחו כמה מוצרי מזון בבית ונסו לחשב את כמות הקלוריות. בידקו האם יש התאמה בין מה שרשום לבין מה שחישבתם. אני כבר מצאתי טעויות, בעיקר במוצרי מזון המגיעים מחו"ל. כנראה שהיבואן הישראלי התקשה קצת בהעתקת הנתונים או פשוט טעה בחישוב.