וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

המקסיקני

גיא גיסר

20.1.2005 / 16:05

דון חוזה אנטוניו דה קווארבו יכול לנוח בשקט – הטקילה שלו, קווארבו, היא מספר אחת בעולם והיא מציעה הרבה יותר ממותג אחד מוכר בשם "קווארבו גולד". גיא גיסר עם הסיפור המלא

לפני כמה שבועות, כשהחורף החל לתת את אותותיו, ישבתי בבר עם חבר והתלבטתי מה לשתות. בחוץ היה גשום וקר ורוחות העיפו כמעט כל דבר, כך ששוט של וודקה קפואה ירד מהפרק, ומצד שני לא היה לי חשק לוויסקי. הסתכלתי על הבר כדי לקבל רעיון, ולבסוף החלטתי: היום שותים טקילה. למה דווקא טקילה? אולי בגלל שהיא לא מקוררת, אולי בגלל היישון הקצר שהיא עוברת שמזכיר את החמימות של הוויסקי ואולי כי מזמן לא שתיתי טקילה.

הברמן הגיע שאלתי איזה טקילות יש. "קווארבו" הוא ענה. שאלתי אם יש משהו חוץ מקווארבו והוא השיב בשלילה - "בארץ רק הקווארבו מוכרת, אז למה להחזיק עוד טקילות שאף אחד לא מכיר?". התשובה הרגיזה מצד אחד - הרי כך וודאי אמרו לפני 20 שנה על וויסקי ו- J&B- ומצד שני הייתה צפויה - הרי אין בישראל קהל אמיתי ומספיק גדול לטקילה, שבשבילו "שווה" להחזיק מותגים נוספים חוץ מהידועים.

בכל הנוגע לקווארבו, יש יותר מדי אנשים שלא מכירים את מותג הטקילה הנפלא הזה, ועוד יותר אנשים שמכירים את השם, אבל לא מקשרים בינו לבין טקילה. גם כאן, כמו במקרה של אבסולוט, המותג יותר גדול מהמשקה עצמו.

אז למען אלה שלא שתו אף פעם, אלה ששותים אבל רוצים לדעת מה הם שותים וגם למען אלה שלא יכולים לסבול טעם של טקילה, הנה הסיפור המלא של מותג הטקילה הגדול ביותר בעולם: קווארבו.

שדות אגבה לנצח

חברת קווארבו (או בשמה המלא "חוזה קווארבו" - Jose Cuervo) נוסדה על ידי מקסיקני בשם דון חוזה אנטוניו דה קווארבו. בשנת 1758, עוד לפני שמקסיקו הפכה למדינה עצמאית, קיבל חוזה אנטוניו חלקת אדמה מקארלוס, מלך ספרד (ששלט באותן שנים במקסיקו) בעיירה טקילה שבמחוז חליסקו במקסיקו. אותה חלקת אדמה שפעה בצמח האגבה הכחולה (Agave Azul), שבאותם ימים היה שכיח מאוד באזור.

מכיוון שכבר אז ידעו איך להפיק מהאגבה שיכר ותזקיקים, התייעץ חוזה אנטוניו עם משפחתו והחליט לפתוח מפעל קטן שייצר תזקיקי אגבה, או כפי שקראו לזה "וינו מסכל" (Vino Mezcal).
עם השנים, הפך המפעל לפופולרי בתחומי המחוז, והשם "קווארבו" הפך למילה נרדפת ליין המסכל במקסיקו. בשנת 1781 רכשה משפחת קווארבו שדה אגבה נוסף, ועליו בנו את המזקקה שתייצר, עם השנים, את הטקילה המפורסמת.

בשנת 1795 העניק מלך ספרד, קארלוס הרביעי, לדון חוזה מאריה גוואדלופ דה קווארבו, בנו של חוזה אנטוניו, את הרישוי הממשלתי הראשון אי פעם לייצור משקה חדש בשם "טקילה" במחוז טקילה. קווארבו, שהבין את המשמעות הכלכלית של העניין, הקים מפעל חדש וגדול יותר בפרברי העיירה והחל לייצר את המשקה החדש בכמויות מסחריות.

שם המפעל שוּנה עם השנים מספר פעמים עקב חילופי בעלים, לראשונה בשנת 1812, כשמאריה מגדלנה קווארבו, בתו של חוזה מאריה גוואדלופ, ירשה את המפעל לידיה. מאריה נישאה לויסנטה רוחאס, איש עסקים מקסיקני, שהשתלט על ניהול החברה וקרא למזקקה על שמו - "לה רוחנייה" (La Rojeña). רוחאס הצליח לשווק את המשקה אל מחוץ לתחומי חליסקו, והמשקה החל להמכר בכל רחבי מקסיקו, והפך למשקה הלאומי.

ממקסיקו לניו מקסיקו

בשנת 1873 הצליח חזוס פלורס, המנהל הראשי של המזקקה, למכור 3 חביות טקילה בניו מקסיקו שבארה"ב. הטקילה התחילה להימכר באופן קבוע בארה"ב- בעיקר בדרום, סמוך לגבול עם מקסיקו, אך עם הזמן הצפינה והגיעה למדינות המרכז.

בשנת 1893 קיבלה החברה את העיטור הראשון בתחרות משקאות. השופטים ביריד הבינלאומי בשיקגו העניקו לקווארבו את מדליית הזהב בקטגורייה שהם כינו "ברנדי מסכל מטקילה", והפרסום עורר הדים ברחבי ארה"ב. השם טקילה התחיל להיכנס לתוך הבתים האמריקאיים שלא שמעו על המשקה מעולם. בשנת 1900 שוּנה שם המותג בפעם האחרונה ל"חוזה קווארבו", וזה השם שהשתמר עד היום.

במאה ה-20 הצליחה חברת קווארבו לשווק את הטקילה שלה בכל רחבי העולם ולמתג את עצמם כטקילה המובילה מכולן. אזרחים ביותר מ-90 מדינות נהנים בכל יום מהקווארבו, ולא נראה שנמצב עומד להשתנות, בעיקר לאחר שלפני כמה שנים רכש תאגיד האלכוהול הענק דיאג"ו את המותג, מה שמבטיח הזרמת כספים (אם יידרש) וגב כלכלי חזק שלא ייתן לקווארבו ליפול מהר. כיום מיוצרת הטקילה של קווארבו ב-2 המזקקות המקוריות, כשדווקא המזקקה הנושאת את השם "לה רוחנייה" היא המזקקה הראשית.

בישראל יש לקווארבו שתי בעיות: כמו שאר מותגי הטקילה, המשקה נמכר במחיר גבוה יחסית למשקאות אחרים. אמנם הסיבה ידועה (חוסר בצמחי האגבה במקסיקו), אך עדיין ההבדל במחיר מתבטא במאות אחוזים. השתיין הישראלי הממוצע - זה שרגיל לשתות גם וודקה רד-בול וגם וויסקי טוב – מתקשה עקב כך לנסות טקילה טובה חדשה.

הבעיה השנייה היא חוסר מודעות. הכוונה איננה לכך שאנשים לא מכירים את השם, אלא לכך שכששומעים את המילה "קווארבו", מיד צצה לה מילה אחרת - "גולד". נדמה שצמד המילים הזה -קווארבו גולד - הגיע לכל שכבות העם ושתיינים מכל הגילאים יודעים לבקש בבר שוט של "קווארבו גולד". אם תשאלו אותם מה חברת קווארבו מציעה חוץ מ"קווארבו גולד", רוב הסיכויים שתיתקלו בעיניים ופיות פעורים, מכיוון שמותגים אחרים של החברה כמעט ולא ידועים בארץ. חבל.

מותגים

חברת קווארבו אחראית לכמה מותגי טקילה משובחים וידועים, ולכל אחד הייחוד שלו:

"קווארבו קלאסיקו/בלאנקו/סילבר" - Cuervo Classico\Blanco\ Silver

מותג הטקילה הפשוט ביותר של חברת קווארבו. מיוצר מתערובת של לפחות 51% אגבה כחולה (על פי החוק) המזוקקת בזיקוק דודי כפול עם תזקיקים אחרים. לאחר הזיקוק מוהלים את המשקה עד לרמה האלכוהולית הרצויה ומבקבקים. זהו המותג הזהה לטקילה המקורית של חברת קווארבו משנת 1795. צבעו שקוף, והוא מתאים בעיקר לערבוב בקוקטיילים שונים. 38% אלכוהול.

"קווארבו אספסיאל/גולד" - Cuervo Especial\Gold

מותג הטקילה הנמכר ביותר של קוארבו, ומן הסתם הנמכר ביותר בעולם. האספסיאל ידוע יותר בשמו העממי "קווארבו גולד" (לא רק בארץ אלא בכל העולם), והוא די שנוי במחלוקת.

בחברת קווארבו טוענים כי הקווארבו גולד הוא בדרגת רפוסדו, דהיינו מיושן בחביות עץ אלון או במכל אחר כחודשיים. האמת היא, שלאחר הזיקוק הטקילה אכן מוכנסת ליישון בן חודשיים במכלי נירוסטה ענקיים, אך לאחר היישון הקצר היא מעורבבת עם טקילה פשוטה יותר, ברמת בלאנקו. הערבוב הזה הופך את הקווארבו גולד, בעצם, לטקילה שמכילה טקילות פשוטות וזולות (יחסית לדרגת הרפוסדו), עובדה המעמידה את היותו בדרגה זו במחלוקת גדולה.

קווארבו טוענים שהדרגה היא רפוסודו, העובדות בשטח מראות אחרת, אך למעשה שום דבר לא ישנה את האהבה הגדולה של שתייני הטקילה בעולם למותג, שמכירותיו ממשיכות ככל שעובר הזמן.

צבעו של הקווארבו גולד הוא, כשמו - זהוב. הצבע לא מגיע מחביות עץ אלא מצבע קרמל שמוסיפים לתזקיק לפני הביקבוק. הטעם: קצת יותר מתקתק מהקלאסיקו. 38% אלכוהול.

"קווארבו טראדיסיונל" - Cuervo Traditional

הטראדיסיונל הוא המותג הכי לא מוּכר של קווארבו. מעטים הברים שמוכרים אותו וחבל מאוד, כי מדובר בטקילה מצוינת. זוהי טקילה בדרגת רפוסדו אמיתית, המיוצרת מ-100% אגבה כחולה, מה שהופך אותה ליוקרתית, יקרה ואיכותית מאוד. לאחר הזיקוק, מוכנסת הטקילה ליישון של כחצי שנה בחביות עץ אלון, לאחר מכן נמהלת במים ומבוקבקת.

כל בקבוק של קווארבו טראדיסיונל ממוספר ונושא בגאווה את הסמל המקורי של חברת קווארבו - העורב השחור. הטעם נפלא, ומנסיון - זוהי אחת הטקילות היותר טובות לשתייה נקי, ללא קרח, בטמפרטורת החדר. 38% אלכוהול.

"קווארבו רזרבה דה לה פמייליה" - Cuervo Reserva de la Familia

המותג היוקרתי ביותר של חברת קווארבו. הרזרבה דה לה פמייליה היא טקילה ברמת אנייחו, דהיינו אמורה להתיישן כשנה בחביות עץ אלון. במקרה הזה, קווארבו המציאו תת-דרגה חדשה: Ultra Aged, זאת אומרת טקילה שמיושנת הרבה יותר זמן מאשר טקילה אנייחו רגילה.

הרזרבה הושקה בשנת 1995 לכבוד חגיגות 200 שנה לחברת קווארבו, והיא מיוצרת בהתאם למסורת המשפחתית של קווארבו - הכי קרוב שאפשר לטקילות המשובחות ביותר שנשמרו במרתפי המזקקה ושנשתו על ידי משפחת קווארבו עצמה.

זוהי טקילה המיוצרת מ-100% אגבה כחולה המיושנת, כאמור, 3 שנים בחביות עץ אלון אמריקאיות וצרפתיות, שמעניקות לטקילה צבע ענברי. לאחר היישון הטקילה נמהלת במים ומבוקבקת. כל בקבוק של הרזרבה דה לה פמילייה מבוקבק באופן ידני, הפקק נאטם בשעווה הנושאת חותמת עם המילה "Cuervo" ומשווק בתוך קופסת עץ מהודרת. הכל כדי לתת הרגשה שאף על פי שמדובר בחברה גדולה, היא יכולה להתחרות ב"טקילות בוטיק" איכותיות. טקילה נדירה באיכותה וטעימה מאוד. 40% אלכוהול.

אין דבר כזה קווארבו 1800

לפני סיום, אנ חייב לשבור מיתוס נוסף הקשור לקווארבו: אין דבר כזה "קווארבו 1800"! בעבר, מותג האנייחו של קווארבו נקרא "קווארבו 1800 אנייחו", אך כבר כמה שנים שהמותג "1800" שייך לחברה אחרת. אותה חברה אמנם קשורה בצורה עקיפה לקווארבו, אך מספר המזקקה והמיקום שונים לחלוטין. המותג קרוי על שם השנה שבה הומצאה הטקילה המיושנת.

כיום, ל "1800" יש 3 מותגים:

"1800 בלאנקו" - Blanco
מותג חדש של החברה. מדובר במותג יחיד במינו - אמנם שייך לדרגה הנמוכה ביותר, אך עשוי מ-100% אגבה כחולה! זהו מותג הטקילה הראשון שמיוצר אך ורק מאגבה כחולה בדרגה זו, וכבר ב-2004 הוא זכה למדליית ארד בתחרות World Spirits and Wine בסן פרנסיסקו. 40% אלכוהול.

"1800 רפוסדו" - Repsado
מותג שהיה ידוע עד לפני כמה שנים כ"קווארבו 1800". עשוי מ- 100% אגבה כחולה, מיושן כ- 3 חודשים בחביות, ומבוקבק בבקבוק כמעט זהה ל-1800 בלאנקו, רק שהפקק עשוי מזכוכית ויכול לשמש כמד- מזיגה (מכיל 45 מ"ל). 40% אלכוהול.

"1800 רזרבה אנטיגווה" - Reserva Antigua
הטקילה המשובחת ביותר של 1800. מדובר בדרגת האנייחו העשוייה 100% אגבה כחולה. הרזרבה אנטיגווה (בספרדית: הרזרבה העתיקה) מיושנת כשנה וחצי בחביות עץ אלון, לפני הביקבוק מוסיפים לה צבע קרמל, מוהלים ומבקבקים. טקילה נהדרת, יוקרתית מאוד ויקרה מאוד. 40% אלכוהול.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully